Læreres opplevelse av muligheter i skole-hjem-samarbeidet
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2647081Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Faugstad , R. & Jenssen, E. S. (2019). Læreres opplevelse av muligheter i skole-hjem-samarbeidet. Nordisk Tidsskrift for Utdanning Og Praksis, 13(1), 98-110. 10.23865/up.v13.1898Sammendrag
Denne studien undersøker Hvordan lærere opplever deres muligheter til å etablere et godt skole-hjem-samarbeid. Studien bygger på intervju av ti lærere ved fire skoler som uttrykker sine synspunkter på egne muligheter, sine utfordringer og sitt handlingsrom i dette samarbeidet.
Studien viser at lærerne i stor utstrekning utvikler sitt skole-hjem-samarbeid ut fra egne erfaringer og oppfatninger, og at de finner lite støtte i strukturer og rutiner ved skolene. Et funn er at foreldremøte og utviklingssamtalene er preget av formaliteter som synes å stå i veien for et reelt foreldresamarbeid.