Høgskulen på Vestlandet
HVL Open er vitenarkivet til Høgskulen på Vestlandet. Her publiseres bl. artikler, master- og bacheloroppgaver. Det publiseres bacheloroppgaver med karakter A og B, og alle beståtte masteroppgaver, forutsatt at studenten har godkjent publisering. Alle studentoppgavene er publisert med tilhørende emnekode, søk gjerne på emnekoden om du er på jakt etter oppgaver fra en bestemt studieretning.
Sub-communities within this community
-
HVL Skriftserie [49]
Collections in this community
-
Import fra CRIStin [2316]
Recent Submissions
-
Læreres profesjonsfaglige digitale kompetanse i programmering og algoritmisk tenkning
(Master thesis, 2022)Høsten 2020 ble Læreplanverket for Kunnskapsløftet, LK20, gjort gjeldende for alle norske skoler. I den forbindelse har programmering og algoritmisk tenkning blitt innført i flere fag, og flere lærere skal nå drive med ... -
Videoproduksjon i kroppsøving - trivsel og motivasjon
(Master thesis, 2022)Denne masteravhandlingen undersøker hvordan videoproduksjon kan benyttes som del av kroppsøvingsundervisningen for å fremme elevenes trivsel og motivasjon i faget. Kroppsøvingsfaget har blant annet som oppgave å sørge for ... -
Keisersnitt etter mors ønske, hvilke årsaker ligger bak og hvordan defineres det i forskningslitteraturen. En scoping review.
(Master thesis, 2022)Tittel: Keisersnitt etter mors ønske, hvilke årsaker ligger bak og hvordan defineres det i forskningslitteraturen. En scoping review. Hensikt: Å kartlegge hva som fantes av forskningslitteratur om bakgrunnen for keisersnitt ... -
Jeg vil jo lære og skulle så gjerne ha kunnet mer, men alt tar ekstra lang tid å sette seg inn i på egenhånd: En kvalitativ studie av hvordan nyutdannede lærere videreutvikler sin profesjonsfaglige digitale kompetanse
(Master thesis, 2022)Hensikten med dette studiet, har vært å tilegne seg kunnskap som gir innblikk i nyutdannede læreres rolle i lys av PfDK. Dette gjelder både deres administrative og pedagogiske arbeid. Ved å få innblikk i opplevde erfaringer ... -
«... eg lære jo aller best viss nokon gjennomføre i lag med meg» - eit studie om erfaringar rundt nettundervisning frå studentane si side
(Master thesis, 2022)Master i IKT og læring, Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett -
Programmering med PRIMM- modellen: ein veg mot djupnelæring i matematikkfaget!
(Master thesis, 2022)Hausten 2020 gjorde Kunnskapsløftet 2020 (LK20) seg gjeldande i grunnskuleopplæringa. Som naturfag- og matematikklærar såg eg eit heilt nytt fokus på algoritmisk tenking, og programmering kom inn med eigne kompetansemål i ... -
Digital klasseledelse
(Master thesis, 2022)Tema i denne oppgaven er læreres erfaringer knyttet til klasseledelse i digital undervisning. Kontekst er knyttet til hjemmeskoleperioden under covid-19-pandemien. Bakgrunnen for valg av tema er å innhente førstehånds ... -
Undervegsvurdering i ei digital kladdebok: Ei studie av lærarars oppleving av VFL mediert av OneNote
(Master thesis, 2022)Dette masterprosjektet undersøkjer korleis lærarar opplev- og nyttar OneNote som medierande artefakt i vurdering for læring, og korleis prinsipp for VFL kjem til syne i lærarens vurderingspraksis i OneNote. Forskingsprosjektet ... -
«Never Alone» in the EFL Classroom: Exploring the potential of the video game «Never Alone - Kisima Inŋitchuŋa» in developing intercultural competence in the English as a Foreign Language (EFL) classroom.
(Master thesis, 2022)Videospel i undervisninga er på agendaen. Narrative videospel kan vere gode historieformidlarar og inviterer gameren med på ei interaktiv oppleving. Dei siste åra har det dukka opp fleire videospel i sjangeren world games: ... -
Didaktisk bruk av videotilbakemelding i undervegsvurdering på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2022)Målet med denne studien er å sjå på korleis ein i arbeid med vurdering kan stimulere elevane til å ta tak i videotilbakemeldingar frå læraren. Utgangspunktet for oppgåva har vore å finne ein metode å få elevane til å ta ... -
Flergangsfødende kvinner med fødselsangst sine erfaringer med å forberede seg til vaginal fødsel
(Master thesis, 2022)Hensikten: Studiens hensikt var å få dybdekunnskap om flergangsfødende kvinner med fødselsangst sine behov for oppfølging i svangerskapet. Metode: Studien ble gjennomført ved hjelp av semistrukturerte individuelle intervju ... -
Sykepleierens bidrag i beslutningsprosessen rundt livsforlengende behandling
(Bachelor thesis, 2022) -
Sykepleie hos kvinner med fødselsdepresjon
(Bachelor thesis, 2022) -
Musikkens kraft i møte med demente
(Bachelor thesis, 2022) -
Et siste glass på sykehjemmet?
(Bachelor thesis, 2022) -
Livet etter hjerneslaget: førebyggande tiltak mot depresjon
(Bachelor thesis, 2022) -
Sepsis og den sårbare skrøpelige
(Bachelor thesis, 2022)