Fremstillingen av forholdet mellom demokrati og vold i samfunnsfagsbøker på ungdomsskolen
Master thesis
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3019146Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne masteroppgaven har jeg analysert fremstillingen av vold og demokrati med utgangspunkt i den amerikanske og franske revolusjonen i faget samfunnsfag i den norske grunnskolen på 8.trinn.
Med et utgangspunkt i teori om demokrati og vold har jeg ved hjelp av læreverkene gjort en beskrivende analyse av hver bok og deretter diskutert disse opp mot hverandre. Bøkene er diskutert med demokratiforståelsesbegrepene til Willy Martinussen, Linda Colley sin teori på krigenes rolle i utviklingen av demokratiet og læreverkenes rolle i hva elevene er ment å lære.
Et av mine funn er at deler av de respektive bøkenes fremstilling er nokså lik, men at det likevel finnes ulikheter. Disse ulikhetene viser seg blant annet i beskrivelsene av demokrati og vold, samt i omfanget av emnet. Bøkene som er bundet av læreverkene R97 og LK06 er større historiebøker og inneholder flere beskrivelser av vold, kriger og revolusjoner enn bøkene som stammer fra LK20. Bøkene fra LK20 legger større vekt på beskrivelser av demokratiet, og de tankene og ideene vi i dag forbinder med demokratiet. Samspillet mellom demokrati på den ene siden og krig, vold og samfunnsmessige uroligheter på den andre siden er imidlertid en viktig del av utviklingen av demokratiet. Likevel blir dette ikke lagt nevneverdig vekt på i lærebøkene fra R97 og LK06. Her har jeg funnet mer implisitte forbindelser mellom begrepene. Etter å ha foretatt en helhetlig vurdering av lærebøkene vil jeg si at denne forbindelsen ikke kommer godt nok frem og at den ikke gir et helhetlig bilde av utviklingen av demokratiet.
Beskrivelse
Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett