Blar i Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag på emneord "grunnskolelærerutdanning"
Viser treff 1-20 av 25
-
Atferd som utfordrer skolehverdagen: En fenomenologisk og utforskende studie av begrepet utfordrende atferd
(Master thesis, 2023)Masteroppgaven utforsker subjektive forståelser av utfordrende atferd som begrep og fenomen gjennom den overordnede problemstillingen «Hvordan forstår lærere som jobber i grunnskolen og lærerstudenter på 5. året utfordrende ... -
Betydningen av lærerens kompetanse og erfaring i møte med elever med ADHD
(Master thesis, 2023)Som lærer skal man sørge for at samtlige elever er i stand til å mestre skolehverdagen. Elevene er derfor avhengige av å ha profesjonelle lærere som tar hensyn til deres styrker og vansker. For å gjøre elevene i stand til ... -
Bildebøker om vanskelige tema og samtaler med barn: En fortolkende analyse av fortellinger og tegninger fra praksis
(Master thesis, 2023)Denne studien undersøker hvordan bildebøker om vanskelige tema kan være en inngang til samtale med barn. Vanskelige tema har blitt mer sentrale i de senmoderne bildebøkene. Som lærer er det relevant å være bevisst på hvordan ... -
En inkluderende skole for alle: En kvalitativ dokumentanalyse av NOU 2015:2 og Meld. St. 6 (2019-2020)
(Master thesis, 2023)Denne masteravhandlingen er en dokumentanalyse av Meld. St. 6 (2019-2020) og NOU 2015:2. Problemstillingen som oppgaven har formet seg rundt er «Hvordan kommer inkluderingsbegrepet til uttrykk i to utvalgte styringsdokumenter, ... -
En studie av diskurser i fremstillinger av funksjonsnedsettelser i barne- og ungdomslitteratur
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker diskurser i fremstillingen av karakterer med funksjonsnedsettelser i et utvalg av barne-og ungdomslitteratur. Dette er blitt undersøkt ved hjelp av kritisk diskursanalyse og hovedvekten har ... -
Høgsensitive barn: Ein kvalitativ innhaldsanalyse av faglitteratur om utfordringar og tilrettelegging for desse barna
(Master thesis, 2023)Høgsensitive barn er som alle andre barn, men dei er meir påverkelege av omgjevnadane rundt seg. Høgsensitivitet handlar om at ein er meir sensitiv for sanseinntrykk og stimuli, og bearbeida inntrykka djupare enn andre ... -
Indirekte pedagogikk i møte med utagerande åtferd: Ein kvalitativ studie
(Master thesis, 2023)Problemstillinga for oppgåva er: Korleis møter lærarar elevar med utagerande åtferd, og korleis kan ulike sider ved direkte og indirekte pedagogikk vere eit hjelpemiddel i møte med utagerande åtferd? Utgangspunktet for ... -
Inkludering i en flerkulturell skole: En analyse av styringsdokumenter i skolen, med fokus på minoritetsspråklige elever og inkluderingsprinsippet
(Master thesis, 2023)Denne masteravhandlingen bygger på en dokumentanalyse av tre ulike styringsdokumenter som er relevante i en skole- og utdanningssammenheng. Oppgavens problemstilling er: «Hvordan blir forståelsen av inkludering i en ... -
Lærer-elev relasjonen til elever med ADHD
(Master thesis, 2023)Denne studien handler om ADHD og relasjonsbygging med problemstillingen: «Hvordan oppleves lærer-elev-relasjonen til elever med ADHD? hvordan kan lærere bygge opp gode relasjoner til elever med ADHD? og hvilken betydning ... -
Lærerens oppfølging av elever som har traumatiske erfaringer fra krig og flukt
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteroppgaven er tabuiserte traumer fra krig og flukt. Her tar jeg for meg erfaringer lærere har med å støtte og tilrettelegge for elever som har vært gjennom krig og flukt, samt hvordan tidligere elever ... -
Lærerens tilrettelegging i skolen for elever med barnedepresjon
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien er å undersøke hvordan lærere kan få til god tilrettelegging i skolen for elever med barnedepresjon, samt bidra til å sette søkelys på barn sin psykiske helse. Problemstillingen som denne studien ... -
Læreres arbeid med utfordrende atferd i et utviklingsøkologisk perspektiv
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteroppgaven er læreres arbeid med utfordrende atferd. Formålet med studien er å undersøke hvordan lærere arbeider med utfordrende atferd i skolen og hva som påvirker deres muligheter i dette arbeidet. ... -
Læreres erfaringer rundt organisering av spesialundervisning
(Master thesis, 2023)I løpet av utdanningen som grunnskolelærer med fordypning i spesialpedagogikk, har jeg fått et innblikk i hvor viktig spesialundervisning kan være for elever som har behov for det. Samtidig er spesialundervisning et stadig ... -
Noen må fortelle lærere at det lærere gjør kan utrette mirakler: En kvalitativ undersøkelse av foresattes opplevelse av skole-hjem samarbeid ved ufrivillig skolefravær
(Master thesis, 2023)Formålet med dette forskningsprosjektet har vært å undersøke hvordan foresatte opplever skole-hjem samarbeid ved ufrivillig skolefravær. Skole-hjem samarbeid har en sentral rolle i saker med ufrivillig skolefravær, og ... -
Operasjonalisering av tidlig innsats på 1.- 4.trinn: En kvalitativ studie av ledere og læreres forståelse og praktisering av tidlig innsats
(Master thesis, 2023)Tidlig innsats og inkluderende fellesskap er avgjørende for å sikre at alle barn og unge kan nå sine drømmer og ambisjoner. I dag står tidlig innsats som et av prinsippene i arbeidet med å forbedre det norske utdanningssystemet ... -
Skoleledelsens rolle i å fremme eierskap til utviklingsarbeid i skolen: En utforskning av praksis og perspektiver
(Master thesis, 2023)Hvert år blir det tildelt ressurser til utviklingsarbeid i norske skoler, med det mål om å forbedre elevenes læringsutbytte. Samtidig skal lærerne utvikle sin kompetanse. Litteraturen antyder at skoleledelse spiller en ... -
Spesialskulen eller ordinærskulen? Foreldre sine erfaringar
(Master thesis, 2023)Formålet med dette masterprosjektet er å undersøke erfaringar frå foreldre med barn med spesialpedagogiske behov i spesialskulen og den ordinære skulen gjennom problemstillinga: Kva erfaringar frå spesialskular og ordinære ... -
Synets betydning for lesing- behovet for kunnskap i skolen
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven er temaet Synets betydning for lesing og behovet for kunnskap i skolen. Dette temaet mener jeg det er for lite oppmerksomhet og kunnskap om både i den norske skole, men også i samfunnet generelt. Det ... -
Tårer utan stemme : ein studie av korleis innhaldet i studieplanar på norsk grunnskulelærarutdanning 1.-7. reflekterer det vi veit om barn sine reaksjonar på sorg.
(Bachelor thesis, 2017)Formålet med denne bacheloroppgåva er gjennom litteraturstudie å belyse problemstillinga: «Korleis reflekterer innhaldet i studieplanar for norsk grunnskulelærarutdanning det vi veit om barn sine reaksjonar på sorg?» For ... -
Tilpasset opplæring og spesialundervisning: En kritisk diskursanalyse av bakgrunnsdokumenter til den gjeldende og den kommende opplæringsloven
(Master thesis, 2023)I denne oppgaven er det gjennomført en diskursanalyse basert på Normas Fairclough sin teori og metode for kritisk diskursanalyse. For å svare på problemstillingen «Hvilke diskurser rundt begrepene tilpasset opplæring og ...