Indre mangfold i islam og KRLE-lærerens forståelse av muslimsk mangfold
Abstract
Skolen er en viktig arena for at elever skal lære om religioner og livssyn. Forskning viser at islam er den religionen som mange har mest fordommer og negative assossiasjoner til, noe som er en del av bakgrunnen for at regjeringen i 2020 har laget en handlingsplan mot diskriminering av og hat mot muslimer. KRLE-faget i skolen er svært relevant for å lære om de ulike religionene og livssynene. I den nye læreplanen (LK20) står mangfold sentralt, og begrepet indre mangfold brukes for å beskrive et av de sentrale målene for kunnskap om religiøse tradisjoner i KRLE-faget (kjerneelementer). Flere forskere (f.eks. Berglund 2021, Toft 2021) har pekt på at det å belyse mangfold i islam er viktig, også med tanke på å motvirke fordommer. Hvordan forstås og praktiseres indre mangfold i islam blant lærere i skolen i dag? Dette er temaet for denne oppgaven. I oppgaven har jeg brukt kvalitativ forskningsmetode i form av semistrukturert intervju. Jeg har intervjuet fire lærere som jobber i grunnskolen på Vestlandet. Under intervjuene fulgte jeg en intervjuguide, med temaer som læreplanen, indre mangfold, hverdagsreligion, og didaktiske muligheter og utfordringer som rammebetingelser og ressurser. Det viste seg at lærerne var svært praksisorienterte, og at de synes at det er utfordrende både å forstå, snakke om og fremme indre mangfold i islam. Oppgaven konkluderer med at flere av lærerne ikke er oppdatert innen fagdidaktikken i KRLE, og de diskusjoner som har pågått innenfor religionsdidaktikken de siste tiårene. Det viser seg at det er stor avstand mellom den faglige diskursen som ligger til grunn for formuleringer i læreplanen til KRLE og den faglige forståelsen hos læreren som underviser i faget
Description
Master i grunnskolelærerutdanning 5. - 10. trinn, KRLE. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen