«Det er vel noe med det at du begynner å tenke mer og mer, men vi er vel ikke helt der enda»: En kvalitativ studie om et utvalg læreres erfaringer og refleksjoner rundt natur, miljøspørsmål og bærekraft i deres didaktiske praksis i kroppsøvingsfaget
Abstract
Dette er en masteroppgave i fysisk aktivitet i et skolemiljø ved Høgskulen på Vestlandet. Temaet for studien er kroppsøvingslæreres refleksjoner knytt til didaktiske praksis i naturen. Studien baserer seg på et utvalg kroppsøvingslærere sine refleksjoner og erfaringer ved praktisering av naturpreget aktiviteter og fokus på natur, miljø- og bærekraftspørsmål i kroppsøvingsfaget. Hensikten med studien er å finne ut om kroppsøvingslærere sine refleksjoner rundt deres didaktiske praksis med og i naturen, samt se på hvordan temaene de bringer frem kan sees i lys av The Nature in Culture Matrix. Følgende problemstilling med to forskningsspørsmål ble formulert for forskningsprosjektet:
Hvordan reflekterer kroppsøvingslærere på barnetrinnet om deres didaktiske praksis knyttet til natur, miljøspørsmål og bærekraft
Hvilke tema er det lærerne trekker frem når de snakker om natur, uteundervisning og bærekraft i kroppsøving?
Hvordan kan temaene som lærerne bringer frem forstås i lys av Nature in Culture Matrix?
Studiens teoridel er bygget på økokritikk og et økokritisk perspektiv. I tillegg tar teksten for seg læreplanen, knyttet til fagfornyelsen og skolefaget kroppsøving. Fordi formålet med studien er å få et innblikk i lærerne sine erfaringer og refleksjoner, er studien basert på kvalitativ forskning, der undersøkinga er gjennomført i Vestland fylke. Datainnsamlingen ble gjennomført gjennom semistrukturerte fokusgruppeintervju med to informanter og en dialogsamtale utendørs i informantskolens nærområder, hvor begge informantene jobber som kroppsøvingslærere i barneskolen. Ved bruk av innholdsanalyse, kombinert med en teoretisk innrettet analyse har datamaterialet blitt videre behandlet før en samlet presentasjon og diskusjon av resultater.
Funnene i denne studien viser at arbeid med og i naturen, med miljø- og bærekraftspørsmål kan være utfordrende i kroppsøvingstimene på bakgrunn av rammefaktorer som tidsperspektivet. Samtidig viser det seg at tverrfaglig undervisning kan være en hensiktsmessig metode for arbeid med kompetansemålene i kroppsøvingsfaget i barneskolen. Selv om aktivitetene virker å være noe varierte, kan det tolkes som aktiviteten å gå, både på turer i fjellet og nærområdet, som er aktiviteten som er mest brukt i arbeid med natur, miljø og bærekraft ute i naturområdene. Fokus på det feirende med naturen virker å være den utbredte
oppfattelsen ved naturen, naturferdsel og naturopplevelser. Samtidig viser informantene innslag av økosentrisk og problematiserende natursyn gjennom hvordan de reflekterer om deres didaktiske praksis omkring natur, uteundervisning og bærekraft. Gjennom planlegging av turdager og uteundervisning, og gjennomføringen av disse, tolkes det som et fokus på elevene og klassen sine behov, og ikke et fokus på hvordan man bruker naturen i undervisningen. Det problematiserende og delvis økosentriske natursynet kommer til syne gjennom det økte fokuset på sporløs ferdsel, unngå bruk av transportmiddel og kroppsøvingsfagets muligheter for å trekke frem eksempel rundt bærekraft og miljøspørsmål
Description
Masteroppgave i fysisk aktivitet og kosthold i et skolemiljø, Høgskulen på Vestlandet