Noen må fortelle lærere at det lærere gjør kan utrette mirakler: En kvalitativ undersøkelse av foresattes opplevelse av skole-hjem samarbeid ved ufrivillig skolefravær
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3099415Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med dette forskningsprosjektet har vært å undersøke hvordan foresatte opplever skole-hjem samarbeid ved ufrivillig skolefravær. Skole-hjem samarbeid har en sentral rolle i saker med ufrivillig skolefravær, og foresatte har verdifull kunnskap om barnet som skolen kan ha nytte av i møte med eleven. Ønsket har derfor vært å gi en stemme til de foresatte, og se nærmere på hvordan de opplever å bli møtt av skolen som profesjonell part. Innsikt i deres opplevelser vil forhåpentligvis være nyttig i videre arbeidet med å skape gode relasjoner mellom skole og hjem.
Oppgavens problemstilling er dermed følgende: Hvordan opplever foresatte skole-hjem samarbeid ved ufrivillig skolefravær?
Gjennom to ulike forskningsspørsmål har oppgaven også undersøkt hvorvidt foresattes opplevelser kan sees i sammenheng med skolens ressurser og kompetanse på ufrivillig skolefravær. En liten del av oppgaven har også fokusert på hvordan ufrivillig skolefravær kan påvirke familiestruktur.
Forskningsprosjektet har en kvalitativ tilnærming, hvor det er brukt semistrukturerte intervju som metode. Utvalget består av seks foresatte til barn med ufrivillig skolefravær, hvor det ufrivillige skolefraværet utviklet seg eller startet på 1.-7.trinn. De aktuelle intervjuene dannet grunnlaget for oppgavens datamateriale, som har blitt kodet og kategorisert gjennom en induktiv tilnærming. Gjennom kategorisering av datamaterialet ble det utformet ni ulike kategorier, som kan bidra til å besvare oppgavens problemstilling.
Hovedfunnene viser at foresatte opplever å ikke bli hørt eller tatt på alvor i møte med skolen. Samtidig viser foresattes opplevelser til en ansvarsfraskrivelse fra skolen sin side, hvor skylden for det ufrivillige skolefraværet i flere tilfeller blir ilagt familien. Videre viser foresattes erfaringer også til manglende kompetanse på ufrivillige skolefravær i skolen, noe som kommer til uttrykk på ulike områder. Til tross for flere dårlige erfaringer, blir også enkelte positive opplevelser i skole-hjem samarbeidet trukket frem. Dette omhandler lærere med stor relasjonskompetanse, som evner å inkludere de foresatte i samarbeidet. I tillegg til å påvirke eleven det gjelder, viser undersøkelsen at ufrivillig skolefravær også påvirker resten av familien i stor grad. Basert på foresattes opplevelser viser dermed undersøkelsen at skole-hjem samarbeid ved ufrivillig skolefravær ikke fungerer optimal.
Beskrivelse
Master i grunnskolelærerutdanning 1. - 7. trinn, spesialpedagogikk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen