Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag
Nye registreringer
-
Hvordan kan vi undervise i det tverrfaglige temaet livsmestring i KRLE-faget på ungdomstrinnet?
(Master thesis, 2024)Masteroppgaven tar utgangspunkt i det tverrfaglige teamet Folkehelse og Livsmestring, som ble del av KRLE-faget gjennom fagfornyelsen (LK20). Formålet med oppgaven er å få en større forståelse av hvordan man kan undervise ... -
Felles ansvar – felles trygghet? Trusselforståelser og håndteringen av terrorisme og ekstremisme i norsk politikk siden 2001
(Master thesis, 2024)Terrorangrepet i Norge 22. juli 2011 er det dødeligste i landets historie, med 77 drepte i regjeringskvartalet og på Utøya. For landets institusjoner og innbyggere har angrepet hatt en dyp og vedvarende påvirkning. ... -
Å skrive arven etter Holocaust: Endringer i norske lærebøkers fortellinger om Holocaust (1978 – 2020)
(Master thesis, 2024)Formålet med denne studien har vært å kartlegge hvordan norske lærebøkers fortellinger om Holocaust har endret seg mellom 1978-2020, i møte med et endret holocaustminne. For å kunne undersøke dette har det blitt utarbeidet ... -
Berekraftig utvikling i samfunnsfaget: Ei diskursanalyse av lærebøker på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgåva undersøkerkorleis lærebøker i norsk skule formidlar diskursar om berekraftig utvikling, med utgangspunkt i den overordna problemstillinga: «Kva sentrale diskursar om berekraftig utvikling kan identifiserast ... -
Hvordan ivaretas det indre hinduistiske mangfoldet i utvalgte lærebøker og nettressurser for KRLE-faget på ungdomstrinnet?
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven tar jeg utgangspunkt i følgende problemstilling: «Hvordan ivaretas det indre hinduistiske mangfoldet i utvalgte lærebøker og nettressurser for KRLE-faget på ungdomstrinnet?». Hinduismen har et bredt ... -
Bærekraft og rettferdighet gjennom ungdommens øyne: En kvalitativ studie av ungdommer sine perspektiver og forståelse
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker hvilken forståelse ungdommer i en tiendetrinnklasse i Bergen har av rettferdighet og bærekraft. Hovedmålet for oppgaven er å få et innblikk i hva ungdommene forbinder med bærekraft og ... -
Indre mangfold i islam og KRLE-lærerens forståelse av muslimsk mangfold
(Master thesis, 2024)Skolen er en viktig arena for at elever skal lære om religioner og livssyn. Forskning viser at islam er den religionen som mange har mest fordommer og negative assossiasjoner til, noe som er en del av bakgrunnen for at ... -
Mødres valg av skoleslag for barn med funksjonsnedsettelser: En kvalitativ studie av mødres bekymringer og forståelser
(Master thesis, 2024)Prinsippet om en skole for alle er sentralt i norsk utdanningspolitikk (Meld. St. 6 (2019-2020)). Til tross for dette opplever tusenvis av barn med funksjonsnedsettelser utfordringer med å få innvilget og oppnådd et ... -
Jeg tegnet dansefoten min! Danse- og musikkundervisningens utvikling for styrket inkludering
(Master thesis, 2024)Denne studien undersøker hvordan lærere kan arbeide for å legge til rette for en mer inkluderende danse- og musikkundervisning ved bruk av undervisningsdesign. Lærere skal arbeide for å legge til rette for inkludering for ... -
Betydinga av staden og lærarar sine erfaringar for bruken av uteskule
(Master thesis, 2024)Vi lever i ei tid kvar jordkloden treng vår merksemd og kjærleik. Det er naudsynt å gjere nokre endringar knytt til opplæringa, og leggje til rette for at barn og unge utviklar glede og kjærleik ovanfor naturen. Samstundes ... -
Minecraft i klasserommet: En studie av læreres praksis. En kvalitativ studie på hvordan dataspillet Minecraft Education Edition brukes i norsk grunnskole
(Master thesis, 2024)Formålet med denne studien er å vise innsikt på hvordan lærere i norsk grunnskole anvender og bruker dataspill som en del av den samfunnsfaglige undervisningen. Samtidig er studien med på å vise hvilke lærerroller som åpner ... -
Det er jo bare et kjempestort redde verden-begrep: En kvalitativ studie av fire læreres tanker og erfaringer rundt implementeringen av utdanning for bærekraftig utvikling, etter den nye læreplanen.
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven ser nærmere på hvordan lærere på Vestlandet forholder seg til det tverrfaglige temaet utdanning for bærekraftig utvikling, og hvordan de har implementert det i egen praksis etter den nye læreplanen. ... -
Hvordan arbeider skolen med tidlig innsats ved ufrivillig skolefravær? Erfaringer fra en spesifikk vestlandskommune
(Master thesis, 2024)Ufrivillig skolefravær er et stadig økende problem og flere skoler arbeider med dette. I denne studien blir begrepet ufrivillig skolefravær brukt, da dette setter lys på å finne årsakene bak fraværet, og da ikke gi eleven ... -
Gestapomuseet: Historieformidling i skrekkens hus
(Master thesis, 2024)Den 9. april 1940 begynner Nazi- Tysklands angrep på Norge. Denne datoen markerer starten på fem lange år med okkupasjon for landet og dets befolkning. I løpet av noen få timer har tyskerne kontroll over de største byene ... -
Foresattes opplevelser av skolens arbeid knyttet til ufrivillig skolefravær
(Master thesis, 2024)Denne studien handler om foresattes opplevelser med skolens arbeid knyttet til elever som strever med ufrivillig skolefravær. Bakgrunnen for studien er at fravær i den norske skolen fremstår å være et økende problem, og ... -
Opplæringsloven §9a: En paragraf som står i spenn mellom tre lovverk
(Master thesis, 2024) -
Læreres refleksjoner og erfaringer med elevers normbrytende kjønnsuttrykk
(Master thesis, 2024)En persons kjønnsuttrykk sier noe om hvordan man ønsker å presentere seg selv og kjønnet sitt for omverden. Noen mennesker velger å presentere sitt kjønn som klart mannlig eller klart kvinnelig, mens noen har et kjønnsuttrykk ... -
Lærernes erfaringer med å håndtere digitale mobbesaker på mellomtrinnet
(Master thesis, 2024)Utviklingen av den digitale teknologien og fremveksten av sosiale medier har fort til fremkomsten av digital mobbing. Basert på de siste årene, kan en observere i 2023-2024 den høyeste økningen av elever som har blitt ... -
Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis: En problemanalyse av kompetansediskursen i Kompetanseløftet
(Master thesis, 2024)Problemer utgjør en viktig driver i policy. Derfor er problemanalyser av nytte, for å forstå politiske tiltak. Innenfor konteksten av den norske utdanningspolitikken fungerer kompetansetiltak som en rød tråd i møte med en ... -
Historieundervisning i grunnskolen i lys av Fagfornyelsen 2020: Et utvalg av læreres refleksjoner og erfaringer
(Master thesis, 2024)Konteksten for denne masteroppgaven er innføringen av Fagfornyelsen i 2020, der tredelingen av samfunnsfaget med fagbetegnelsene historie, geografi og samfunnskunnskap falt bort. Samfunnsfaget i LK20 legger vekt på ...