Betydningen av lærerens kompetanse og erfaring i møte med elever med ADHD
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3100514Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Som lærer skal man sørge for at samtlige elever er i stand til å mestre skolehverdagen. Elevene er derfor avhengige av å ha profesjonelle lærere som tar hensyn til deres styrker og vansker. For å gjøre elevene i stand til å mestre hverdagen står det i Meld. St. 6 (2019-2020) «Tett på – tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO» at det er avgjørende at ansatte har god kompetanse og gode relasjoner til elevene, for å kunne skape et inkluderende og godt utdanningsløp for alle.
Temaet for denne masteroppgaven er derfor å undersøke betydningen av lærerens kompetanse og erfaring i møte med elever med ADHD. I denne studien er søkelyset rettet mot hvordan lærerens kompetanse og erfaring kan påvirke tilretteleggingen av opplæringen for elever med ADHD. For å finne svar på dette ble det gjennomført fem kvalitative intervju av lærere som jobber på to ulike ungdomsskoler. Gjennom mitt sosialkonstruktivistisk perspektiv med en hermeneutisk tilnærming var målet å tolke datamaterialet, for å få en dypere forståelse av hvordan kunnskap skapes i et sosialt samspill. For å analysere datamaterialet ble tematisk analyse brukt, hvor jeg hadde en abduktiv tilnærming til forskningsprosessen.
Funnene i denne masteroppgaven viser at elever med ADHD er en heterogen gruppe som har behov for forskjellige tilrettelegginger. Det kommer også frem at kompetansen og erfaringene til lærerne har betydning for hvordan elevene blir møtt, gjennom at det stilles ulike krav og forventninger til elevene. Videre kommer det frem at dette kan ha betydning for elevenes utbytte av opplæringen, hvor jeg i denne oppgaven studerer forholdet mellom hva lærerne sier, og hva som blir gjort i praksis.
Beskrivelse
Master i grunnskolelærerutdanning 5. -10. trinn, spesialpedagogikk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen