Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag
Recent Submissions
-
The Impact of Typical School Provision of Physical Education, Physical Activity and Sports on Adolescent Mental Health and Wellbeing: A Systematic Literature Review
(Peer reviewed; Journal article, 2023) -
Norwegian polyamorous families and their experiences of kindergarten: a narrative inquiry
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article reports on a narrative inquiry (NI) of two Norwegian polyamorous families regarding their encounters with their children’s kindergartens. NI as a theory and method is employed, along with discourse theory, to ... -
Im/migrant parents’ voices as enabling professional learning communities in early childhood education and care
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The existing body of knowledge on the global experiences of im/migrant parents within early childhood education and care (ECEC) settings reveals a broad spectrum of concerns, which encompass various aspects of institutional ... -
Studentar sitt syn på kvalitet i barnehagelærarutdanninga
(Peer reviewed; Journal article, 2023)I 2012 blei norsk barnehagelærarutdanning reformert. Fokuset i policyprosessen var å skape ei modernisert utdanning av høg fagleg kvalitet. Ein viktig del av norsk høgare utdanning omfattar studentane sine tilbakemeldingar. ... -
Neuropsychological and neurophysiological benefits from white noise in children with and without ADHD
(Peer reviewed; Journal article, 2016)Background Optimal stimulation theory and moderate brain arousal (MBA) model hypothesize that extra-task stimulation (e.g. white noise) could improve cognitive functions of children with attention-deficit/hyperactivity ... -
"Argh, even my kid is digitalised!" Commercial apps' effect on parent-teacher communication
(Chapter; Peer reviewed, 2022)Researchers argue that Norwegian kindergarten teachers’ autonomy and professional latitude today are under pressure as the sector’s market orientation has led kindergartens to compete over customers. This can alter ... -
Tilrettelegging for inkluderende kroppsøvingsundervisning for elever med nedsatt funksjonsevne
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er skrevet i faget spesialpedagogikk i grunnskolelærertutdanningen, samtidig som den er tett knyttet opp mot kroppsøvingsfaget i skolen. Temaet for oppgaven er inkluderende kroppsøvingsundervisning. ... -
Spesialskulen eller ordinærskulen? Foreldre sine erfaringar
(Master thesis, 2023)Formålet med dette masterprosjektet er å undersøke erfaringar frå foreldre med barn med spesialpedagogiske behov i spesialskulen og den ordinære skulen gjennom problemstillinga: Kva erfaringar frå spesialskular og ordinære ... -
Betydningen av lærerens kompetanse og erfaring i møte med elever med ADHD
(Master thesis, 2023)Som lærer skal man sørge for at samtlige elever er i stand til å mestre skolehverdagen. Elevene er derfor avhengige av å ha profesjonelle lærere som tar hensyn til deres styrker og vansker. For å gjøre elevene i stand til ... -
En studie av diskurser i fremstillinger av funksjonsnedsettelser i barne- og ungdomslitteratur
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker diskurser i fremstillingen av karakterer med funksjonsnedsettelser i et utvalg av barne-og ungdomslitteratur. Dette er blitt undersøkt ved hjelp av kritisk diskursanalyse og hovedvekten har ... -
Ungdomsskoleelevers opplevelse av tilpasset opplæring i ordinær undervisning
(Master thesis, 2023)Tematikken for denne studien har omhandlet prinsippet om tilpasset opplæring, og opplevelsen av hvordan dette praktiseres. Formålet med masteroppgaven har vært å undersøke hvordan noen ungdomsskoleelever opplever at ... -
Indirekte pedagogikk i møte med utagerande åtferd: Ein kvalitativ studie
(Master thesis, 2023)Problemstillinga for oppgåva er: Korleis møter lærarar elevar med utagerande åtferd, og korleis kan ulike sider ved direkte og indirekte pedagogikk vere eit hjelpemiddel i møte med utagerande åtferd? Utgangspunktet for ... -
En inkluderende skole for alle: En kvalitativ dokumentanalyse av NOU 2015:2 og Meld. St. 6 (2019-2020)
(Master thesis, 2023)Denne masteravhandlingen er en dokumentanalyse av Meld. St. 6 (2019-2020) og NOU 2015:2. Problemstillingen som oppgaven har formet seg rundt er «Hvordan kommer inkluderingsbegrepet til uttrykk i to utvalgte styringsdokumenter, ... -
Vi skal være eksperter på alt: Læreres erfaringer og refleksjoner om sin rolle i avdekking av vold og overgrep
(Master thesis, 2023)Vold og overgrep mot barn er et kjent samfunnsproblem som har både individuelle og samfunnsmessige kostnader. Til tross for dette, avdekkes det ikke nok. Skolen har en sentral rolle i dette arbeidet, og lærere tilskrives ... -
Tilrettelegging for nyankomne minoritetsspråklige elever i skolen: En kvalitativ studie av utvalgte styringsdokumenter i veien mot å sikre elevenes rettigheter
(Master thesis, 2023)Temaet i denne masteroppgaven er tilrettelegging for nyankomne minoritetsspråklige elever i den norske skolen. Oppgavens problemstilling er formulert som følger: "Hvilke rettigheter og retningslinjer finner vi i utvalgte ... -
Visuelle utfordringer: Usynlige årsaker til elevers vansker med lesing?
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven presenterer et underkommunisert problemområde i skolen; hvordan visuelle utfordringer kan påvirke og gi vansker knyttet til elevers lesing. Problemstillingen for oppgaven er: Hvilke erfaringer og hvilken ... -
Lærerens oppfølging av elever som har traumatiske erfaringer fra krig og flukt
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteroppgaven er tabuiserte traumer fra krig og flukt. Her tar jeg for meg erfaringer lærere har med å støtte og tilrettelegge for elever som har vært gjennom krig og flukt, samt hvordan tidligere elever ... -
Tilpasset opplæring og spesialundervisning: En kritisk diskursanalyse av bakgrunnsdokumenter til den gjeldende og den kommende opplæringsloven
(Master thesis, 2023)I denne oppgaven er det gjennomført en diskursanalyse basert på Normas Fairclough sin teori og metode for kritisk diskursanalyse. For å svare på problemstillingen «Hvilke diskurser rundt begrepene tilpasset opplæring og ... -
Atferd som utfordrer skolehverdagen: En fenomenologisk og utforskende studie av begrepet utfordrende atferd
(Master thesis, 2023)Masteroppgaven utforsker subjektive forståelser av utfordrende atferd som begrep og fenomen gjennom den overordnede problemstillingen «Hvordan forstår lærere som jobber i grunnskolen og lærerstudenter på 5. året utfordrende ... -
Høgsensitive barn: Ein kvalitativ innhaldsanalyse av faglitteratur om utfordringar og tilrettelegging for desse barna
(Master thesis, 2023)Høgsensitive barn er som alle andre barn, men dei er meir påverkelege av omgjevnadane rundt seg. Høgsensitivitet handlar om at ein er meir sensitiv for sanseinntrykk og stimuli, og bearbeida inntrykka djupare enn andre ...