Hvordan kan museet som læringsarena bidra til nysgjerrighet, skaperglede og nytenkning?
Master thesis
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3090500Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Masteroppgavens formål har vært å undersøke om elever som deltok i et undervisningsopplegg på Universitetsmuseet i Bergen har opplevd nysgjerrighet, skaperglede og nytenkning. Problemstillingen for masteroppgaven er ”hvordan kan museet som læringsarena bidra til nysgjerrighet, skaperglede og nytenkning?” Forskningsspørsmålene som bidro til å belyse problemstillingen var ”hvordan ser museumspedagogene på nysgjerrighet, skaperglede og nytenkning?”, ”på hvilke måter uttrykker elevene nysgjerrighet, skaperglede og nytenkning på museet?” og ”på hvilke måter synes elevene at de har oppnådd nysgjerrighet, skaperglede og nytenkning på museet?
Oppgaven tar for seg relevant forskning for å svare på problemstillingen. Falk og Dierkings (2000) modell for læring, Bamberger og Tals (2006) forskning på museumsbesøkets valgfrihet og det konstruktivistiske synet på læring er blant annet det som legger det teoretiske grunnlaget for denne masteroppgaven.
Utvalget i studien er tre ungdomsskoleklasser, og to museumspedagoger som er ansatt på Universitetsmuseet i Bergen. Datainnsamlingen består av observasjon av elever som deltok i undervisningsopplegget på Universitetsmuseet i Bergen, samt data fra en spørreundersøkelse elevene tok i etterkant av opplegget. Data er også hentet fra et intervju med museumspedagogene.
Hovedfunnene i masteroppgaven er at nysgjerrighet, skaperglede og nytenkning er begreper som er lite definert i læreplanen og forskningslitteratur. Det er også utfordrende å observere elevenes uttrykk for disse, spesielt skaperglede og nytenkning. Likevel viser funnene at nysgjerrighet og skaperglede kommer best frem i praktiske aktiviteter i samarbeid med andre. Nytenkning er på sin side utfordrende å måle ettersom det krever tid og refleksjon
Beskrivelse
Master i grunnskolelærerutdanning 5. - 10. trinn, naturfag. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen