Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports
HVL Open er vitenarkivet til Høgskulen på Vestlandet. Her publiseres bl. artikler, master- og bacheloroppgaver. Det publiseres bacheloroppgaver med karakter A og B, og alle beståtte masteroppgaver, forutsatt at studenten har godkjent publisering. Alle studentoppgavene er publisert med tilhørende emnekode, søk gjerne på emnekoden om du er på jakt etter oppgaver fra en bestemt studieretning.
Samlinger i dette delarkivet
-
Institutt for kunstfag [165]
Nye registreringer
-
Hvordan lærere erfarer utendørs svømme- og livredningsopplæring i skolen
(Master thesis, 2022)Oppgaven omhandler læreres erfaring med utendørs svømme- og livredningsopplæring. I læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 er kompetansemålene som gjelder svømming i kroppsøvingsfaget fornyet. Et av kompetansemålene for ... -
Ikke tenk, bare gjør det! - Et autoetnografisk bidrag til kunnskap om å klatre
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgaven er klatring, en aktivitet som i de siste årene har fått økt oppmerksomhet både i Norge og internasjonalt. Dette ses blant annet gjennom utbygging av stadig flere klatresentre og mer interesse ... -
Risikolek – fortere fortere, høyere høyere
(Bachelor thesis, 2022) -
Syn på barn
(Bachelor thesis, 2022) -
Barnehagelæreres kunnskap om barn som blir utsatt for omsorgssvikt
(Bachelor thesis, 2022) -
Hvordan forstår pedagogisk leder barns medvirkning?
(Bachelor thesis, 2022) -
Hvordan former naturen skapende lek hos 4 – 5 åringer?
(Bachelor thesis, 2022) -
Musikkglede i barnehagen
(Bachelor thesis, 2022) -
Foreldresamarbeid med fokus på annen kultur
(Bachelor thesis, 2022) -
Personalets holdninger knyttet til mobbing i barnehagen
(Bachelor thesis, 2022) -
Forebyggende arbeid som fremmer barns psykiske helse i barnehagen
(Bachelor thesis, 2022) -
Barnehagepersonalet ønsker tettere dialog og samarbeid med barneverntjenesten
(Bachelor thesis, 2022) -
Omsorgssvikt hos barn i barnehagen
(Bachelor thesis, 2022) -
Minoritetsspråklige barn i barnehagen
(Bachelor thesis, 2022) -
Læreres profesjonsfaglige digitale kompetanse i programmering og algoritmisk tenkning
(Master thesis, 2022)Høsten 2020 ble Læreplanverket for Kunnskapsløftet, LK20, gjort gjeldende for alle norske skoler. I den forbindelse har programmering og algoritmisk tenkning blitt innført i flere fag, og flere lærere skal nå drive med ... -
«... eg lære jo aller best viss nokon gjennomføre i lag med meg» - eit studie om erfaringar rundt nettundervisning frå studentane si side
(Master thesis, 2022)Master i IKT og læring, Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett -
«Never Alone» in the EFL Classroom: Exploring the potential of the video game «Never Alone - Kisima Inŋitchuŋa» in developing intercultural competence in the English as a Foreign Language (EFL) classroom.
(Master thesis, 2022)Videospel i undervisninga er på agendaen. Narrative videospel kan vere gode historieformidlarar og inviterer gameren med på ei interaktiv oppleving. Dei siste åra har det dukka opp fleire videospel i sjangeren world games: ... -
Didaktisk bruk av videotilbakemelding i undervegsvurdering på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2022)Målet med denne studien er å sjå på korleis ein i arbeid med vurdering kan stimulere elevane til å ta tak i videotilbakemeldingar frå læraren. Utgangspunktet for oppgåva har vore å finne ein metode å få elevane til å ta ... -
Jeg vil jo lære og skulle så gjerne ha kunnet mer, men alt tar ekstra lang tid å sette seg inn i på egenhånd: En kvalitativ studie av hvordan nyutdannede lærere videreutvikler sin profesjonsfaglige digitale kompetanse
(Master thesis, 2022)Hensikten med dette studiet, har vært å tilegne seg kunnskap som gir innblikk i nyutdannede læreres rolle i lys av PfDK. Dette gjelder både deres administrative og pedagogiske arbeid. Ved å få innblikk i opplevde erfaringer ...