Framtidige læreres syn på tverrfaglig undervisning i bærekraftig utvikling
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3054159Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bærekraftig utvikling og utfordringene kloden står ovenfor påvirker en hel verden. Utdanning beskrives som et sentralt element i utviklingen, for å kunne løse framtidige bærekraftige problemstillinger. Høsten 2020 ble fagfornyelsen iverksatt, med tre nye tverrfaglige temaer: demokrati og medborgerskap, folkehelse og livsmestring, og bærekraftig utvikling. Det sist nevnte, ligger til grunn for studiens tema, og problemstilling: Hvilken forståelse har lærerstudenter i norsk og samfunnsfag av det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling, og hvordan ser de for seg at det kan implementeres i grunnskolen? Hensikten med dette prosjektet er å utforske hvordan lærerstudenters forståelse av bærekraftig utvikling, i tillegg til refleksjoner rundt implementeringen av tema i skolen. Dette vil undersøkes gjennom to fokusgruppeintervjuer, en med norskstudenter - og en med samfunnsfagstudenter. Empirien i denne studien vil drøftes sammen med teori og litteratur om bærekraftig utvikling, utdanning for bærekraftig utvikling (UBU) og fagfornyelsen. Forskningsprosessen har vist at lærerstudenter har kjennskap til UBU, og et ønske om et godt tverrfaglig arbeid. Funnene indiker likevel lærerstudentens bekymring om å ikke "kunne nok" om tema bærekraftig utvikling. Analysen avdekker også at institusjonene rundt læreryrket må legge opp til at lærere for den kunnskapen de trenger, og ikke minst frigjøre til å planlegge gode undervisningsopplegg. Det pekes på mangelen av høyskolens samarbeid på tvers av fagene underveis i lærerstudiet. Dette utrykker studentene kunne bidratt til å utdanne gode lærere som kan jobbe tverrfaglig med bærekraftig utvikling. Forskningsprosjektet åpner opp for en videre diskusjon av hva som skal til for et godt tverrfaglig samarbeid i skolen, og en god utdanning for bærekraftig utvikling. Funnene viser at lærerstudentene er motiverte til hva som kommer til å møte de i lærerjobben, og i implementeringen av det tverrfaglige tema bærekraftig utvikling.
Beskrivelse
Masteroppgave MGBSA550
Innleveringsdato: 16. 05. 22