Kreativ og innovativ problemløsing for elever på mellomtrinnet
Master thesis
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3135689Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av prosjektet SMARTere teknologi som er utarbeidet av Ungt Entreprenørskap. Jeg har forsket på samspillet mellom elevene sitt arbeid med en åpen og kreativ oppgave som SMARTere teknologi og hvordan dette prosjektet kan være et verktøy for å stimulere entreprenørielle ferdigheter hos elever på 6.trinn. Dette har jeg undersøkt ved hjelp av metoder som observasjon og feltsamtaler. Studien tar også for seg SMARTere teknologi som et prosjekt og vurderer det opp mot læreplanen og relevant teori. For å undersøke hvordan SMARTere teknologi kan være et verktøy for stimulering av entreprenørielle ferdigheter har jeg valgt en ustrukturert tilnærming til observasjonen som gjør at mulighetene for egne tolkninger er til stede. Begreper som pedagogisk entreprenørskap, entreprenørielle ferdigheter, kreativitet, innovasjon, samarbeid og bærekraftig utvikling er alle sentrale i denne oppgaven. Denne studien tar også for relevansen av SMARTere teknologi i forbindelse med tverrfaglige temaer og vurderer positive og negative sider. Studien tar også for seg konkurranseaspektet som kommer med prosjektet SMARTere teknologi, og hvordan dette kan både være noe som er en motivasjonsfaktor for noen, og demotiverende for andre. Studien tar for seg kreativ problemløsning og setter dette opp imot en mer tradisjonell undervisningsform
Beskrivelse
Masteroppgave i grunnskolelærerutdanningen, samfunnsfag