Lærerutdanneren som forsvant? En retorisk analyse av styringsdokumenter for barnehagelærerutdanningen
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3089091Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. 2023, 9 115-130. 10.23865/ntpk.v9.4072Sammendrag
I tråd med de siste tiårenes utdanningspolitiske trender om målstyring av utdanningssystemet og nye visjoner om hva utdanning skal bidra til, endres også premissene for hva det vil si å være lærerutdanner. En styringstekst kan leses som en invitasjon til ulike roller på et bestemt område, for å mobilisere til visse former for praksis og profesjonelle identiteter. Denne studien er en analyse av hvordan lærerutdanneren på ulike måter inviteres inn i barnehagelærerutdanningen (BLU) i utvalgte styringstekster for utdanningen i tidsrommet 1971–2018. Styringstekstene analyseres med støtte i teoretiske ressurser som utforsker retoriske publikumskonstruksjoner. Funn i denne studien antyder en utvikling av institusjonell og organisatorisk autoritet som erstatter lærerutdanneren som synlig bindeledd mellom utdanning, læringsprosess og student.