Blar i Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports på tittel
Viser treff 2408-2427 av 4096
-
Læreres forståelse og møte med elever med atferdsvansker
(Master thesis, 2019)Formålet med masteroppgaven er å kaste lys over læreres forståelse av elever med atferdsvansker og hvordan lærere møter elever med atferdsvansker. Et kvalitativt design har blitt benyttet i form av semistrukturerte ... -
Læreres forståelse og tilrettelegging for elever med atferdsvansker
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven er vi inspirert av egne erfaringer med elever som har atferdsvansker, da vi har lite kunnskap om hvordan vi som lærere kan møte denne elevgruppen i skolen. Formålet med masterprosjektet er å finne ... -
Læreres håndtering av forstyrrende atferd i undervisning - med fokus på relasjonsbygging
(Master thesis, 2023)Temaet i denne masteroppgaven er læreres håndtering av forstyrrende atferd med fokus på relasjonsbygging. Forstyrrende atferd blir betraktet som et stort problem for læreres undervisning. Vi har derfor undersøkt hvilke ... -
Læreres håndtering av forstyrrende atferd i undervisning - med fokus på relasjonsbygging
(Musical score, 2023)Temaet i denne masteroppgaven er læreres håndtering av forstyrrende atferd med fokus på relasjonsbygging. Forstyrrende atferd blir betraktet som et stort problem for læreres undervisning. Vi har derfor undersøkt hvilke ... -
Læreres håndtering av rasistisk språkbruk i skolen: En studie av hvordan rasistisk språkbruk forstås, uttrykkes, håndteres og sanksjoneres blant et utvalg lærere i av norske grunnskoler.
(Master thesis, 2023)Denne studien undersøker hvordan rasistisk språkbruk håndteres i skolen blant et utvalg grunnskolelærere og omhandler begreper som hatefulle ytringer eller rasistisk språkbruk, rasisme, mikroaggresjoner og «uenighetsfellesskapet». ... -
Læreres holdninger til elever med stort læringspotensial i matematikk
(Master thesis, 2023)Rapporten «Mer å hente – bedre læring for elever med stort læringspotensial» (NOU 2016:14) peker på at norsk skole ikke tilpasser undervisningen til alle elever godt nok, spesielt når det gjelder tilpasning for elever med ... -
Læreres oppfatninger om IKT i matematikkfaget
(Master thesis, 2020)Målet med undersøkelsen er å sette søkelys på oppfatninger som kommer til syne rundt informasjons- og kommunikasjonsteknologi for undervisningsformål i matematikk. Debatten om digitalisering av skolen reises av politikere, ... -
Læreres oppfattelse og operasjonalisering av tegning i kunst og håndverk i ungdomsskolen
(Doctoral thesis, 2021)Denne avhandlingen har gjennom tre delstudier undersøkt hvordan lærere i ungdomsskolen oppfatter tegning i faget kunst og håndverk og hvordan de operasjonaliserer tegning i sine didaktiske praksiser under Læreplanverket ... -
Læreres opplevelse av å samarbeide med foreldre om tilpasset opplæring
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven har som formål å bidra til økt innsikt i hvordan foreldre involveres i undervisningspraksisen i skolen. Studien tar derfor sikte på å undersøke hvilke tanker og erfaringer et utvalg lærere har om det ... -
Læreres opplevelse av inkludering av elever med særskilte behov i klasserommet – mellom intensjoner og virkelighet
(Master thesis, 2022)I dagens skolen er det rom for alle. Alle elever uavhengig evne og forutsetning skal inkluderes i et faglig, sosialt og opplevd fellesskap. Som premissleverandør for denne inkluderingen, har vi læreren. Læreren skal i sitt ... -
Læreres opplevelse av muligheter i skole-hjem-samarbeidet
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Denne studien undersøker Hvordan lærere opplever deres muligheter til å etablere et godt skole-hjem-samarbeid. Studien bygger på intervju av ti lærere ved fire skoler som uttrykker sine synspunkter på egne muligheter, sine ... -
Læreres opplevelse ved bruk av friluftsliv i en alternativ ungdomsskole
(Bachelor thesis, 2017)Hensikten med denne studien er å få en forståelse av hvordan man kan tilrettelegge for elever i en alternativ ungdomsskole ved bruk av friluftsliv som en læringsarena. Gjennom en kvalitativ undersøkelse har vi fått læreres ... -
Læreres perspektiv på det tverrfaglige tema: «Folkehelse & Livsmestring»
(Master thesis, 2021)Det tverrfaglige temaet i den nye læreplanen «Folkehelse og livsmestring» har gjennom fagfornyelsen fått mye offentlig oppmerksomhet. Det er mange begrunnelser for hvorfor temaet «folkehelse og livsmestring» skal få plass ... -
Læreres profesjonsfaglige digitale kompetanse i programmering og algoritmisk tenkning
(Master thesis, 2022)Høsten 2020 ble Læreplanverket for Kunnskapsløftet, LK20, gjort gjeldende for alle norske skoler. I den forbindelse har programmering og algoritmisk tenkning blitt innført i flere fag, og flere lærere skal nå drive med ... -
Læreres refleksjoner om Interessebasert kroppsøving
(Master thesis, 2023)Funn fra tidligere studier viser at endring av hvordan kroppsøving praktiseres kan være nødvendig for å endre misfornøyde elevers oppfattelse av faget (Moen et al. 2018; Säfvenbom et al. 2015). Mangel på elevmedvirkning ... -
Læreres syn på demokrati og medborgerskap i naturfag
(Master thesis, 2023)Med innføringen av læreplanverket for Kunnskapsløftet (LK20) ble demokrati og medborgerskap innført som et tverrfaglig tema. En utfordring med dette er at det finnes mange ulike måter å forstå begrepene «demokrati» og ... -
Læreres tilpasning av virtuell undervisning
(Master thesis, 2016-09-15)Målet med dette studiet har vært å belyse hvordan lærerne i «Den virtuelle Matematikkskolen» sitt undervisningstilbud for elever med høy måloppnåelse i faget matematikk, tilpasser undervisningen sin i et virtuelt klasserom. ... -
Læreres tilrettelegging for sosial inkludering av elever med autismespekterforstyrrelser i ordinære klasser
(Master thesis, 2023)Denne kvalitative studien retter søkelyset mot hvordan lærere kan tilrettelegge for sosial inkludering av elever med autismespekterforstyrrelser i ordinære klasser. Datainnsamlingsmetoden er gjennomført ved hjelp av ... -
Lærernes arbeid med å forebygge mobbing i skolen
(Bachelor thesis, 2019)