Tverrfaglig undervisning om Solsystemet
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3067482Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne oppgaven har forfatteren utviklet et tverrfaglig undervisningsopplegg om solsystemet. Ved hjelp av spørreskjema har man undersøkt elevers opplevde læringsutbytte i tverrfaglige undervisningsopplegg. Med grunnlag i teori, egen forsknings- og utviklingsoppgave og Utdanningsdirektoratets læreplaner har det blitt foreslått undervisningsmetoder i de mest relevante fagene knyttet opp mot læren om solsystemet. Forfatteren har benyttet metodetriangulering i form av kvantitativ spørreundersøkelse og en kvalitativ case studie for å undersøke sitt eget undervisningsopplegg. Hovedfokus har vært tverrfaglige opplegg med et naturfaglig perspektiv, med vekt på STEAM og blant annet digitale ferdigheter. I oppgaven vil man få et innblikk i hvordan elevene reagerte positivt på erfaringsbasert læring og variert tverrfaglig undervisning, men kun når enkelte kriterier lå til grunn. Det å aktivisere elevenes forkunnskaper og benytte triadiske samtaler viste seg å være essensielt for å kunne delta på undervisningsoppleggene utenfor naturfagstimene
Beskrivelse
Masteroppgave i grunnskolelærerutdanningen 1.-7. trinn, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen