Skoleledelsens rolle i å fremme eierskap til utviklingsarbeid i skolen: En utforskning av praksis og perspektiver
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3098109Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hvert år blir det tildelt ressurser til utviklingsarbeid i norske skoler, med det mål om å forbedre elevenes læringsutbytte. Samtidig skal lærerne utvikle sin kompetanse. Litteraturen antyder at skoleledelse spiller en avgjørende rolle i denne prosessen, og at forankring i personalet har en innvirkning på den varige effekten.
Denne kvalitative masteroppgaven undersøker eierskap i arbeid med utvikling på mellomtrinnet. Gjennom semistrukturerte intervjuer utforsker studien hvordan skoleledelse fremmer eierskap blant lærerne og identifiserer faktorer som påvirker utviklingen positivt eller negativt.
Forskningsspørsmålene for studien har dreid seg rundt hva skoleleder konkret gjør for at personalet skal få eierskap til arbeidet, og at det skal forankres i personalet. De handler også om hvilke faktorer som kan påvirke utviklingen av eierskap positivt, og hva som eventuelt kan hindre utviklingen av eierskap.
Funnene i studien understreker den sentrale rollen til skoleledelsen. De antyder at for å fremme eierskap og engasjement blant personalet, bør skoleledere prioritere lærernes involvering i både utformingen av, og innholdet i, utviklingsarbeidet. Ved å skape muligheter for at lærerne kan bidra, kan kanskje eierskapet styrkes
Beskrivelse
Master i grunnskolelærerutdanning 5. - 10,. trinn, profesjonsrettet pedagogikk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen