Læreres oppfatninger om IKT i matematikkfaget
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2671292Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Målet med undersøkelsen er å sette søkelys på oppfatninger som kommer til syne rundt informasjons- og kommunikasjonsteknologi for undervisningsformål i matematikk. Debatten om digitalisering av skolen reises av politikere, lærere, foreldre og elever. Refleksjon om hvilken plass digital teknologi bør ha i skolen bør også inkluderes i lærerutdanningen for å gi kommende lærere muligheten til å prege utviklingen av IKT i klasserommet.
Denne studien utforsker læreres oppfatninger om IKT for undervisning og læring av matematikk. Den har et særlig fokus på hvordan lærerne opplever at IKT påvirker deres undervisning. Problemstillingen er formulert på følgende vis: Hvilke oppfatninger har lærere av bruk av IKT i matematikkundervisning? Fem kvalitative forskningsintervju med lærere er brukt for å undersøke problemstillingen. Lærernes erfaringer og oppfatninger om IKT, matematikk, læreplan, argumentasjon og flerspråklighet danner grunnlaget for empirien i undersøkelsen. Gjennom disse beretningene er hensikten å avdekke hvordan lærere oppfatter utfordringer og muligheter ved IKT.
I litteraturoversikten er det gjort rede for tidligere forskning på IKT i matematikkundervisningen. Teorikapittelet består av teoretiske aspekter av oppfatninger. Begrepet affordanse introduseres i en matematikk og IKT-kontekst. Videre blir kognitive aspekter på læring og teorier på argumentasjon og flerspråklighet inkludert. Sosialkonstruktivistisk teori brukes som teoretisk ramme for studien. Teoriene danner grunnlaget for analysen av innsamlet data.
Analysen er delt i tre underkapitler som svarer på hvert sitt underspørsmål. Lærerne beskriver eksempler med IKT sin rolle i undervisningen og hvordan det blir brukt. Deres uttalte oppfatninger om IKT stemmer overens med oppfatningene deres om undervisningspraksis. Tidsbesparende aspekter fremstår som en betydningsfull årsak til økt bruk av digitale verktøy og læremiddel. Faktorer som omhandler undervisning, interesse for IKT og læreplan trekkes fram som påvirkning av oppfatninger om IKT. Lærerne anser video og dynamiske verktøy som muligheter ved IKT for matematisk argumentasjon og resonnering. Lærernes bruk av oversetting var den primære affordansen ved digitale verktøy som kunne støtte flerspråklige elevers forståelse og resonnering.
Beskrivelse
Master i undervisningsvitenskap, fordypning i matematikkdidaktikk, Campus Bergen