Å skrive arven etter Holocaust: Endringer i norske lærebøkers fortellinger om Holocaust (1978 – 2020)
Abstract
Formålet med denne studien har vært å kartlegge hvordan norske lærebøkers fortellinger om
Holocaust har endret seg mellom 1978-2020, i møte med et endret holocaustminne. For å kunne undersøke dette har det blitt utarbeidet tre forskningsspørsmål spesifikt knyttet til fortellinger om forklaringsmodeller, ofre og overgripere bak Holocaust.
Analysen har tatt utgangspunkt i læreplanperioder fra M87 til LK06 og jeg har valgt ut ni
lærebøker som er representative for dette tidsrommet. Det første steget har imidlertid vært å
avdekke hvordan holocaustundervisning fungerer i dag, og videre forsøke å spore denne
utviklingen tilbake til da Holocaust først ble allmenn kjent, på slutten av 1970-tallet. Med et
kontekstuelt og teoretisk bakteppe har jeg funnet bade endringer i lærebøkers fortellinger og
årsaksforklaringer bak disse endringene.
I lys av dette har jeg valgt ut tre faser som jeg mener karakteriserer holocaustminnet til gitte
tidspunkt. Disse har blitt kalt for eksponeringsfasen, problematiserings- og
internasjonaliseringsfasen, og institusjonaliserings- og universaliseringsfasen. Jeg har videre
undersøkt hvorvidt disse fasene, som er basert på debatter, kultur og utdanningspolitikk i
samtiden gjenspeiles i de enkelte lærebøkene fra de ulike periodene. Studien har vist hvordan samtiden spiller en rolle for innholdet i lærebøkene.
Metoden har derav vart basert på en lærebokanalyse. Bakgrunnen for valg av metode må ses i sammenheng med lærebokas dominante posisjon i skolen gjennom årene. Den har fungert som en rettesnor i forhold til hva som anses som viktig kunnskap. Lærebøker forteller oss noe om hva samfunnet ønsker at elever skal ha kunnskap om til visse tidspunkt, og dette påvirker igjen elevers forståelse av verden. I sammenheng med problemstillingen vil dette si at elever som har gått på skole under ulike læreplanreformer gjerne sitter igjen med ulik oppfatning om
Holocaust. Dette kommer tydelig frem gjennom denne oppgaven, som viser arven etter
Holocaust i norske lærebøker.
Description
Master i grunnskolelærerutdanning 5. - 10. trinn, samfunnsfag. Høgskulen på Vestlandet