Blar i Institutt for idrett, kosthald og naturfag på emneord "naturfag"
Viser treff 1-20 av 22
-
Ein kvalitativ casestu die om korlei s elevar bru kar språk for å skape meining i natur fag leg e dialog ar
(Master thesis, 2023)Vi går ei ukjend framtidig i møte der evna til å ta del i diskusjonar og kommunisere på ein naturvitskapleg måte,blir stadig viktigare. Læreplanen for naturfag legg vekt på at dagens ungdom skal utvikle sine evner til å ... -
Elevers snakk under utforskende aktiviteter i naturfagundervisning
(Master thesis, 2023)Utforsking er blitt et ideal i naturfagundervisning. Det fremgår både av læreplaner og i lærerutdanningen. Likevel er det dokumentert lav anvendelse av utforskende arbeidsmåter i norske klasserom. Samtidig ser vi at læreres ... -
En kvalitativ casestudie av elever som arbeider med installasjoner på vitensenter
(Master thesis, 2023)Som lærer er det viktig å ha kunnskap om, og innsikt i hvordan og hvorfor man benytter seg av ulike læringsarenaer, som for eksempel et vitensenter. Gjennom å ha kunnskaper om utforming og tilrettelegging, kan elevene få ... -
En kvalitativ studie av hvordan ungdomsskoleelever argumenterer sammen
(Master thesis, 2023)I løpet av skolegangen skal elever i den norske skolen tilegne seg en rekke kunnskaper. I vårt informasjonssamfunn har det å kunne vurdere kunnskap i informasjonssamfunnet blitt en ferdighet som er viktig for å være i stand ... -
En kvalitativ studie om tilrettelegging av kreativitet i gjennomføringen av et undervisningsopplegg om teknologi
(Master thesis, 2023)Evnen til nyskapning, problemløsning og kreativitet kan ha stor nytteverdi for samfunnet. Som fremtidig lærer vil det derfor være viktig å ha kunnskap om hvordan man kan legge til rette for kreativitet i naturfag, og ikke ... -
En kvalitativ, deskriptiv studie av hvilken rolle sansing kan spille i meningsskaping i naturfagsundervisning
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne masteroppgaven er å undersøke hvilken rolle bruk av sanser kan spille i en meningsskapingssituasjon. Jeg har tatt utgangpunkt i følgende to forskningsspørsmål: «hvordan bruker en gruppe elever sansene ... -
Feltarbeid som læringsarena for utforskande naturfagundervisning: Ein kvalitativ intervjustudie av lærarar sine erfaringar og refleksjonar
(Master thesis, 2023)I eit samfunn der evner til kritisk tenking, problemløysing, samarbeid og kompetansar til å ta gode og berekraftige avgjerdslar stadig blir viktigare, kan det vere avgjerande at skulen legg til rette for elevane si utvikling ... -
Grunnskoleelevers kunnskaper om bærekraftig utvikling og klimakrise, og hvordan man kan bygge opp under handlingskompetanse
(Master thesis, 2023)Denne studiens forskningsområde er knyttet til undervisning om bærekraftig utvikling, noe som er svært sentralt i dagens skole og samfunnet generelt. Studien forsøker å svare på følgende tre forskningsspørsmål: «Hvilke ... -
Hva er det i klumpen? Barneskoleelevers argumentasjon i en halvåpen utforsking
(Master thesis, 2023)Naturvitenskapen er ikke absolutt, men stadig i endring. Vi vet mer i dag enn for 100 år siden, og om 100 år kan det være nye fakta og kunnskaper som gjelder. Derfor er det viktig at elevene ikke bare skal lære om ... -
Hvilke typer oppgaver legger naturfaglærebøker opp til, og i hvilken grad utfordres elevene til å ta i bruk naturvitenskapelige praksiser i åpne oppgavetyper?: En kvalitativ innholdsanalyse av lærebøker i naturfag
(Master thesis, 2023)Med innføringen av Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (LK20), ble også nye lærebøker i naturfag utviklet. Kartlegginger og rapporter som omhandler bruk av læremidler i den norske skolen, tyder på at læreboka er et mye ... -
Hvordan kan museet som læringsarena bidra til nysgjerrighet, skaperglede og nytenkning?
(Master thesis, 2023)Masteroppgavens formål har vært å undersøke om elever som deltok i et undervisningsopplegg på Universitetsmuseet i Bergen har opplevd nysgjerrighet, skaperglede og nytenkning. Problemstillingen for masteroppgaven er ”hvordan ... -
Korleis opplever lærarar innføringa av programmering i naturfaglæreplanen?
(Master thesis, 2023)I hausten 2020 kom den nye læreplanen inn i skulen, og i denne kom programmering inn for første gang i den norske læreplanen. Vi har i denne masteroppgåva valt å sjå på lærarars erfaring med innføring av programmering i ... -
Lærarars erfaringar med uteskule på barnetrinnet
(Master thesis, 2023)Denne studien tar for seg uteskule. Undervisning utanfor klasserommet handlar om å ta med elevane ut i samanheng med undervisning. I denne oppgåva er læringsutbyttet til elevane ved uteskule sett i lys av lærarars refleksjonar. ... -
Lærerarbeidet ved bruk av vitensenter som læringsarena i naturfag
(Master thesis, 2023)Læreplanen i naturfag fra 2020 legger vekt på at faget skal arbeides med på en praktisk, kreativ og utforskende måte (Kunnskapsdepartementet, 2020). Elevene skal forstå hvordan verden er bygget opp, og skal beskrive og ... -
Læreres syn på demokrati og medborgerskap i naturfag
(Master thesis, 2023)Med innføringen av læreplanverket for Kunnskapsløftet (LK20) ble demokrati og medborgerskap innført som et tverrfaglig tema. En utfordring med dette er at det finnes mange ulike måter å forstå begrepene «demokrati» og ... -
Lærerrollen i argumentasjonsbasert undervisning: En kvalitativ metasyntese
(Master thesis, 2023)Skolen har en oppgave med å utdanne borgere som kan delta aktivt i samfunnsdebatten, for å oppnå dette er argumentasjon en viktig del av naturfagundervisningen. Ikke bare bidrar det til å oppfylle kompetansemålene i faget, ... -
Naturfaglærere sin undervisning i bærekraftig utvikling – en kvalitativ intervjustudie
(Master thesis, 2023)I dagens samfunn, hvor klima, klimaendringer og deres virkninger blir omtalt i store, dramatiske overskrifter, er det avgjørende å utdanne elever med evnen til å kritisk evaluere informasjon og kilder. Skolen har et ansvar ... -
Norske grunnskolelæreres oppfatning av Nature of Science
(Master thesis, 2023)Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke lærere på grunnskolen sin oppfatning av Nature of Science og hvordan konseptet kommer til uttrykk i klasseromsundervisning. Dette har vi undersøkt ved å observere to ... -
Nysgjerrigheit og undring i utforskande arbeid
(Master thesis, 2023)Nysgjerrigheit og undring er heilt sentrale element i utforskande arbeid og i naturfag, i tillegg er det eit fenomen som er ein naturleg del av barndomen. I skulen kan nysgjerrigheit og undring blant anna skape engasjement, ... -
Tverrfaglig undervisning om Solsystemet
(Master thesis, 2023)I denne oppgaven har forfatteren utviklet et tverrfaglig undervisningsopplegg om solsystemet. Ved hjelp av spørreskjema har man undersøkt elevers opplevde læringsutbytte i tverrfaglige undervisningsopplegg. Med grunnlag i ...