Blar i Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports på tittel
Viser treff 551-570 av 4095
-
«Det er ingen som liker feitinger!»: en multimodal analyse av to visuelle bøker for barn.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgava undersøker hvordan kropp og vekt tematiseres i to utvalgte multimodale bøker for barn. Forskningsmaterialet for studien er bøkene Hva skjedde egentlig med deg? (2020) av Jenny Jordahl og Pappor ska va ... -
«Det er ingen vits å bare gi en karakter viss eleven ikke skjønner tilbakemeldingen» : Om faglige tilbakemeldinger i kroppsøving i videregående skole
(Master thesis, 2019)Målet med denne oppgaven er å få et dypere innblikk i hvordan tre lærere på videregående skole arbeider og reflekterer rundt faglige tilbakemeldinger i kroppsøvingsfaget for å fremme elevenes læring. Tidligere forskning ... -
«Det er langt fra Haugenstua til Y-blokka» En analyse av stedets betydning for litterære kulturmøter
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven undersøker hvilken betydning stedet har for litterære kulturmøter i utvalgte migrasjonslitterære romaner. Prosjektet tar utgangspunkt i to bøker som tematiserer kulturmøter: Tante Ulrikkes vei (2017) ... -
«Det er lenge til jeg skal gå ut!» En kasusstudie av barnehagebarn i 4- 5 års alderen i musicking aktiviteter på egne premisser.
(Master thesis, 2019)Masteroppgaven «Det er lenge til jeg skal gå ut!»: En kasusstudie av barnehagebarn i 4- 5 års alderen i aktivitet med rytmeinstrumenter på egne premisser fokuserer på barns erfaringer når de i tilrettelagte aktiviteter får ... -
"Det er litt slitsomt, men det går helt fint fordi jeg er veldig glad i å skrive” : En kvalitativ studie av seks 7. klasse elever sine oppfattelser og omarbeidinger av skriftlige tilbakemeldinger fra lærer.
(Master thesis, 2019)I denne masteroppgaven har jeg forsket på hvordan elever i barneskolen oppfatter og omarbeider tilbakemeldinger de får på skriftlige oppgaver i norskfaget. Oppgaven elevene skulle skrive var en tverrfaglig oppgave i norsk ... -
«Det er vel noe med det at du begynner å tenke mer og mer, men vi er vel ikke helt der enda»: En kvalitativ studie om et utvalg læreres erfaringer og refleksjoner rundt natur, miljøspørsmål og bærekraft i deres didaktiske praksis i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2022)Dette er en masteroppgave i fysisk aktivitet i et skolemiljø ved Høgskulen på Vestlandet. Temaet for studien er kroppsøvingslæreres refleksjoner knytt til didaktiske praksis i naturen. Studien baserer seg på et utvalg ... -
«Det er veldig vanskelig å sette ord på» En kritisk diskursanalyse av presentasjonen av muntlige ferdigheter i ulike diskurser
(Master thesis, 2023)Denne studien handler om omtalen av muntlige ferdigheter i matematikkfaget. Muntlige ferdigheter er en del av opplæringen elevene skal ha, i alle fag. Muntlige ferdigheter blir definert som en ferdighet som omhandler lytte, ... -
Det er viktig å ha fokus på motorikk!
(Bachelor thesis, 2017) -
«Det er viktig å se bra ut, ha bra kropp og sånne ting» En kvalitativ studie om et utvalg tenåringsjenter sine refleksjoner omkring kropp, kroppsbilde og kroppsidealer i samfunnet, i sosiale medier og i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven er å få et innblikk i noen unge jenter sin livsverden. Studien søker innsyn i et utvalg tenåringsjenter sine refleksjoner, erfaringer, holdninger og meninger omkring temaene kropp, kroppsbilde ... -
«Det faktum at slike ting faktisk skjer, får meg til å undre, er verden ond og kald?» En studie av elevers refleksjoner omkring barn i vanskelige situasjoner slik de kommer frem i en litteratursamtale og leselogg om Lydighetsprøven: en tenkt fortelling om et barn.
(Master thesis, 2021)Problemstillingen som ligger til grunn for denne studien er: Hvilke refleksjoner omkring barn i utsatte situasjoner gjør elever på 9.trinn seg etter møtet med Lydighetsprøven, og hvordan kommer disse frem gjennom en leselogg ... -
“Det finnes en bok for alle, men én bok er ikke for alle” En kvalitativ undersøkelse av klasseromsbibliotek, utvalg og bruk av barnelitteraturen.
(Master thesis, 2017-05-15)Denne oppgaven tar for seg klasseromsbibliotek ved utvalgte norske klasserom. Klassetrinnene som er representert i studiet er: en 1.klasse, to 2.klasser, fire 3.klasser, en kombinert 4. og 5.klasse, og en 5.klasse. Den ... -
«Det finnes en sang for alt!» Ansattes begrunnelser for sang i barnehage og skole – en empirisk studie
(Chapter; Peer reviewed, 2022)This chapter is based on two studies which aim to provide knowledgeabout the position of singing in Norwegian kindergartens and schools: (a) a nationalquantitative cross-sectional survey with kindergarten teachers and ... -
Det finnes ikke kroppspress på mellomtrinnet ... eller vent litt? En kvalitativ studie av kroppsøvingslærere sitt møte med kroppspress, blant elever i kroppsøvingsfaget, på mellomtrinnet
(Master thesis, 2022)Tema for denne studien er kroppspress, blant elever i kroppsøvingsfaget, på mellomtrinnet (5.–7.trinn). Formålet med studien er å gi et innblikk i kroppsøvingslærere sine erfaringer omkring kroppspress, hva de mener er ... -
Det finnes ikke vanskelige barn, det finnes bare barn som har det vanskelig
(Bachelor thesis, 2019) -
”Det første møtet med barnehagen” - en bacheloroppgave om tilvenning
(Bachelor thesis, 2014)Generelt er tilvenningsperioden i barnehagen lite forsket på, både nasjonalt og internasjonalt (Drugli, 2014). Tilvenning er et tema som blir mer og mer aktuelt, ettersom barn begynner i barnehagen i en mye tidligere alder ... -
"Det handlar om den gode vaksne – kvar er me?"
(Bachelor thesis, 2017)