Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag
Nye registreringer
-
Kreativ og innovativ problemløsing for elever på mellomtrinnet
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av prosjektet SMARTere teknologi som er utarbeidet av Ungt Entreprenørskap. Jeg har forsket på samspillet mellom elevene sitt arbeid med en åpen og kreativ oppgave som SMARTere ... -
Det er jo ingen oppskrift på å jobbe i barnehage: En kvalitativ studie om barnehageansattes egen læring
(Master thesis, 2024)Hensikten med denne masteroppgaven har vært å få mer innsikt i hva egen læring er for barnehageansatte ut fra deres egne perspektiver, opplevelser og erfaringer. Store samfunnsendringer i vår vestlige verden har ført til ... -
Med Roblox i skulesekken
(Master thesis, 2021)Hovudtemaet i denne oppgåva er utanomfagleg bruk av datamaskin i skulen. Dette temaet valde eg fordi det dei siste åra har vore ein debatt om digitaliseringa av skulen. Ein del av debatten har handla om at digitale ... -
Læreres fortellinger fra kulturelt mangfoldige klasserom – monokulturelle eller interkulturelle?
(Chapter; Peer reviewed, 2016) -
Å øve på observasjon som kjernepraksis i lærerutdanningen. Lærerstudenters erfaringer med observasjon som verktøy i første studieår
(Chapter; Peer reviewed, 2021)Dette kapitlet er en kvalitativ casestudie basert på empiri fra et fokusgruppeintervju og analyser av studenters refleksjonstekster. Temaet er observasjon som metode i lærerutdanningen trinn 1–7. Studien handler om hvordan ... -
Lærerstudenters arbeid med planlegging av utforskende undervisning i skolen. Erfaringer med bruk av 5E modellen i alle fag.
(Chapter; Peer reviewed, 2021)I dette kapitlet presenteres erfaringer og funn fra et FoU-prosjekt om planlegging av utforskende undervisning ved grunnskolelærerutdanningen ved Høgskulen på Vestlandet (HVL). Deltakere var tredjeårsstudenter ved GLU 1–7 ... -
Unveiling the impact of AI chatbots on higher education: Insights from students
(Journal article, 2024)This article focus on AI chatbots' role in teaching and learning practices. The study was conducted by academic developers at the Western Norway University of Applied Sciences (HVL), in Norway. We explore students' perceptions ... -
Trust, Corruption, and Tax Compliance in Fragile States: On a Quest for Transforming Africa into Future Global Powerhouse
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This study explores the complex relationship between trust, corruption, and tax compliance in fragile states. It examines factors influencing public trust in three government branches: the ruling party (a proxy for the ... -
Fracking, Bildung and a Lack of Democratic Citizenship in Communities: What can South Africa Learn from Poland?
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Fracking is a widely contested phenomenon, and considerable attention has been paid to its effects on the environment and people. The concepts of Bildung and democratic citizenship in poor communities where there is fracking ... -
Co-creating and co-producing learning environments in adult education through the World Café method
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Introduction: This article analyzes teachers’ efforts in preventing negative social control among newly arrived refugees at a Norwegian Adult Education Center (AEC). As the teachers realized that micro aggressive behavior ... -
“We try to give a good life to the children”-refugee parents and ECE professionals experiences of the early childhood education partnership in Norway
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Introduction: Children in Europe and Norway grow up in an increasingly culturally diverse society. As of 2022, 20% of children in Norwegian Early Childhood Education (ECE) institutions have a minority background. It is ... -
The Impact of Transformational School Leadership on School Staff and School Culture in Primary Schools—A Systematic Review of International Literature
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The purpose of this review is to examine transformational school leadership, responding to the question: ‘What is the research evidence in the international literature pertaining to the impact of transformational school ... -
Måling, strukturer og manglende ontologisk fundament: En respons til Kleven og Price
(Journal article, 2023)Som en respons til artikkelen «Måling i kvantitativ utdanningsforskning: Et instrumentelt mistak?» argumenter Kleven og Price, begge med utgangspunkt i kritisk realisme, at måling i en klassisk forstand – som oppdagelse ... -
Har me behov for ein programstyrt praksis i barnehagen?
(Journal article, 2023) -
En bredt forankret rammeplan
(Chapter; Peer reviewed, 2023) -
Literature search on leadership in kindergartens in the Nordic countries
(Research report, 2024)This search was developed for the Meta-study “The governing foundation for enactment of kindergarten leadership in the Nordic countries” (Project no. NPHZ-2022/10009), which aims to look at research on leadership in ... -
Mapping the Theoretical Landscape of More-Than-Parental Involvement
(Chapter; Peer reviewed, 2023)This chapter presents an overview of the conceptual toolkits used to theorise relationships between ECEC settings and families in academic journal articles, published in English, between the years 2000–2010 and 2021–2022. ... -
Ny styringsstruktur og styrket eierrolle
(Chapter; Peer reviewed, 2023) -
Cultural-Historical Wholeness Approach: Critical Activity Settings of More-Than-Parental Involvement
(Chapter; Peer reviewed, 2023)This chapter starts with a description of the cultural-historical wholeness approach as a theory of child development. The theory’s considerable focus on the context in which such development takes place makes it capable ... -
Introduksjon
(Chapter, 2023)