Lærerrollen og elevens motivasjon: Hva sier forskning om betydningen av elevens opplevelse av lærerstøtte for deres motivasjon?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2602446Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne oppgaven var å undersøke om det var noen sammenheng mellom elevers opplevelse av lærerens støtte, både faglig og emosjonelt, og elevenes motivasjon. Hvilken betydning læreren har for elevenes motivasjon, var et spørsmål jeg ble nysgjerrig på å finne ut av. Et mål med oppgaven vil være å bidra til økt kunnskap om hvordan vi som lærere kan bidra til å øke elevenes motivasjon. Med bakgrunn i dette ble følgende problemstilling utformet: «Hva sier forskning om betydningen av elevens opplevelse av lærerstøtte, for deres motivasjon? For å belyse problemstillingen har jeg har benyttet meg av et litteraturstudie. Ved å bruke litteraturstudie som metode benytter jeg meg av allerede eksisterende forskning og teori, blant annet selvbestemmelsesteorien. Forskningsresultatene som blir presentert i denne oppgaven viser positiv sammenheng mellom opplevd lærerstøtte og elevenes motivasjon. Det blir også gjort funn som blir viser flere indikatorer på økt elev motivasjon og engasjement, når behovene for kompetanse, tilhørighet og selvbestemmelse blir dekt.
Beskrivelse
Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag Grunnskolelærerutdanning 1-7, deltid 10.05.2019