Lærer-elev relasjonen til elever med ADHD
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3099165Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne studien handler om ADHD og relasjonsbygging med problemstillingen: «Hvordan oppleves lærer-elev-relasjonen til elever med ADHD? hvordan kan lærere bygge opp gode relasjoner til elever med ADHD? og hvilken betydning har lærer-elev-relasjonen for elever med ADHD?». Formålet med studien var å få økt kunnskap om lærer-elev relasjon og relasjonsbyggende tiltak for elever med ADHD. Studien bygger på teori og forskning om ADHD, relasjon til elever med ADHD og atferdsvansker, relasjonsbygging, relasjonsbygging til elever med atferdsvansker og betydningen god relasjon har for elever med ADHD. Studien har tatt i bruk kvalitativ metode for å besvare problemstillingen. Datamaterialet ble samlet inn ved hjelp av fire strukturerte intervjuer, to tidligere elever med ADHD og to lærere hvor alle informantene var over 18 år. Intervjuene har gitt innsikt i hvordan to tidligere elever med ADHD opplevde relasjonene sine til lærere på barneskolen, samt lærere sitt perspektiv på lærer-elev-relasjonen til elever med ADHD.
Sentrale funn gjort i studien viser at det kan være en ulikhet mellom lærernes oppfatning av relasjonen de har til elever med ADHD, og elevene sine oppfatninger av relasjonen. Studien viser også at for å bygge gode relasjoner til elever med ADHD trenger lærere å være forståelsesfulle, tillitsfulle, strukturerte, omsorgsfulle og aksepterende. Det vektlegges også viktigheten av positive møter og tilrettelegging for elevene. Funnene viser at en positiv lærerelev- relasjon har stor betydning for elevenes selvbilde, faglige prestasjoner og atferd i klasserommet. Det viser stor enighet i at eleven skal føle på trygghet og forståelse slik at skolehverdagen blir bedre.
Beskrivelse
Master i grunnskolelærerutdanning 1. - 7. trinn, spesialpedagogikk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen