Blar i Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports på tittel
Viser treff 1382-1401 av 2966
-
Jakta på den verdfulle skatten : Kulturskrinet i Karmøy kommune i eit kvalitetsutviklingsperspektiv
(Others, 2009)Skuleåret 2007-2008 fekk eg støtte frå Høgskolen Stord/Haugesund (HSH) til å gjennomføra ei empirisk undersøking i Karmøy kommune med fokus på Kulturskrinet. Bakgrunnen for denne undersøkinga er den store nasjonale ... -
Jeg er god. Jeg klarer!
(Bachelor thesis, 2019) -
«Jeg er nødt til å være psykolog. Jeg må være læreren. Og jeg må kanskje være en venn» Fem læreres opplevelse av egen kompetanse i møte med traumatiserte elever i skolen
(Master thesis, 2021)Tema for oppgaven er møter mellom traumatiserte elever og lærere. Hensikten har vært å belyse og undersøke læreres erfaringer og tanker rundt tema. Problemstillingen har vært todelt. Den er som følger «Hvordan erfarer ... -
“Jeg er utdannet og jeg vet hvilke rettigheter jeg har” - Masaijenter og utdanning, en kultur i endring?
(Bachelor thesis, 2019) -
«Jeg føler at teksttype kan hoppe mellom sjangerne, kan brukes overalt»: Elevstemmen og lærerytringer knyttet til teksttyper i revidert læreplan (LK13).
(Master thesis, 2016-05-18)Teksttyper har kommet inn i skolen for å bli, ifølge uttalelser fra Utdanningsdirektoratet. Det er derfor interessant å få innblikk i hvordan lærere og elever er preget av LK13, og revideringen av norskfaget som trådte i ... -
«Jeg har noe å dele!» : En kasusstudie av Fargespillmetoden anvendt i musikkundervisning i grunnskolen
(Master thesis, 2019)Studien undersøker gjennomføring av et prosjekt med Fargespillmetoden på en barneskole. Fargespill i sin originale form, er et kunstprosjekt uten forankring i skolehverdagen, som nå rulles ut som et tilbud til skoler. ... -
«Jeg kan ikke telle til tjue, men jeg kan telle til ti to ganger»
(Bachelor thesis, 2019) -
Jeg kan også leke!
(Bachelor thesis, 2020) -
«Jeg prøver og øver frem løsninger. Det er som om det å løse hindringer gir meg noe positivt!»: Hvordan setter Vg1 elever ord på sine møter med materialer og skapende prosesser?
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven er utarbeidet ved studiet Kreative fag og læreprosesser ved Høgskulen på Vestlandet campus Stord. Det har blitt gjennomført en kasustudie i en videregående skole. Hovedfokus er elevers møter med ... -
«Jeg savner barnet mitt». Møter mellom somaliske mødre og barnehagen
(Journal article; Peer reviewed, 2018)The focus of this article is the establishment and development of trust between Somali mothers and educators in Norwegian kindergartens. Qualitative interviews with five Somali mothers and four educators were conducted, ... -
«Jeg skjønner ikke helt, kan vi ikke bare gjøre matte?» En studie av elevers arbeid med problem posing
(Master thesis, 2018)Hvis du spør en elev hva man gjør i matematikkfaget, er det en god sjanse for at eleven svarer at der løser man oppgaver. Læreplanen sier at formålet med faget er mye bredere enn som så: elver skal løse oppgaver, bruke ... -
«Jeg tror det blir veldig overraskende – og kanskje ikke som planlagt» : Elevenes opplevelser og erfaringer av et tverrfaglig møte mellom kunstfag og naturfag – med elektroetsing og dyptrykk som berøringspunkt.
(Master thesis, 2020)Samfunnet og arbeidslivet endrer seg hele tiden og dermed må også det barn og unge lærer på skolen endres for å være relevant. I framtiden trengs arbeidstakere som evner å reflektere, tenke kritisk, og å være utforskende ... -
«Jeg var lei av å få sinte blikk og kommentarer» : en studie om stisykling og bærekraft i Gloppen
(Bachelor thesis, 2016)Utviklingen av den moderne friluftsaktiviteten stisykling og dens posisjon i dagens lys vekte en stor interesse hos oss. Gjennom denne oppgaven begir vi oss ut på temaet stisykling i Gloppen og ser dette opp mot bærekraft. ... -
Jeg velger å være positiv! : en undersøkelse om opplevelsen i en pålagt innovasjon
(Master thesis, 2006) -
Jente–hest-kameratskap på tvers av artar: Hesteboka i økokritisk perspektiv
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Hestebøker er ein populær kategori tekstar i barne- og ungdomslitteraturen. Dei tematiserer barn og unges relasjonar til hestar i eit vennskaps- og modningsperspektiv. Spørsmålet er om hesteboka også kan utfordre eit ... -
Jod – Kunnskapsnivå og inntak hos ungdomsskoleelever
(Bachelor thesis, 2019) -
Jomfruland, Jungfrun, Landegode og Godøya på Sunnmøre – ikkje farlege, men reine og gode?
(Peer reviewed; Journal article, 2019)This article presents new explanations for the following names: Godøya in Sunnmøre, Western Norway; Jomfruland on the Norwegian Skagerrak coast, Jungfrun in Kalmarsund, Sweden; and Landegode, which has been used about three ... -
Jordas omkrets
(Recording, oral, 2011) -
Kahoot til samarbeidslæring og sjølvstudium: Elevperspektiv på bruk av Kahoot i vidaregåande skule
(Master thesis, 2016-08-09)Oppgåva Kahoot til samarbeidslæring og sjølvstudium ser nærare på det spelbaserte responssystemet Kahoot. Oppgåva skildrar funn frå ein kvalitativ kasusstudie med fenomenologisk perspektiv. Formålet med studien er å få ... -
Kama muta i barns lek i naturen
(Master thesis, 2021)Kama muta i barns lek i naturen I denne oppgaven ser jeg på hvordan barn uttrykker kama muta i lek i naturen. Jeg vil presentere hvilke uttrykk jeg har funnet i eksisterende forskning, og samtidig uttrykk jeg har utvidet ...