Hvordan ivaretas det indre hinduistiske mangfoldet i utvalgte lærebøker og nettressurser for KRLE-faget på ungdomstrinnet?
Abstract
I denne masteroppgaven tar jeg utgangspunkt i følgende problemstilling: «Hvordan ivaretas det indre hinduistiske mangfoldet i utvalgte lærebøker og nettressurser for KRLE-faget på ungdomstrinnet?». Hinduismen har et bredt indre mangfold, som kan være vanskelig for lærere og elever å holde oversikt over. Nettressurser brukes i stor grad i skolen i dag, samtidig som lærebøker fremdeles blir tatt i bruk. Som lærer kan det være lett å lene seg på disse ressursene, noe som gjør det viktig at de er av god kvalitet.
Målet med denne masteroppgaven er å se hvordan læreverkene mestrer å få frem mangfoldet som man finner i hinduismen på individnivå, gruppenivå og hinduismen som tradisjon. Det er viktig å påpeke at det er ingen fasit for hvordan læreverkene bør forme et hinduismekapitel, men jeg håper denne masteroppgaven bidrar til mer kunnskap og refleksjon.
Metoden jeg tar i bruk for å nå dette målet er dokumentanalyse av to utvalgte nettressurser og to utvalgte lærebøker. I diskusjonskapitelet bruker jeg retningslinjene for godkjenning av lærebøker fra 1984, hvor jeg diskuterer funnene mine opp mot bakgrunnskunnskap fra ulik litteratur og informasjon fra hinduer.
Funnene jeg fikk i denne masteroppgaven er at læreverkene fremstiller hinduismen likt på noen områder, men ulikt på noen områder. De er flinke til å få frem at hinduismen er mangfoldig, men legger mye vekt på hvordan hinduismen blir presentert i diaspora. De kunne i enda tydeligere grad gått inn på mangfoldet man finner blant individer, grupper og hinduismen som tradisjon. Hinduismen har mye historie, som bidrar til at religionen har blitt så mangfoldig som den er. Læreverkene kunne brukt dette til sin fordel, men har liten grad tatt den muligheten.
I denne masteroppgaven har jeg følgende forskningsspørsmål:
1. Hvordan tar de for seg religionsbegrepet og verdensreligionmodellen?
2. Hvordan blir hinduismens historie presentert?
3. Hvordan blir det hinduistiske mangfoldet man finner i det norske samfunnet ivaretatt?
4. Hvordan tar de for seg hinduismen på individnivå-, gruppenivå og som tradisjon?
Description
Master i grunnskolelærerutdanning 5. - 10. trinn, KRLE. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen