Blar i Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports på tittel
Viser treff 2428-2447 av 4095
-
Lærernes tolkning av digitalt medborgerskap i den nye læreplanen
(Master thesis, 2022)I løpet av høsten 2020 ble vi presentert for den nye læreplanen på Høgskolen ved Vestlandet av våre forelesere, herunder ble det benyttet noen undervisningsøkter hvor fokus var de ulike delene i den nye læreplanen. Den nye ... -
Lærerperspektiv på digital kompetanse
(Master thesis, 2009)I Program for digital kompetanse 2004-2008 (PfDK) stilles det krav om at innen 2008 skal digital kompetanse stå sentralt i opplæringen på alle nivåer (KD, u.å). I den forbindelse har jeg prøvd å finne ut hva en lærer og ... -
Lærerperspektiver på klasseledelse: hva fungerer?
(Bachelor thesis, 2021) -
Lærerrollen i argumentasjonsbasert undervisning: En kvalitativ metasyntese
(Master thesis, 2023)Skolen har en oppgave med å utdanne borgere som kan delta aktivt i samfunnsdebatten, for å oppnå dette er argumentasjon en viktig del av naturfagundervisningen. Ikke bare bidrar det til å oppfylle kompetansemålene i faget, ... -
Lærerrollen i et oppdragerperspektiv
(Bachelor thesis, 2019) -
Lærerrollen i møte med innføringen av psykisk helse og livsmestring i læreplanverket
(Master thesis, 2022)Tema for denne studien er lærerrollen i møte med psykisk helse og livsmestring. Gjennom læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 er folkehelse og livsmestring ett av tre nye tverrfaglige temaer som skal være gjennomgripende ... -
Lærerrollen i teknologitette omgivelser: Utfordringer, dialoger og digital kompetanse
(Master thesis, 2010)I denne oppgaven ser vi på innføring av nye digitale verktøy i naturfag, og fokuserer på hvordan læreren kan bruke dialog for å støtte elevene i denne prosessen. Studiet har foregått i samarbeid med Naturfagsenteret i Oslo, ... -
Lærerrollen og elevens motivasjon: Hva sier forskning om betydningen av elevens opplevelse av lærerstøtte for deres motivasjon?
(Bachelor thesis, 2019)Formålet med denne oppgaven var å undersøke om det var noen sammenheng mellom elevers opplevelse av lærerens støtte, både faglig og emosjonelt, og elevenes motivasjon. Hvilken betydning læreren har for elevenes motivasjon, ... -
Lærerspesialiststudenter i kroppsøving - profesjonsutøvelse og anerkjennelse av eleven
(Peer reviewed; Journal article, 2023)I artikkelen drøfter vi hvordan erfarne kroppsøvingslærere som er under spesialistutdanning, reflekterer rundt egen profesjonsutøvelse. Artikkelen er en kvalitativ dokumentanalyse med utgangspunkt i pedagogiske credorefleksjoner ... -
Lærerspesialiststudenter i kroppsøving sine credorefleksjoner - en dydsetisk yrkesprofil?
(Chapter; Peer reviewed, 2023) -
Lærerstudenters holdninger og forestillinger om baseskoler
(Bachelor thesis, 2019) -
Lærerstudenters motivasjon for å velge mat- og helsefaget
(Master thesis, 2021)Statistikk viser at mat og helsefaget er det faget i skolen som har færrest lærere med formell utdanning i faget (Perlic, 2019). Flere studier knyttet til mat- og helselærenes arbeidsmåter viser at fagkompetansen i faget ... -
Lærerstøtte for elever med dysleksi
(Bachelor thesis, 2019) -
Lærerutdanneren som forsvant? En retorisk analyse av styringsdokumenter for barnehagelærerutdanningen
(Peer reviewed; Journal article, 2023)I tråd med de siste tiårenes utdanningspolitiske trender om målstyring av utdanningssystemet og nye visjoner om hva utdanning skal bidra til, endres også premissene for hva det vil si å være lærerutdanner. En styringstekst ... -
Lærerveiledning – En lærers nøkkelverktøy?
(Master thesis, 2017-05-15)Denne masteroppgaven har som mål å undersøke hva som kjennetegner lærerveiledninger i matematikk i andreklasse. Med denne oppgaven vil jeg øke interessen for læreboken, spesielt delen som er kalt lærerveiledninger. Dette ... -
«Læring for livet»
(Bachelor thesis, 2019) -
Læring i barnehagen gjennom 25 år - En analyse av læringsbegrepet i tre ulike rammeplaner
(Bachelor thesis, 2020) -
Læring i eit framtidsretta klasserom
(Master thesis, 2021)Fagfornyinga som tredde i kraft skuleåret 2020/2021 legg opp til variert undervising, samarbeidslæring og digital læring. Elevane skal få utfalde skaparglede, engasjement og utforskartrong. Som lærar på mellomsteget er eg ... -
Læring i et studentperspektiv
(Høgskolen i Bergen. Skriftserien Rapport, Report, 2007)