Blar i Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports på tittel
Viser treff 571-590 av 4310
-
Det ene mennesket Fortellinger om ufrivillig skolefravær - En narrativ analyse av møter mellom foreldre og hjelpeapparat
(Master thesis, 2020)Oppgaven har undersøkt hvordan foreldre og ansatte i skole og hjelpeapparatet opplever møtet mellom skolevegreren og systemet. Ønsket og ambisjonen bak oppgaven har vært å å gi ny og anvendbar kunnskap om disse møtene via ... -
Det er deg, utseende ditt, musklene dine og høyden din: En kvalitativ studie av elevers opplevelse av egen kropp og kroppspress i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke opplevelser og erfaringer knyttet til kropp og kroppspress i kroppsøvingsfaget blant elever i tiendeklasse. Problemstillingen for studien er: Hvordan opplever et utvalg ... -
”Det er ikke en overdrivelse å si at dans endrer din identitet” - En intervjustudie av fire medlemmer i en danseklubb
(Master thesis, 2019)Basert på egne erfaringer fra bacheloroppgave, skolegang og praksis som lærerstudent har jeg inntrykk av det er lite dans ute i skolen. Det som finnes av forskning på feltet, trekker også i denne retningen. Samtidig vitner ... -
«Det er ingen som liker feitinger!»: en multimodal analyse av to visuelle bøker for barn.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgava undersøker hvordan kropp og vekt tematiseres i to utvalgte multimodale bøker for barn. Forskningsmaterialet for studien er bøkene Hva skjedde egentlig med deg? (2020) av Jenny Jordahl og Pappor ska va ... -
«Det er ingen vits å bare gi en karakter viss eleven ikke skjønner tilbakemeldingen» : Om faglige tilbakemeldinger i kroppsøving i videregående skole
(Master thesis, 2019)Målet med denne oppgaven er å få et dypere innblikk i hvordan tre lærere på videregående skole arbeider og reflekterer rundt faglige tilbakemeldinger i kroppsøvingsfaget for å fremme elevenes læring. Tidligere forskning ... -
Det er jo bare et kjempestort redde verden-begrep: En kvalitativ studie av fire læreres tanker og erfaringer rundt implementeringen av utdanning for bærekraftig utvikling, etter den nye læreplanen.
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven ser nærmere på hvordan lærere på Vestlandet forholder seg til det tverrfaglige temaet utdanning for bærekraftig utvikling, og hvordan de har implementert det i egen praksis etter den nye læreplanen. ... -
Det er jo ingen oppskrift på å jobbe i barnehage: En kvalitativ studie om barnehageansattes egen læring
(Master thesis, 2024)Hensikten med denne masteroppgaven har vært å få mer innsikt i hva egen læring er for barnehageansatte ut fra deres egne perspektiver, opplevelser og erfaringer. Store samfunnsendringer i vår vestlige verden har ført til ... -
«Det er langt fra Haugenstua til Y-blokka» En analyse av stedets betydning for litterære kulturmøter
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven undersøker hvilken betydning stedet har for litterære kulturmøter i utvalgte migrasjonslitterære romaner. Prosjektet tar utgangspunkt i to bøker som tematiserer kulturmøter: Tante Ulrikkes vei (2017) ... -
«Det er lenge til jeg skal gå ut!» En kasusstudie av barnehagebarn i 4- 5 års alderen i musicking aktiviteter på egne premisser.
(Master thesis, 2019)Masteroppgaven «Det er lenge til jeg skal gå ut!»: En kasusstudie av barnehagebarn i 4- 5 års alderen i aktivitet med rytmeinstrumenter på egne premisser fokuserer på barns erfaringer når de i tilrettelagte aktiviteter får ... -
"Det er litt slitsomt, men det går helt fint fordi jeg er veldig glad i å skrive” : En kvalitativ studie av seks 7. klasse elever sine oppfattelser og omarbeidinger av skriftlige tilbakemeldinger fra lærer.
(Master thesis, 2019)I denne masteroppgaven har jeg forsket på hvordan elever i barneskolen oppfatter og omarbeider tilbakemeldinger de får på skriftlige oppgaver i norskfaget. Oppgaven elevene skulle skrive var en tverrfaglig oppgave i norsk ... -
«Det er vel noe med det at du begynner å tenke mer og mer, men vi er vel ikke helt der enda»: En kvalitativ studie om et utvalg læreres erfaringer og refleksjoner rundt natur, miljøspørsmål og bærekraft i deres didaktiske praksis i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2022)Dette er en masteroppgave i fysisk aktivitet i et skolemiljø ved Høgskulen på Vestlandet. Temaet for studien er kroppsøvingslæreres refleksjoner knytt til didaktiske praksis i naturen. Studien baserer seg på et utvalg ... -
«Det er veldig vanskelig å sette ord på» En kritisk diskursanalyse av presentasjonen av muntlige ferdigheter i ulike diskurser
(Master thesis, 2023)Denne studien handler om omtalen av muntlige ferdigheter i matematikkfaget. Muntlige ferdigheter er en del av opplæringen elevene skal ha, i alle fag. Muntlige ferdigheter blir definert som en ferdighet som omhandler lytte, ... -
Det er viktig å ha fokus på motorikk!
(Bachelor thesis, 2017) -
«Det er viktig å se bra ut, ha bra kropp og sånne ting» En kvalitativ studie om et utvalg tenåringsjenter sine refleksjoner omkring kropp, kroppsbilde og kroppsidealer i samfunnet, i sosiale medier og i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven er å få et innblikk i noen unge jenter sin livsverden. Studien søker innsyn i et utvalg tenåringsjenter sine refleksjoner, erfaringer, holdninger og meninger omkring temaene kropp, kroppsbilde ... -
«Det faktum at slike ting faktisk skjer, får meg til å undre, er verden ond og kald?» En studie av elevers refleksjoner omkring barn i vanskelige situasjoner slik de kommer frem i en litteratursamtale og leselogg om Lydighetsprøven: en tenkt fortelling om et barn.
(Master thesis, 2021)Problemstillingen som ligger til grunn for denne studien er: Hvilke refleksjoner omkring barn i utsatte situasjoner gjør elever på 9.trinn seg etter møtet med Lydighetsprøven, og hvordan kommer disse frem gjennom en leselogg ... -
“Det finnes en bok for alle, men én bok er ikke for alle” En kvalitativ undersøkelse av klasseromsbibliotek, utvalg og bruk av barnelitteraturen.
(Master thesis, 2017-05-15)Denne oppgaven tar for seg klasseromsbibliotek ved utvalgte norske klasserom. Klassetrinnene som er representert i studiet er: en 1.klasse, to 2.klasser, fire 3.klasser, en kombinert 4. og 5.klasse, og en 5.klasse. Den ...