Læreres syn på demokrati og medborgerskap i naturfag
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3090415Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Med innføringen av læreplanverket for Kunnskapsløftet (LK20) ble demokrati og medborgerskap innført som et tverrfaglig tema. En utfordring med dette er at det finnes mange ulike måter å forstå begrepene «demokrati» og «medborgerskap» på. Læreplanen gir noen generelle beskrivelser av hva demokrati og medborgerskap i de ulike skolefagene handler om, men innenfor disse beskrivelsene må den enkelte lærer selv vurdere hvordan han eller hun vil undervise om temaet. Beskrivelsen av hva demokrati og medborgerskap i naturfag skal handle om inneholder flere andre begreper som også kan ha ulike definisjoner. Eksempler på disse begrepene er «vitenskapelig basert kunnskap», «samenes tradisjonelle kunnskap» og «samfunnsdebatt». Med utgangspunkt i at det kan finnes ulike syn på hva demokrati og medborgerskap i naturfag kan handle om, fokuserer denne masteroppgava på forskningsspørsmålet: «Hvordan ser naturfagslærere på læreplanenes formulering om demokrati og medborgerskap i naturfag?».
For å belyse problemstillingen gjennomførte jeg intervjuer med fire naturfagslærere på 5. – 10. trinn. Intervjuene tok utgangspunkt i læreplanen i naturfag sin beskrivelse av demokrati og medborgerskap (Kunnskapsdepartementet, 2019a, s. 4), med fokus på lærernes forståelse av begrepene læreplanen bruker og hvordan lærerne forteller at de vil undervise om temaet. Intervjuene ble transkribert og jeg gjennomførte en tematisk analyse basert på Braun og Clarke (2006). Gjennom analysen identifiserte jeg tre hovedtemaer hvor hvert tema har et sett med hovedfunn. Det første temaet; lærernes syn på innføringen av demokrati og medborgerskap i naturfag, forteller blant annet at lærerne ikke tror innføringen av demokrati og medborgerskap endrer måten de underviser på og at lærerne har brukt lite utviklingstid på temaet. Det andre temaet; det bevisste menneske i samfunnet, viser at lærerne har klare målsetninger med demokrati- og medborgerskapsundervisning i naturfag og at lærerne har strategier for hvordan de vil nå målene. Dette temaet viser at bevisstgjøring av hvordan elevene kan bidra i samfunnet er et sentralt mål alle lærerne deler. Det siste temaet; lærernes syn på vitenskapelig basert kunnskap og kunnskap som ikke er basert på vitenskap, viser at det er varierende hvordan lærerne ser dannelse av vitenskapelig kunnskap og samenes tradisjonelle kunnskap som en del av det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap.
Beskrivelse
Master i grunnskolelærerutdannig 5. - 10. trinn, naturfag. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen