En studie av diskurser i fremstillinger av funksjonsnedsettelser i barne- og ungdomslitteratur
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3100497Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven undersøker diskurser i fremstillingen av karakterer med funksjonsnedsettelser i et utvalg av barne-og ungdomslitteratur. Dette er blitt undersøkt ved hjelp av kritisk diskursanalyse og hovedvekten har vært på Faircloughs tredimensjonale modell. Datamaterialet består av tre barne- og ungdomsbøker som omhandler tre ulike karakterer med funksjonsnedsettelser. På bakgrunn av dette ble følgende problemstilling utarbeidet: Hvilke diskurser om karakterer med funksjonsnedsettelser er fremtredende i et utvalg av barne-og ungdomslitteratur?
En av de mest sentrale kildene i teorien er boken til Lars Grue (2004) Funksjonshemmet er bare et ord: Forståelser, fremstillinger og erfaringer.
Denne masteroppgaven har et spesialpedagogisk perspektiv og det er derfor blitt brukt teorier som er relevante innenfor dette feltet. I teorien står funksjonsnedsettelsesbegrepet sentralt, samt at det gis et historisk bakteppe på hvordan dette begrepet har endret seg over tid. Det ser også ut til at det fortsatt er
i endring. I tillegg er normalitetsideologien, normalitet/avvik, stigma og identitet viktige
begreper og teorier i denne masteroppgaven. Ved å anvende kritisk diskursanalyse som metode har det gitt innsikt i hvordan språket har makt til være med på å skape eller opprettholde stereotypier om individer med funksjonsnedsettelser. Det ble identifisert fire diskurser i de tre bøkene: Diskursen om normalitet og avvik, diskursen om identitet, diskursen om stigma og stigmatisering, og diskursen om oss/de. Funnene tilsier at det fortsatt er stereotypiske fremstillinger av funksjonsnedsettelser i de utvalgte bøkene. Funnene var ikke utelukkende negative, ettersom noen av fremstillingene tyder på positive og fruktbare representasjoner av karakterer med funksjonsnedsettelser. De negative fremstillingene var med på å konstruere den stereotypiske oppfatningen om at de var ofre, mistilpasset eller at de ikke passet inn i den sosiale normen.
Beskrivelse
Master i grunnskolelærerutdanningen 5. - 10. trinn, spesialpedagogikk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen