Fremstilling av seksuell orientering i samfunnsfag – en lærebokanalyse
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2602184Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Alle mennesker har en seksuell orientering. At det finnes variasjoner innenfor seksuell orientering er like selvfølgelig, og den utgjør en del av vår identitet. Kunnskapsløftet sier at elevene i løpet av utdanningsløpet skal utvikle identitet, forstå seg selv som individ, som en del av et stort og komplekst hele, og som en likeverdig samfunnsborger i et samfunn preget av mangfold. Dette blir ulikt beskrevet i flere deler av Kunnskapsløftet, og er å forstå som en viktig del i barns utvikling av både selvfølelse og selvverd. Målet for denne studien er å finne ut hvorvidt variasjon i seksuell orientering blir belyst i et utvalg lærebøker, i tråd med hvordan det vektlegges i Kunnskapsløftet og hva stortinget ved barne- og likestillingsdepartementet, har nedtegnet i likestillingslova anno 2017. Funnene er et resultat av en kvalitativ lærebokanalyse, og viser at lærebøkene i ulik grad fremstiller mangfoldet som er representert i samfunnet, der heteronormativitet synes gjeldende.
Beskrivelse
Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag 10. mai 2019