Norske grunnskolelæreres oppfatning av Nature of Science
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3090043Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke lærere på grunnskolen sin oppfatning av Nature of Science og hvordan konseptet kommer til uttrykk i klasseromsundervisning. Dette har vi undersøkt ved å observere to undervisningstimer à tre lærere etterfulgt av en til en intervjuer. Ved å bruke henholdsvis rettet og konvensjonell innholdsanalyse til å analysere datamaterialet vårt, sitter vi igjen med noen hovedfunn. Funnene tyder til at lærerne ikke bruker NOS på en eksplisitt måte, og heller ikke har forkunnskaper om konseptet. Implisitt kommer NOS-trekkene vitenskapelig metode, kreativitetens påvirkning på vitenskap og at vitenskapen avhenger av bevis tydeligst frem i de tre informantene sine timer. Metodene lærerne bruker for å fremme disse trekkene, er ved bruk av praktiske forsøk, lærerstyrte spørsmål, samt avklaring av fagbegrep. Oppgaven diskuterer noen av grunnene til at lærerne ikke har hørt om NOS, med et ekstra fokus på lærernes utdanningsbakgrunn og læreplanen for naturfag etter 7.trinn.
Beskrivelse
Master i grunnskolelærerutdanning 1.- 7. trinn, naturfag. høgskulen på Vestlandet, campus Bergen