Det er deg, utseende ditt, musklene dine og høyden din: En kvalitativ studie av elevers opplevelse av egen kropp og kroppspress i kroppsøvingsfaget
Abstract
Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke opplevelser og erfaringer knyttet til kropp og kroppspress i kroppsøvingsfaget blant elever i tiendeklasse. Problemstillingen for studien er: Hvordan opplever et utvalg tiendeklassinger egen kropp og kroppspress i lys av kroppsøvingsfaget? Studien benytter seg av en kvalitativ metode, hvor individuelle semistrukturerte intervjuer har blitt gjennomført. Utvalget består av seks elever, tre jenter og tre gutter. Datamaterialet omhandler hvordan elevene opplever egen kropp og kroppspress i lys av kroppsøvingsfaget. En tematisk innholdsanalyse er tatt i bruk for å analysere datamaterialet. Funnene fra undersøkelsen antyder at elevene finner det utfordrende å definere kroppsbegrepet. Videre indikerer resultatene at flertallet ikke opplever kroppspress, og at de fleste har et positivt syn på egen kropp. Funnene viser også at både jentene og guttene mener at kroppsidealet for jenter er at de skal være tynne, mens guttene skal være store og mer muskuløse. Informantene peker på sosiale medier som en vesentlig årsak til at ungdom i dag kjenner på et kroppspress. Resultatene viser til at de aller fleste synes at det er greit å skifte og dusje i felles garderobe før og etter kroppsøvingstimene. Informantene er enige om at de burde ha mer undervisning om kropp og kroppspress på skolen
Description
Master i grunnskolelærerutdanning 5. - 10. trinn, kroppsøving. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen