Lærerstudenters motivasjon for å velge mat- og helsefaget
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2760511Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Statistikk viser at mat og helsefaget er det faget i skolen som har færrest lærere med formell utdanning i faget (Perlic, 2019). Flere studier knyttet til mat- og helselærenes arbeidsmåter viser at fagkompetansen i faget bør bli bedre, slik at elevene får det utbyttet de skal ha (Veka,
Wergedahl & Holteh, 2018; Veka, Wergedahl & Holthe, 2020). Formålet med denne studien er dermed å se nærmere på hvilke motivasjonsfaktorer som ligger bak norske lærerstudenters valg av mat og helse som et undervisningsfag. Problemstillingen er som følger: Hva har motivert lærerstudenter til å velge mat og helse som et av sine undervisningsfag?
I denne undersøkelsen er mixed method blitt benyttet, med innsamlingsmetodene spørreundersøkelse og dybdeintervju. I spørreundersøkelsen har 59 mat- og helsestudenter fra ulike steder i landet deltatt. I tillegg består datamaterialet av syv semistrukturerte intervju, med mat- og helsestudenter fra to ulike høgskoler.
Funnene i undersøkelsen viser at interesse for faget har vært en svært stor motivasjonsfaktor for de aller fleste mat- og helsestudentene (79% av n= 59), og at interessen for å lage mat og tilegnelse av fagkompetanse interesserer mest (86% og 89% av n=59). Kvalitative resultater viser at lærerstudentene ønsker fagkompetanse i faget både personlig og faglig. Både kvantitative og kvalitative resultater viser at andre påvirkningsfaktorer har hatt betydning for valget. At faget er praktisk, kreativt og kjekt å undervise i har vært motiverende for mange.
Påvirkning fra signifikante andre, geografiske begrensinger og tidligere opplevelser med mat, kosthold og helse, samt skolefaget mat og helse er faktorer som enten har motivert eller hatt påvirkning på valget.
Lærerstudentenes valg er i hovedsak styrt av personlig interesse, men også av fagets nytteverdi. Miljøfaktorer ser ut til å være en stor påvirkningsfaktor i møte med valget. Dermed velges mat- og helsefaget på bakgrunn av en kombinasjon av indre og ytre motivasjon.
Beskrivelse
Master i fysisk aktivitet og kosthald i eit skolemiljø
Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett
Institutt for idrett, kosthald og naturfag
14. mai 2021