Fremstillingen av islams mangfold i lærebøker på ungdomstrinnet
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3067500Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I dette masterprosjektet har jeg undersøkt hvordan mangfoldet i islam kommer til uttrykk og fremstilles i to lærebøker i KRLE-faget på ungdomstrinnet. Jeg har så studert hvordan funnene fra analysen har samsvart og korrespondert med den gjeldende lærerplanens krav til representasjon av mangfold i islam. Videre fra dette har jeg også utført en undersøkelse som har bidratt å kartlegge hvilke lærebøker som faktisk benyttes i KRLE-faget på ungdomstrinnet ved ulike skoler i Norge. Her svarte 21 av 55 skoler at de benyttet Horisonter 8 (Holth & Deschington, 2006), mens 13 av dem Store Spørsmål (Hove et al., 2020). Dette er dermed også de to bøkene jeg har analysert i studien.
Med Jacksons tredelte modell som mitt utgangspunkt og viktigste teoretiske grunnlag har jeg analysert hvordan, og til hvilken grad, lærebøkene lykkes i å fremstille islam gjennom de ulike nivåene: individ-, gruppe- og tradisjonsnivå (1997). Videre har jeg i lys av Eidhamars arbeid også undersøkt hvordan bøkene klarer å formidle både innenfra- og utenfraperspektiv i sin presentasjon av islam. Jeg har også undersøkt hvilke religionsforståelser forfatterne virker til å ha fremmet i bøkene.
Konkluderende viser mine funn at begge lærebøkene i stor grad bygger på Jacksons tradisjonsperspektiv i sin helhetlige fremstilling av islam. Det er stort sett et faglig utenfraperspektiv som benyttes. I Horisonter 8 fremkommer det ingen fremstillinger fra individperspektiv, men i Store Spørsmål lykkes boken å fremstille to åpenbare individperspektiver. Store Spørsmål mestrer også i større grad enn Horisonter 8 å tilfredsstille kompetansemålene og kjerneelementene fra den nyeste læreplanen. Dette blant annet med å fremstille både lokale og nasjonale beskrivelser av islams mangfold. Selv om ikke Horisonter 8 eksplisitt inneholder noen individperspektiver, mestrer likevel forfatter å skildre det interne mangfoldet på en akseptabel måte ved å blant annet fokusere mye på hvordan medier og populærkultur kan spille en viktig rolle i menneskers vurderinger av islam. Forfatter av Horisonter 8 virker å fremme en filosofisk og eksistensiell forståelse av religion, men later til å knytte religion i større grad opp mot en mer kulturvitenskapelig religionsforståelse ved å eksplisitt dra inn begrepet «kultur». Også i Store Spørsmål fremstår den kulturvitenskapelige og religionsfenomologiske forståelsen av religion som dominerende. Tatt boken sin alder fra 2006 i betraktning, vil jeg påstå at Horisonter 8 likevel fremstiller det indre mangfold i islam på en fornuftig måte.
Beskrivelse
Master i Grunnskolelærerutdanningen 5.-10. trinn, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen