Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports
HVL Open er vitenarkivet til Høgskulen på Vestlandet. Her publiseres bl. artikler, master- og bacheloroppgaver. Det publiseres bacheloroppgaver med karakter A og B, og alle beståtte masteroppgaver, forutsatt at studenten har godkjent publisering. Alle studentoppgavene er publisert med tilhørende emnekode, søk gjerne på emnekoden om du er på jakt etter oppgaver fra en bestemt studieretning.
Samlinger i dette delarkivet
-
Institutt for kunstfag [164]
Nye registreringer
-
Teaching climate change in mathematics classrooms: An ethical responsibility
(Peer reviewed; Journal article, 2017)Climate change is one of the most urgent human concerns. Mathematics, in various degrees of complexity, is used to communicate climate change to scientists, politicians, policy makers, the general public and children. ... -
Cultural meetings? Curricula, Digital Apps and Mathematics Education
(Peer reviewed; Journal article, 2020)In this paper, we explore whether two digital apps used by young children in a Norwegian kindergarten fulfil the requirements set out in the Norwegian curriculum for early childhood. The Norwegian kindergarten culture is ... -
Climate change controversies in the mathematics classroom
(Peer reviewed; Journal article, 2019)In this paper, we investigate the challenges teachers expressed in relation to the inclusion in mathematic classrooms of politically controversial topics like climate change. Based on critical mathematics education, we ... -
Multilingual preservice teachers evaluating mathematical argumentation: Realised and potential learning opportunities
(Chapter; Peer reviewed, 2020)Preservice teachers’ evaluations on school students’ mathematical argumentation are rarely the focus of mathematics education research. Yet, understanding how they evaluate the quality of their future students’ mathematical ... -
Skade og sykdom blant toppidrettselever i fotball på Idrettsfag
(Master thesis, 2021)Bakgrunn: Mange unge idrettsutøvere velger å kombinere videregående skole med toppidrett. En slik kombinasjon kan føre til stor økning i treningsbelastning og det antas at denne gruppen er ekstra utsatt for helseproblemer. ... -
Livredningsopplæring i virkeligheten utendørs: en studie om eksterne aktørers kunnskaper for svømme- og livredningsopplæring
(Master thesis, 2021)Masteroppgaven undersøker et opplæringstilbud der skoler samarbeider med en ekstern aktør for å gjennomføre opplæringen i tråd med kompetansemålene for kroppsøving. Opplæringstilbudet er laget for niende-klasser som valgfritt ... -
Critical Mathematics Education and Post-Normal Science: A literature overview
(Peer reviewed; Journal article, 2017)This paper presents findings from a literature overview where the focus is to identify and critically reflect on concepts and perspectives highlighted as important in the literature of two fields, critical mathematics ... -
Global Paradoxes and Provocations in Education: Exploring Sustainable Futures for Children and Youth
(Chapter, 2021)Global trends in education are accompanied by both paradoxes and provocations. The paradoxes constitute inherent educational dilemmas, such as the paradox of institutional education, wherein social rules and mandatory tasks ... -
From the Present towards Hope for the Future
(Chapter, 2021)The title of this volume is Applying Critical Mathematics Education. Initially, we thought of applying as “putting into action.” We considered the notion of action and its connectedness to hope for the future. If there is ... -
Wicked problems in school mathematics
(Peer reviewed; Journal article, 2018)The paper concerns climate change controversies and teachers' facilitation of pupils' critical mathematics perspectives through wicked problems. The data was collected in a research partnership with three teachers and their ... -
Forventninger i skole-hjem samarbeidet
(Master thesis, 2021)Temaet for denne studien, er skole-hjem samarbeid. Studien har mer spesifikt undersøkt hvilke forventninger foreldrene og lærerne har til hverandre i dette samarbeidet. I forbindelse med koronapandemien og hjemmeskole, har ... -
Drama som uttrykk for djup læring
(Master thesis, 2021)denne masteroppgåva vert det undersøkt på kva måte drama som læringsform kan bidra til djup læring og som vurderingsverkty i grunnskulen. Gjennom aksjonsforsking er det utvikla og gjennomført eit langstrakt dramaforlaup ... -
Lærere med ikke-vestlig bakgrunn i møte med elever med ikke-vestlig bakgrunn
(Master thesis, 2021)Denne studien har tatt utgangspunkt i hvordan lærere med ikke-vestlig bakgrunn reflekterer og opplever deres samhandling med elever med ikke-vestlig bakgrunn i skolen. I tillegg til disse lærernes refleksjoner og møter med ... -
Sapphic Representations in Contemporary Young Adult Literature
(Master thesis, 2021)This master thesis investigates sapphic representations in contemporary Young Adult literature. The focus of the project is how sapphic identity is presented through a close reading of two queer Young Adult novels, Girl ... -
Barnelitterære landskapskonstruksjoner. Økokritiske lesninger av tre danningsfortellinger.
(Doctoral thesis, 2022)I denne avhandlingen undersøker jeg fremstillinger av natur og barndom i et utvalg norske barnebøker. Utvalget består av Stian Holes bildeboktrilogi om Garmann (2006; 2008; 2010), den illustrerte barneromanen Tonje Glimmerdal ... -
Fordjupingsinstrumentet i «LK20»: Ein multiple casestudie av tre musikklinjers implementering av læreplanen.
(Master thesis, 2021)Målet med denne studien har vore å undersøke implementeringa av dei nye læreplanane på musikklinja i norske vidaregåande skular som vart introdusert i august 2020, med fokus på fordjupingsinstrumentundervisninga. Dette ... -
Et bærekraftig bibliotek?
(Master thesis, 2021)Denne studien har undersøkt fire norsklærere på barneskolen sine vurderinger av nettsiden som Bærekraftsbiblioteket er presentert og gjort rede for, og av undervisningsopplegget Bærekraftsbiblioteket i praksis. Til tross ... -
Students’ Perceptions towards History School Subject in Norway and Tanzania: Promoting Multi-perspectivity in constructing historical Knowledge
(Master thesis, 2016)Student participation in the classroom is a concern attributed to many factors, with student perceptions being one of them. This project, through a mixed method approach, has examined how the use of varied teaching methods ... -
Mental Health in Elite Student Athletes: Exploring the Link Between Training Volume and Mental Health Problems in Norwegian College and University Students
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Objectives: To examine mental health problems among elite athletes in a student population, compared to the general student population, and to explore the association between weekly hours of training across mental health ... -
Barnehagelæraren si grunnleggande antaking om samarbeidet med PP-tenesta. Korleis kan antakingane påverke samtalen om eit inkluderande miljø? : Ei Stegvis-deduktiv induktiv (SDI) analyse
(Master thesis, 2021)Formålet med studien er å undersøke korleis barnehagelærarane sine grunnleggande antakingar om samarbeidet med PP-tenesta, kan påverke samtalen om eit inkluderande miljø. Det blir tatt utgangspunkt i følgjande problemsti ...