En kvalitativ studie av hvordan ungdomsskoleelever argumenterer sammen
Master thesis
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3090496Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I løpet av skolegangen skal elever i den norske skolen tilegne seg en rekke kunnskaper. I vårt informasjonssamfunn har det å kunne vurdere kunnskap i informasjonssamfunnet blitt en ferdighet som er viktig for å være i stand til å mestre komplekse problemstillinger. Å tenke kritisk trekkes fram som et viktig begrep i læreplanen.
Denne masteroppgaven studerer hva som kjennetegner elevers samtaler når de argumenterer sammen i møte med naturfaglige problemstillinger. Hensikten er å belyse og gi en skildring av hvordan elever argumenterer sammen i små grupper på ungdomstrinnet. Oppgaven har som mål å besvare problemstillingen: “Hva kjennetegner ungdomsskoleelevers samtaler når de argumenterer sammen i grupper?”.
For å undersøke problemstillingen er det blitt gjennomført en kvalitativ enkeltcasestudie. Det er samlet inn data i en tiendeklasse gjennom observasjon og intervju. Det er blitt gjort lydopptak av ni elever som løser argumentasjonsoppgaver i mindre grupper. Det er også gjort intervju med to av elevene i etterkant. Det er gjort en konstant komparativ analyse av elevsamtalene og en tematisk analyse av elevintervjuene, og det er blitt brukt en abduktiv tilnærming i analysen.
Resultatene viser at elevene bruker korte utsagn for å vise både støtte og motstand til hverandres argumenter. Det blir også brukt ulike typer innhold når elevene bygger opp sine argumenter, både etiske vurderinger, eksempler, fantasi, og vurderinger av sannsynlighet og grad. Det er visse variasjoner på gruppene når det kommer til gruppedynamikk, og basert på denne kan argumentasjon være en aktivitet som medfører sosial risiko for elevene. Samtidig er det dette som gir argumentasjonen på de fleste gruppene verdi, en autentisk diskusjon av vanskelige problemstillinger
Beskrivelse
Master i grunnskolelærerutdanning 5. - 10. trinn, naturfag. Høgskulen på Vestlandet, campus Begen