Læreres opplevelse av å samarbeide med foreldre om tilpasset opplæring
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2770418Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven har som formål å bidra til økt innsikt i hvordan foreldre involveres i undervisningspraksisen i skolen. Studien tar derfor sikte på å undersøke hvilke tanker og erfaringer et utvalg lærere har om det å samarbeide med foreldre om tilpasset opplæring, med vekt på hvilke muligheter og utfordringer de opplever rundt det. Det innebærer også å stille spørsmål ved hvordan de forstår begrepet tilpasset opplæring, hva de vektlegger i arbeidet med å tilpasse undervisningen og hvordan de opplever at foreldrene påvirker dette arbeidet.
Inkluderingsbegrepet, tilpasset opplæring og skole-hjem-samarbeid er sentrale begreper i studien, og relevant teori og forskning om disse skal bidra til å belyse oppgavens formål. Herunder beskrivelser av skole-hjem-samarbeid, og begreper som smal og vid forståelse av tilpasset opplæring, verdiorientert undervisning, partnerskap og ressurs- og problemorientert forståelse. Utvalgt teori og forskning ses i sammenheng med materialet som er innhentet gjennom kvalitative forskningsintervjuer med fire ungdomsskolelærere fra ulike steder i landet.
Funnene viser at lærerne har en tilsynelatende smal forståelse av tilpasset opplæring, noe som både kommer til uttrykk gjennom beskrivelser av deres egen tilnærming og som videre støttes gjennom konkrete eksempler på tilpasninger de gjør. Foreldrene skal visstnok ha liten innflytelse på undervisningen ifølge lærerne selv, men andre funn viser at foreldrene har større innflytelse enn lærerne direkte erkjenner. Denne innflytelsen kommer blant annet til uttrykk gjennom de muligheter og utfordringer lærerne opplever ved samarbeidet. Både det direkte og kontaktløse samarbeidet kan ha direkte innvirkning på elevens holdninger og motivasjon til skolen, som har mye å si for elevens læringsprosess.
Beskrivelse
Master i undervisningsvitenskap, pedagogikk
Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett
Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag