Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports
HVL Open er vitenarkivet til Høgskulen på Vestlandet. Her publiseres bl. artikler, master- og bacheloroppgaver. Det publiseres bacheloroppgaver med karakter A og B, og alle beståtte masteroppgaver, forutsatt at studenten har godkjent publisering. Alle studentoppgavene er publisert med tilhørende emnekode, søk gjerne på emnekoden om du er på jakt etter oppgaver fra en bestemt studieretning.
Samlinger i dette delarkivet
-
Institutt for kunstfag [181]
Nye registreringer
-
A relationship between teachers’ perceptions and practices within an anti-bullying programme
(Chapter; Peer reviewed, 2022)The academic literature suggests that teachers’ perceptions of addressing bullying are linked to their actual practices of preventing and intervening in bullying incidents. The current study extends this statement by ... -
Ulikhet, likhet og mangfold. Pedagogisk ledelse og foreldreskap i kulturelt mangfoldige barnehager
(Doctoral thesis, 2022)Målet med denne studien var å få innsikt i pedagogiske lederes forståelser og konstruksjoner av kulturelt mangfold, deres rolleutøvelse som pedagogiske ledere, og hvordan minoritetsforeldre erfarer samarbeidet og møtet med ... -
Dialogue about “learning” across the Northern Norway-Russia border: An analysis of textbooks in kindergarten teacher education
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This paper is the first in a series of three studies that explore the pedagogy used in the Norwegian and Russian early childhood settings by examining texts that are part of the syllabus in two early childhood teacher ... -
Forms of epistemic feedback
(Chapter; Peer reviewed, 2022)Feedback in a digital learning system has two functions, a pragmatic and an epistemic one. In previous papers, we were concerned with the pragmatic function, showing how digital feedback initiates ... -
Editorial: Futures of Design Education
(Chapter, 2022)The chairs' introductory editorial for the theme track 'Futures of Design Education'. -
Kommunikasjon i musikkfaget: Ein casestudie av ein lærar sin kommunikasjon i samspelsundervisning
(Master thesis, 2022)Dette er ei masteroppgåve i faget musikk ved Grunnskulelærarutdanning 5. – 10. på Høgskulen på Vestlandet. Oppgåva tek for seg klasseleiing i samspelsundervisning, med fokus på kommunikasjonen mellom lærar og elevar. ... -
Musikk som eksamensfag? - Ulike holdninger og syn på musikkfaget i høring om eksamen
(Master thesis, 2022)Denne studien ser på ulike argument for og mot det å innføre eksamen i musikkfaget på 10. trinn. Jeg har gjort en dokumentanalyse, med en hermeneutisk tilnærming, av høringen om forslag til endringer i bestemmelser om ... -
Lærer- og kunstnerperspektiv på DKSkonserter i skolen
(Master thesis, 2022)Min masteroppgave tar utgangspunkt i én bestemt konsert fra Den kulturelle skolesekken. Oppgaven setter søkelys på voksne som er til stede under konserten, det vil si lærerne som ser konserten sammen med elever og kunstnerne ... -
Klasseledelse i musikk: En studie om grunnskolelærerstudenters erfaringer og refleksjoner fra utdanningen
(Master thesis, 2022)Hensikten med mitt masterprosjekt har vært å se hvordan musikkstudenter i lærerutdanningen opplever opplæringen i klasseledelse i musikkfaget, og hvilke kompetanser de har opparbeidet seg rundt tema samt hvilket utbytte ... -
Kunnskapsformer ved det kommende profesjons- og arbeidslivsrettede Universitetet på Vestlandet: en kvalitativ dokumentanalyse
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven ser på Høgskulen på Vestlandet (HVL) sine ambisjoner om å omgjøres til Universitet på Vestlandet, og i denne sammenhengen undersøkes kunnskapsformer som kan forstås hos det kommende universitetet. ... -
Digital teknologi i musikkundervisning: En kvalitativ studie av tre ungdomsskolelæreres opplevelse av digital teknologi i musikkundervis-ningen
(Master thesis, 2022)Den teknologiske utviklingen har resultert i at vi har fått en økende digitalisering av skolehverdagen. Det nye læreplanverket gjenspeiler dette økte fokuset i musikkfagets beskrivelser av grunnleggende ferdigheter, ... -
“Jeg har lyst til at det skal bli fredag sånn at jeg kan ha musikk” – En studie av gutters forhold til musikk og erfaringer med musikkaktiviteter i skolen
(Master thesis, 2022)Formålet med masterarbeidet har vært å få førstehåndskunnskap om gutter sine opplevelser med musikkaktiviteter i skolen sett i lys av motivasjon, mestring og trivsel. Forskere og lærere har uttalt seg om gutters faglige ... -
Ord har konsekvenser: Betydningen av dialogvalg i spillnovellene Firewatch og Draugen
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven sammenlignes det verbaltekstlige innholdet i ulike dialogvalg i to spillnoveller. Det er gjort gjennom komparativ tekstanalyse. Målet er å undersøke hvor mye spillerens valg påvirker tekstinnholdet, ... -
Det ludonarrative dilemmaet. En analyse av narrativ struktur, interaktivitet og spillerautonomi i dataspillet Outer Wilds.
(Master thesis, 2022)I dette masterprosjektet studerer jeg den narrative strukturen i dataspillet Outer Wilds (Mobius Digital, 2019). Målet med dette prosjektet er å utforske og bidra til å videreutvikle den narrative forskningen på dataspill. ... -
«Du forstår ikke hvor sinnssykt dypt dette spillet er!» Bruk av leseforståelsesstrategier og tolkning av dataspillet Draugen
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker hvordan elever tar i bruk leseforståelsesstrategier for å navigere seg i det norskproduserte dataspillet Draugen, og hvordan de sammen tolker handlingen i spillet. Dataspill er et medium som ... -
Tilrettelegging for utvikling av litterær kompetanse for hørselshemmede elever i litteraturundervisningen
(Master thesis, 2022)Denne masterstudien undersøker hvordan norsklærere kan legge til rette for litteraturundervisning med mål om å utvikle hørselshemmede elevers litterære kompetanse. Hørselshemmede elever har reduserte forutsetninger for ... -
Fargar sin funksjon i multimodal meiningsskaping i læremiddel: ein analyse med blikk for fargesynssvake
(Master thesis, 2022)Føremålet med masteroppgåva har vore å belyse, og analysere kva rolle fargar spelar i norskfaglege læreverk, med eit blikk på korleis fargebruk påverkar leseforståinga hjå elevar med fargesynssvakheit. Masteroppgåva omfattar ... -
Metaspråklig bevissthet i grunnskolen. Hva og hvordan? En kvalitativ litteraturanalyse av hvordan man kan operasjonalisere begrepet metaspråklig bevissthet for bruk i grunnskolen.
(Master thesis, 2022)Det er ikke enighet i hva metaspråklig bevissthet (MSB) er. Ulike operasjonaliseringer sier noe om hvilken type kunnskap som godkjennes som uttrykk for metaspråklig bevissthet. Det legger føringer for hvordan man kan ... -
«For et ungt menneske er kroppen alt du har» En studie av to samtidsromaner for barn og unge
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker hvordan dårlig selvbilde blir fremstilt i et utvalg skjønnlitteratur for barn og unge, og hvordan selvbilde påvirker hovedkarakterens forståelse og erfaringer av egen kropp. Hensikten er å ... -
Øverst på podiet med hele meg. En litterær analyse av Lappjævel! i lys av postkoloniale teorier
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven tar utgangpunkt i en todelt problemstilling som undersøker ulike kulturmøter mellom majoritets- og minoritetskulturen og identitetsutviklingen i ungdomsromanen Lappjævel! (2020). Romanen er en historisk ...