Blar i Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports på tittel
Viser treff 1356-1375 av 4310
-
Framstillingen av seksuelle orienteringer i lærebøker
(Bachelor thesis, 2019)Temaet for denne oppgaven er hvordan ulike seksuelle orienteringer er presentert i lærebøker i samfunnsfag for mellomtrinnet. I opplæringsloven framkommer det at alle former for diskriminering skal motarbeides, og i ... -
Framtidens tankesätt – Algoritmiskt tänkande och införandet av programmering i norsk grundskola ur ett teknikfilosofiskt perspektiv
(Master thesis, 2020)The purpose of this study is to examine how the competence oriented concepts that are being highlighted in discourses concerning the introduction of programming in Norwegian elementary schools, may be interpreted through ... -
Framtidige læreres syn på tverrfaglig undervisning i bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2022)Bærekraftig utvikling og utfordringene kloden står ovenfor påvirker en hel verden. Utdanning beskrives som et sentralt element i utviklingen, for å kunne løse framtidige bærekraftige problemstillinger. Høsten 2020 ble ... -
Framvekst av morfologi, syntaks og ordforråd i tidleg andrespråksutvikling - ein longitudinell kasusstudie
(Journal article; Peer reviewed, 2018)I denne longitudinelle undersøkinga studerer vi den norskspråklege utviklinga innanfor ordforråd, morfologi og syntaks hos to fleirspråklege barn som starta å lære norsk i barnehagen. Det finst få empiriske studiar av barn ... -
Frå Apan fin (1999) til Hej då, lilla apa! (2008). Bildebok og animasjonsfilm - resepsjon og medieestetikk
(Peer reviewed; Journal article, 2013-03-15)Artikkelen analyserer animasjonsfilmen Hej da° , lilla apa! (2008), ein adaptasjon av Anna-Clara Tidholms sma°barnsbildebok Apan fin (1999). Filmen har reformulert nokre av bokas motiv og lagt til nye motiv, og artikkelen ... -
Frå bok og blyant til skjerm og tastatur : om bruk av IKT i den grunnleggjande lese- og skriveopplæringa
(Bachelor thesis, 2015)Problemstillinga for oppgåva er: ”Korleis har nye krav og forventningar om bruk av IKT i skulen hatt innverknad på den grunnleggjande lese-‐ og skriveopplæringa i praksis?” Nye krav siktar t ... -
Frå intensjon til erfaring: Korleis opplever elevane ulike digitale praksisar i klasserommet?
(Master thesis, 2014-10-14)Å bruke digitale verktøy både i fritida og på skulen, har gjennom dei siste 10 åra auka i omfang. Spørsmålet er om dei digitale aktivitetane elevane praktiserer utanfor skulen også kan nyttast som ein del av undervisninga, ... -
Frå ord til handling : ei kvalitativ studie om kulturelt mangfald i ein norsk barnehage
(Bachelor thesis, 2017) -
Frå skule til verda utanfor: elevar si overføring og tilpassing av kunnskapar i kritisk tenking til ulike arenaar
(Master thesis, 2022)The theme for this thesis is critical thinking in social science. The main question for the thesis is: "Can explicit teaching of source criticism and diversity of perspectives promote critical thinking among students in ... -
Frå stamme til satellitt – kva metaforar kan fortelje om korleis ei lærarutdanningsreform vert forstått og iverksett
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Denne artikkelen bygger på analyser av metaforbruk når leiarar og lærarutdannarar i barnehagelærarutdanning fortel om iverksetting av ei reform, og i særleg grad pedagogikkfaget si rolle i denne samanhengen. Barnehagelær ... -
Frå verbal kommunikasjon til digital inspirasjon: Lærarar sin bruk av digitale PLN for å støtta utvikling av profesjonsfagleg digital kompetanse
(Master thesis, 2020)Denne mastergradsavhandlinga i IKT i læring er tematisert rundt lærarar sine digitale personlege læringsnettverk og korleis arbeid i dette nettverket kan vera med å støtta opp om utvikling av deira profesjonsfaglege digitale ... -
Freeride Skiing—Risk-Taking, Recognition, and Moral Boundaries
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Freeride skiing is an activity that is, or at least can be, quite dangerous. Risk-taking in high-risk sports has usually been understood within a psychological framework. Building on Pierre Bourdieu's sociology, this article ... -
Fremstilling av seksuell orientering i samfunnsfag – en lærebokanalyse
(Bachelor thesis, 2019)Alle mennesker har en seksuell orientering. At det finnes variasjoner innenfor seksuell orientering er like selvfølgelig, og den utgjør en del av vår identitet. Kunnskapsløftet sier at elevene i løpet av utdanningsløpet ... -
Fremstillingen av Afrika i norske lærebøker
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker fremstillingen av Afrika gjennom kolonihistorien i norske læreverk utgitt etter fagfornyelsen. Formålet med oppgaven er å undersøke hvordan både afrikanere og Afrika fremstilles i ulike ... -
Fremstillingen av forholdet mellom demokrati og vold i samfunnsfagsbøker på ungdomsskolen
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven har jeg analysert fremstillingen av vold og demokrati med utgangspunkt i den amerikanske og franske revolusjonen i faget samfunnsfag i den norske grunnskolen på 8.trinn. Med et utgangspunkt i teori ... -
Fremstillingen av islams mangfold i lærebøker på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2023)I dette masterprosjektet har jeg undersøkt hvordan mangfoldet i islam kommer til uttrykk og fremstilles i to lærebøker i KRLE-faget på ungdomstrinnet. Jeg har så studert hvordan funnene fra analysen har samsvart og ... -
Fremstillingen av Israel-Palestina konflikten i norske lærerbøker
(Master thesis, 2023)Masteroppgaven er en analyse av fremstillingen av Israel-Palestina konflikten i norske lærebøker for 10.trinn i perioden 1999 til 2022. Utvalget av datamaterialet er delt i tre forskjellige deler (L97, LK06 og LK20) basert ... -
Fremstillinger av natur og klimakrisen i bildebøkene Hvorfor er jeg her? og Verden sa ja.
(Master thesis, 2021)Denne masterstudien undersøker fremstillinger av natur og den nåværende klimakrisen i bildebøkene Verden sa ja (Dahle Nyhus, 2018) og Hvorfor er jeg her? (Ørbeck-Nilssen & Duzakin, 2014). Studien undersøker også hvilket ... -
Fremtidens musikklæreres kompetansegrunnlag: En hermeneutisk analyse av retningsgivende dokumenter for GLU 1-7
(Master thesis, 2022)Hensikten med dette masterarbeidet har vært å undersøke hvordan grunnopplæringen i Norge og den nye grunnskolelærerutdanningen stiller ulike krav til kompetanse hos fremtidens musikklærere. Som kommende musikklærer har det ... -
Fremveksten av generativ kunstig intelligens: En kvantitativ studie av lærere og lærerstudenters holdninger til bruk av ChatGPT i skolen
(Master thesis, 2024)Denne kvantitative studien undersøker hvilke holdninger lærere og lærerstudenter har til bruk av ChatGPT i skolen. Hovedproblemstillingen for oppgaven er: «Hvilke holdninger rapporterer lærere og lærerstudenter at de har ...