Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports
HVL Open er vitenarkivet til Høgskulen på Vestlandet. Her publiseres bl. artikler, master- og bacheloroppgaver. Det publiseres bacheloroppgaver med karakter A og B, og alle beståtte masteroppgaver, forutsatt at studenten har godkjent publisering. Alle studentoppgavene er publisert med tilhørende emnekode, søk gjerne på emnekoden om du er på jakt etter oppgaver fra en bestemt studieretning.
Collections in this community
-
Institutt for kunstfag [165]
Recent Submissions
-
Læreres profesjonsfaglige digitale kompetanse i programmering og algoritmisk tenkning
(Master thesis, 2022)Høsten 2020 ble Læreplanverket for Kunnskapsløftet, LK20, gjort gjeldende for alle norske skoler. I den forbindelse har programmering og algoritmisk tenkning blitt innført i flere fag, og flere lærere skal nå drive med ... -
Videoproduksjon i kroppsøving - trivsel og motivasjon
(Master thesis, 2022)Denne masteravhandlingen undersøker hvordan videoproduksjon kan benyttes som del av kroppsøvingsundervisningen for å fremme elevenes trivsel og motivasjon i faget. Kroppsøvingsfaget har blant annet som oppgave å sørge for ... -
Jeg vil jo lære og skulle så gjerne ha kunnet mer, men alt tar ekstra lang tid å sette seg inn i på egenhånd: En kvalitativ studie av hvordan nyutdannede lærere videreutvikler sin profesjonsfaglige digitale kompetanse
(Master thesis, 2022)Hensikten med dette studiet, har vært å tilegne seg kunnskap som gir innblikk i nyutdannede læreres rolle i lys av PfDK. Dette gjelder både deres administrative og pedagogiske arbeid. Ved å få innblikk i opplevde erfaringer ... -
«... eg lære jo aller best viss nokon gjennomføre i lag med meg» - eit studie om erfaringar rundt nettundervisning frå studentane si side
(Master thesis, 2022)Master i IKT og læring, Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett -
Programmering med PRIMM- modellen: ein veg mot djupnelæring i matematikkfaget!
(Master thesis, 2022)Hausten 2020 gjorde Kunnskapsløftet 2020 (LK20) seg gjeldande i grunnskuleopplæringa. Som naturfag- og matematikklærar såg eg eit heilt nytt fokus på algoritmisk tenking, og programmering kom inn med eigne kompetansemål i ... -
Digital klasseledelse
(Master thesis, 2022)Tema i denne oppgaven er læreres erfaringer knyttet til klasseledelse i digital undervisning. Kontekst er knyttet til hjemmeskoleperioden under covid-19-pandemien. Bakgrunnen for valg av tema er å innhente førstehånds ... -
Undervegsvurdering i ei digital kladdebok: Ei studie av lærarars oppleving av VFL mediert av OneNote
(Master thesis, 2022)Dette masterprosjektet undersøkjer korleis lærarar opplev- og nyttar OneNote som medierande artefakt i vurdering for læring, og korleis prinsipp for VFL kjem til syne i lærarens vurderingspraksis i OneNote. Forskingsprosjektet ... -
«Never Alone» in the EFL Classroom: Exploring the potential of the video game «Never Alone - Kisima Inŋitchuŋa» in developing intercultural competence in the English as a Foreign Language (EFL) classroom.
(Master thesis, 2022)Videospel i undervisninga er på agendaen. Narrative videospel kan vere gode historieformidlarar og inviterer gameren med på ei interaktiv oppleving. Dei siste åra har det dukka opp fleire videospel i sjangeren world games: ... -
Didaktisk bruk av videotilbakemelding i undervegsvurdering på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2022)Målet med denne studien er å sjå på korleis ein i arbeid med vurdering kan stimulere elevane til å ta tak i videotilbakemeldingar frå læraren. Utgangspunktet for oppgåva har vore å finne ein metode å få elevane til å ta ... -
Danning og utdanning i bedrift
(Lecture, 2022) -
Vegen fra det gamle til det nye – En kvalitativ studie om hvordan kroppsøvingslæreres forståelser av bærekraftig utvikling formes
(Master thesis, 2022)Etter innføringen av Læreplanverket for kunnskapsløftet 2020 (LK20), er bærekraftig utvikling blitt et tverrfaglig tema i skolen (Kunnskapsdepartementet, 2019a, s. 3). LK20 beskriver bærekraftig utvikling (BU) i kroppsøvingsfaget ... -
Kroppsøvingslæreres opplevelse av å inkludere minoritetselever
(Master thesis, 2022)Ved hjelp av intervjuer med fire utvalgte kroppsøvingslærere fra barneskolen, forsøker denne oppgaven å avdekke lærerens opplevelse av å inkludere minoritetselever i faget. Flertallet av kroppsøvingslærerne ser på ... -
«Det finnes en sang for alt!» Ansattes begrunnelser for sang i barnehage og skole – en empirisk studie
(Chapter; Peer reviewed, 2022)This chapter is based on two studies which aim to provide knowledgeabout the position of singing in Norwegian kindergartens and schools: (a) a nationalquantitative cross-sectional survey with kindergarten teachers and ... -
Effect of Computational Method on Accumulated O<inf>2</inf> Deficit
(Peer reviewed; Journal article, 2022)The aim of this study was to examine how relationships between exercise intensity and the rate of energy release established in different ways, affect the calculated O2 deficit accumulated during strenuous exercise. Aerobic ... -
Leiingspraksis i vidaregåande skule - om å leie kunnskapsutvikling i kollegiet
(Journal article, 2022) -
Mulighetsbetingelser, frihet og utviklingspotensial hos elever i den videregående skolen. En kvalitativ to-casestudie i lys av kapabilitetstilnærmingen.
(Doctoral thesis, 2020)Avhandlingen undersøker elevers opplæringstilbud i yrkesfaglige utdanningsprogram i den norske videregående skolen (Vgs.). Elevers yrkesfagopplæring er en del av enhetsskolemodellen og skal i tillegg til å fremme generelle ... -
Teaching climate change in mathematics classrooms: An ethical responsibility
(Peer reviewed; Journal article, 2017)Climate change is one of the most urgent human concerns. Mathematics, in various degrees of complexity, is used to communicate climate change to scientists, politicians, policy makers, the general public and children. ... -
Cultural meetings? Curricula, Digital Apps and Mathematics Education
(Peer reviewed; Journal article, 2020)In this paper, we explore whether two digital apps used by young children in a Norwegian kindergarten fulfil the requirements set out in the Norwegian curriculum for early childhood. The Norwegian kindergarten culture is ... -
Climate change controversies in the mathematics classroom
(Peer reviewed; Journal article, 2019)In this paper, we investigate the challenges teachers expressed in relation to the inclusion in mathematic classrooms of politically controversial topics like climate change. Based on critical mathematics education, we ... -
Multilingual preservice teachers evaluating mathematical argumentation: Realised and potential learning opportunities
(Chapter; Peer reviewed, 2020)Preservice teachers’ evaluations on school students’ mathematical argumentation are rarely the focus of mathematics education research. Yet, understanding how they evaluate the quality of their future students’ mathematical ...