Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag
Recent Submissions
-
How to Prepare for the Transition from Preschool to School: From Policies to Practices in Norway
(Chapter; Peer reviewed, 2024)Transition from preschool setting to formal schooling is seen as one of the most important transition in one’s life trajectory, which may influence many people’s future transition experiences. Research has confirmed that ... -
Hvordan støtter barnehagelærerne barns nysgjerrighet i naturen?
(Bachelor thesis, 2024) -
Barnehagelærerens betydning for fysisk aktivitet i utemiljøet
(Bachelor thesis, 2024) -
Hvilke roller tar barnehagelæreren i barnas rollelek ute?
(Bachelor thesis, 2024) -
Friluftsliv i barnehagen
(Bachelor thesis, 2024) -
African Democracy in the Context of Agenda 2063: Examining Progress and Challenges
(Peer reviewed; Journal article, 2024)This study examines the progress and challenges in the democratic landscape of Africa within the framework of the Africa Agenda 2063 (hereafter AA2063). Initiated in 2013, the Agenda signifies Africa’s commitment to an ... -
Layering and institutional change: framework plan revision in Norwegian early childhood education and care
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Central among a range of reforms and policy measures aimed at enhancing the quality and social cohesion of Norwegian early childhood education and care (ECEC) services is the 2017 Framework Plan for Kindergartens. In this ... -
Fantasi og kreativitet på naturlekeplassen: en undersøkelse fra barns perspektiv
(Bachelor thesis, 2024) -
A Comparative Analysis of Special Education Development in South Korea and Norway: A Literature Review
(Master thesis, 2024)Studying two countries in different cultural contexts may identify valuable perspectives. This thesis compares how Special Education has developed in South Korea and Norway. The purpose is to acquire knowledge of the other ... -
Førebyggjande systemretta samarbeid mellom pedagogiskpsykologisk teneste (PPT) og lærarar: Ei kvalitativ undersøking av fagtilsette i PPT si oppleving av det førebyggjande systemretta samarbeidet med lærarar
(Master thesis, 2024)Formålet med denne studien er å avdekkje korleis eit utval PP-rådgjevarar opplev samarbeidet med lærarar kring førebyggjande systemarbeid, gjennom å svare på problemstillinga «Korleis opplev fagtilsette i PPT samarbeidet ... -
Seksualitetsundervisning i samfunnsfag: Ein kvalitativ studie om korleis lærarar på ungdomstrinnet erfarer seksualitetsundervisning i samfunnsfag
(Master thesis, 2024)Bakgrunnen for denne masteroppgåva er eit ønske frå dagens ungdommar om meir og betre seksualitetsundervisning i skulen. Samtidig har det vore eit auka fokus på seksualitet og mangfald i den nye læreplanen. Føremålet med ... -
Vold i nære relasjoner: Skolens kompetanse i møte med barn som opplever vold og samarbeid med barnevernet
(Master thesis, 2024)Vold i nære relasjoner er blant de mest utfordrende og undersnakkede utfordringene vi har i samfunnet vårt i dag. Skolens arbeid med å ivareta barn og unge som opplever vold i nære relasjoner og omsorgssvikt er avgjørende ... -
Øyestikket: En studie av rettssaken mellom Gerhard Armauer Hansen og Kari Nielsdatter Spidsøen
(Master thesis, 2024)Den medisinske etikkens historie strekker seg langt tilbake i tid. Historien om Gerhard Armauer Hansen og Kari Nielsdatter Spidsøen har bidratt til vise frem viktige aspekter ved medisinsk etikk og pasientbehandling. På ... -
Kontroversielle, emosjonelle og sensitive temaer i samfunnsfag: En intervjustudie om læreres perspektiver og praksis
(Master thesis, 2024)I denne studien har jeg undersøkt læreres oppfatning og håndtering av kontroversielle, emosjonelle og sensitive temaer i samfunnsfagundervisningen. Gjennom kvalitative intervjuer med både erfarne samfunnfagslærere og ... -
Bærekraftig utvikling gjennom norske og sørafrikanske læreres øyne
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke et utvalg norske og sørafrikanske læreres oppfatning av bærekraftig utvikling (BU). Datainnsamlingen tar utgangspunkt i semistrukturerte intervju av fem norske og fem ... -
Hvordan skal vi undervise om Holocaust? En kritisk analyse av digitale undervisningsopplegg
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven studerer jeg hvordan vi skal undervise om Holocaust. Jeg har gjort en gjennomgang av didaktisk teori rundt hva som er formålet med Holocaustundervisningen, hvor jeg fant uenigheter i den didaktiske ... -
Rasismens komplekse natur: Læreres håndtering av utfordringer knyttet til rasisme i skolen
(Master thesis, 2024)Denne studien undersøker hvordan et utvalg lærere forholder seg til utfordringer knyttet til rasisme. Det er benyttet en kvalitativ metode i studien, og det empiriske datamaterialet er hentet inn gjennom intervju med seks ... -
Ufrivillig skolefravær: En kvalitativ studie i lys av kapabilitetstilnærmingen
(Master thesis, 2024)Ufrivillig skolefravær kan være utfordrende å forstå. Årsaksforklaringer bak problematikken kan være sammensatte og komplekse. Konsekvensene av skolefravær rammer både individet, familien og samfunnet. For å kunne finne ...