Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports
HVL Open er vitenarkivet til Høgskulen på Vestlandet. Her publiseres bl. artikler, master- og bacheloroppgaver. Det publiseres bacheloroppgaver med karakter A og B, og alle beståtte masteroppgaver, forutsatt at studenten har godkjent publisering. Alle studentoppgavene er publisert med tilhørende emnekode, søk gjerne på emnekoden om du er på jakt etter oppgaver fra en bestemt studieretning.
Collections in this community
-
Institutt for kunstfag [165]
Recent Submissions
-
Danning og utdanning i bedrift
(Lecture, 2022) -
Vegen fra det gamle til det nye – En kvalitativ studie om hvordan kroppsøvingslæreres forståelser av bærekraftig utvikling formes
(Master thesis, 2022)Etter innføringen av Læreplanverket for kunnskapsløftet 2020 (LK20), er bærekraftig utvikling blitt et tverrfaglig tema i skolen (Kunnskapsdepartementet, 2019a, s. 3). LK20 beskriver bærekraftig utvikling (BU) i kroppsøvingsfaget ... -
Kroppsøvingslæreres opplevelse av å inkludere minoritetselever
(Master thesis, 2022)Ved hjelp av intervjuer med fire utvalgte kroppsøvingslærere fra barneskolen, forsøker denne oppgaven å avdekke lærerens opplevelse av å inkludere minoritetselever i faget. Flertallet av kroppsøvingslærerne ser på ... -
«Det finnes en sang for alt!» Ansattes begrunnelser for sang i barnehage og skole – en empirisk studie
(Chapter; Peer reviewed, 2022)This chapter is based on two studies which aim to provide knowledgeabout the position of singing in Norwegian kindergartens and schools: (a) a nationalquantitative cross-sectional survey with kindergarten teachers and ... -
Effect of Computational Method on Accumulated O<inf>2</inf> Deficit
(Peer reviewed; Journal article, 2022)The aim of this study was to examine how relationships between exercise intensity and the rate of energy release established in different ways, affect the calculated O2 deficit accumulated during strenuous exercise. Aerobic ... -
Leiingspraksis i vidaregåande skule - om å leie kunnskapsutvikling i kollegiet
(Journal article, 2022) -
Mulighetsbetingelser, frihet og utviklingspotensial hos elever i den videregående skolen. En kvalitativ to-casestudie i lys av kapabilitetstilnærmingen.
(Doctoral thesis, 2020)Avhandlingen undersøker elevers opplæringstilbud i yrkesfaglige utdanningsprogram i den norske videregående skolen (Vgs.). Elevers yrkesfagopplæring er en del av enhetsskolemodellen og skal i tillegg til å fremme generelle ... -
Teaching climate change in mathematics classrooms: An ethical responsibility
(Peer reviewed; Journal article, 2017)Climate change is one of the most urgent human concerns. Mathematics, in various degrees of complexity, is used to communicate climate change to scientists, politicians, policy makers, the general public and children. ... -
Cultural meetings? Curricula, Digital Apps and Mathematics Education
(Peer reviewed; Journal article, 2020)In this paper, we explore whether two digital apps used by young children in a Norwegian kindergarten fulfil the requirements set out in the Norwegian curriculum for early childhood. The Norwegian kindergarten culture is ... -
Climate change controversies in the mathematics classroom
(Peer reviewed; Journal article, 2019)In this paper, we investigate the challenges teachers expressed in relation to the inclusion in mathematic classrooms of politically controversial topics like climate change. Based on critical mathematics education, we ... -
Multilingual preservice teachers evaluating mathematical argumentation: Realised and potential learning opportunities
(Chapter; Peer reviewed, 2020)Preservice teachers’ evaluations on school students’ mathematical argumentation are rarely the focus of mathematics education research. Yet, understanding how they evaluate the quality of their future students’ mathematical ... -
Livredningsopplæring i virkeligheten utendørs: en studie om eksterne aktørers kunnskaper for svømme- og livredningsopplæring
(Master thesis, 2021)Masteroppgaven undersøker et opplæringstilbud der skoler samarbeider med en ekstern aktør for å gjennomføre opplæringen i tråd med kompetansemålene for kroppsøving. Opplæringstilbudet er laget for niende-klasser som valgfritt ... -
Skade og sykdom blant toppidrettselever i fotball på Idrettsfag
(Master thesis, 2021)Bakgrunn: Mange unge idrettsutøvere velger å kombinere videregående skole med toppidrett. En slik kombinasjon kan føre til stor økning i treningsbelastning og det antas at denne gruppen er ekstra utsatt for helseproblemer. ... -
Drama som uttrykk for djup læring
(Master thesis, 2021)I denne masteroppgåva vert det undersøkt på kva måte drama som læringsform kan bidra til djup læring og som vurderingsverkty i grunnskulen. Gjennom aksjonsforsking er det utvikla og gjennomført eit langstrakt dramaforlaup ... -
Critical Mathematics Education and Post-Normal Science: A literature overview
(Peer reviewed; Journal article, 2017)This paper presents findings from a literature overview where the focus is to identify and critically reflect on concepts and perspectives highlighted as important in the literature of two fields, critical mathematics ... -
Global Paradoxes and Provocations in Education: Exploring Sustainable Futures for Children and Youth
(Chapter, 2021)Global trends in education are accompanied by both paradoxes and provocations. The paradoxes constitute inherent educational dilemmas, such as the paradox of institutional education, wherein social rules and mandatory tasks ... -
From the Present towards Hope for the Future
(Chapter, 2021)The title of this volume is Applying Critical Mathematics Education. Initially, we thought of applying as “putting into action.” We considered the notion of action and its connectedness to hope for the future. If there is ... -
Wicked problems in school mathematics
(Peer reviewed; Journal article, 2018)The paper concerns climate change controversies and teachers' facilitation of pupils' critical mathematics perspectives through wicked problems. The data was collected in a research partnership with three teachers and their ... -
Forventninger i skole-hjem samarbeidet
(Master thesis, 2021)Temaet for denne studien, er skole-hjem samarbeid. Studien har mer spesifikt undersøkt hvilke forventninger foreldrene og lærerne har til hverandre i dette samarbeidet. I forbindelse med koronapandemien og hjemmeskole, har ... -
Lærere med ikke-vestlig bakgrunn i møte med elever med ikke-vestlig bakgrunn
(Master thesis, 2021)Denne studien har tatt utgangspunkt i hvordan lærere med ikke-vestlig bakgrunn reflekterer og opplever deres samhandling med elever med ikke-vestlig bakgrunn i skolen. I tillegg til disse lærernes refleksjoner og møter med ...