Lærerrollen i argumentasjonsbasert undervisning: En kvalitativ metasyntese
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3090115Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Skolen har en oppgave med å utdanne borgere som kan delta aktivt i samfunnsdebatten, for å oppnå dette er argumentasjon en viktig del av naturfagundervisningen. Ikke bare bidrar det til å oppfylle kompetansemålene i faget, men det styrker også elevenes grunnleggende ferdigheter. PISA-resultater frem til 2012 viste at norske elever presterer dårligere enn gjennomsnittet for OECD-landene og andre nordiske land når det gjelder å anvende naturvitenskapelig bevis.
Formålet med denne studien er å få en oversikt over hvordan forskjellige lærerroller og argumentasjonsbaserte rammeverk, er med på å fremme læringsutbyttet til elevene på mellomtrinnet i argumentasjon.
Studien er forankret i forskjellige teorier om argumentasjon. Hovedmomentene i argumentasjon er bruken og forståelsen av forskjellige argumentasjonselementer. Videre tar studien hensyn til de forskjellige opplæringslovene og læreplanverkene som har vært aktuelle i tidsperioden studien tar for seg.
I studien har jeg benyttet en kvalitativ metasyntese hvor jeg benytter meg av åtte kvalitative studier. Syntetiseringen baserer seg på Malterud (2017) og delvis på Sandelowski og Barroso (2007) sine fremgangsmetoder i kvalitativ metasyntese.
Funnene tyder på at læreren bør beskjeftige en syntetisering av forskjellige lærerroller i argumentasjonundervisningen, sammen med et «argumentasjonsbasert utforsknings» (ABI)-, «Scientific Writing Heuristic» (SWH)- eller et modelleringsbasert rammeverk, da viser elevene hyppigere læringsutbytte og bruk av argumentasjonselementer
Beskrivelse
Master i grunnskolelærerutdanning, naturfag. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen