Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag
Nye registreringer
-
Mødres valg av skoleslag for barn med funksjonsnedsettelser: En kvalitativ studie av mødres bekymringer og forståelser
(Master thesis, 2024)Prinsippet om en skole for alle er sentralt i norsk utdanningspolitikk (Meld. St. 6 (2019-2020)). Til tross for dette opplever tusenvis av barn med funksjonsnedsettelser utfordringer med å få innvilget og oppnådd et ... -
Jeg tegnet dansefoten min! Danse- og musikkundervisningens utvikling for styrket inkludering
(Master thesis, 2024)Denne studien undersøker hvordan lærere kan arbeide for å legge til rette for en mer inkluderende danse- og musikkundervisning ved bruk av undervisningsdesign. Lærere skal arbeide for å legge til rette for inkludering for ... -
Betydinga av staden og lærarar sine erfaringar for bruken av uteskule
(Master thesis, 2024)Vi lever i ei tid kvar jordkloden treng vår merksemd og kjærleik. Det er naudsynt å gjere nokre endringar knytt til opplæringa, og leggje til rette for at barn og unge utviklar glede og kjærleik ovanfor naturen. Samstundes ... -
Minecraft i klasserommet: En studie av læreres praksis. En kvalitativ studie på hvordan dataspillet Minecraft Education Edition brukes i norsk grunnskole
(Master thesis, 2024)Formålet med denne studien er å vise innsikt på hvordan lærere i norsk grunnskole anvender og bruker dataspill som en del av den samfunnsfaglige undervisningen. Samtidig er studien med på å vise hvilke lærerroller som åpner ... -
Det er jo bare et kjempestort redde verden-begrep: En kvalitativ studie av fire læreres tanker og erfaringer rundt implementeringen av utdanning for bærekraftig utvikling, etter den nye læreplanen.
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven ser nærmere på hvordan lærere på Vestlandet forholder seg til det tverrfaglige temaet utdanning for bærekraftig utvikling, og hvordan de har implementert det i egen praksis etter den nye læreplanen. ... -
Hvordan arbeider skolen med tidlig innsats ved ufrivillig skolefravær? Erfaringer fra en spesifikk vestlandskommune
(Master thesis, 2024)Ufrivillig skolefravær er et stadig økende problem og flere skoler arbeider med dette. I denne studien blir begrepet ufrivillig skolefravær brukt, da dette setter lys på å finne årsakene bak fraværet, og da ikke gi eleven ... -
Gestapomuseet: Historieformidling i skrekkens hus
(Master thesis, 2024)Den 9. april 1940 begynner Nazi- Tysklands angrep på Norge. Denne datoen markerer starten på fem lange år med okkupasjon for landet og dets befolkning. I løpet av noen få timer har tyskerne kontroll over de største byene ... -
Foresattes opplevelser av skolens arbeid knyttet til ufrivillig skolefravær
(Master thesis, 2024)Denne studien handler om foresattes opplevelser med skolens arbeid knyttet til elever som strever med ufrivillig skolefravær. Bakgrunnen for studien er at fravær i den norske skolen fremstår å være et økende problem, og ... -
Opplæringsloven §9a: En paragraf som står i spenn mellom tre lovverk
(Master thesis, 2024) -
Læreres refleksjoner og erfaringer med elevers normbrytende kjønnsuttrykk
(Master thesis, 2024)En persons kjønnsuttrykk sier noe om hvordan man ønsker å presentere seg selv og kjønnet sitt for omverden. Noen mennesker velger å presentere sitt kjønn som klart mannlig eller klart kvinnelig, mens noen har et kjønnsuttrykk ... -
Lærernes erfaringer med å håndtere digitale mobbesaker på mellomtrinnet
(Master thesis, 2024)Utviklingen av den digitale teknologien og fremveksten av sosiale medier har fort til fremkomsten av digital mobbing. Basert på de siste årene, kan en observere i 2023-2024 den høyeste økningen av elever som har blitt ... -
Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis: En problemanalyse av kompetansediskursen i Kompetanseløftet
(Master thesis, 2024)Problemer utgjør en viktig driver i policy. Derfor er problemanalyser av nytte, for å forstå politiske tiltak. Innenfor konteksten av den norske utdanningspolitikken fungerer kompetansetiltak som en rød tråd i møte med en ... -
Historieundervisning i grunnskolen i lys av Fagfornyelsen 2020: Et utvalg av læreres refleksjoner og erfaringer
(Master thesis, 2024)Konteksten for denne masteroppgaven er innføringen av Fagfornyelsen i 2020, der tredelingen av samfunnsfaget med fagbetegnelsene historie, geografi og samfunnskunnskap falt bort. Samfunnsfaget i LK20 legger vekt på ... -
Elevers opplevelse av lærerstudenter i praksis
(Master thesis, 2024)Studiens tema er lærerstudenters praksis. Mer spesifikt handler studien om elevers opplevelse av å ha lærerstudenter i praksis. I forskningen på lærerstudenters praksis kommer lærerstudentenes stemme fram. Denne studien ... -
Dataspel? Ja takk! Ei masteroppgåve om 6. klasse sine tankar om dataspel heime og på skulen
(Master thesis, 2024)Denne oppgåva har hatt som føremål å undersøka korleis elevar oppfattar og forheld seg til dataspel både heime og på skulen. Datamaterialet vart samla inn ved å gjennomføra fem semistrukturerte intervju på ein barneskule ... -
Etikk, kroppspress, folkehelse og livsmestring: En kvalitativ undersøkelse av tilnærminger til kropp og kroppspress i KRLE
(Master thesis, 2024)Denne studien har som hensikt å undersøke hvordan lærere og helsesykepleiere tilnærmer seg kroppspress som tematikk i KRLE-faget. Det har blitt gjennomført med en kvalitativ undersøkelse, der det har blitt intervjuet to ... -
Moskva-Jøderne er ikke at spøke med: En kvalitativ undersøkelse av antisemittiske ytringer og holdninger i avisen Vestopland
(Master thesis, 2024)Dette masterprosjektet har undersøkt hvordan bondeavisen Vestopland omtalte jøder i tidsrommet 1921 til 1925. Undersøkelsene ble gjennomført gjennom digitale søk i Nasjonalbibliotekets nettbibliotek av digitaliserte ... -
Inkludering eller utelatelse? En vurdering av mangfoldet i jødedommen i KRLE læreverk i lys av norske jøders egen selvforståelse
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven i KRLE-faget undersøkerom det er samsvar mellom jødedommen i KRLE i forhold til norske jøders selvforståelse. Jeg har valgt meg ut tre KRLE-læreverk, to bøker og en er digital nettside som jeg har ... -
Vi er ikke helsearbeidere: Læreres erfaringer og refleksjoner om sin rolle i arbeid med elevers psykiske helse
(Master thesis, 2024)Psykisk helse har vært et mye omtalt tema i mange år, og det kan fremstå som at skolen er en viktig arena for å ha søkelys på barns psykiske helse. Dette kommer blant annet frem i LK20, der «folkehelse og livsmestring» har ... -
Fra innføringsklasse til ordinær klasse: Hva vektlegger og erfarer lærerne i organiseringen rundt overgangen fra innføringsklasse til ordinær klasse?
(Master thesis, 2024)Studien gir innsikt i hva lærerne og skolene vektlegger og erfarer rundt overgangen fra innføringsklasse til ordinær klasse. Problemsstillingen for masteroppgaven min er «Fra innføringsklasse til ordinær klasse: Hva ...