Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking: Nye registreringer
Viser treff 1-20 av 724
-
Butikklek i matematikk på førstetrinn
(Master thesis, 2024)Denne master oppgaven omhandler butikklek i matematikk på førstetrinn. Den type lek er et kjent fenomen i skolesammenheng, derimot finnes det lite forskning på hvordan det kan bli koblet opp mot læring av matematikk. ... -
Planlegging av skriveforløp med forlag som metode i begynnaropplæringa i skriving: Observasjon og elevtekstanalyse på 2.trinn
(Master thesis, 2024)Eg har ei oppfatning av at mange lærarar ikkje inkluderer leik i norskfaget, til tross for at forsking viser at leik i skulen har mange fordelar. Eg ynskja å undersøkja korleis ein kan inkludera meir kreative og praktiske ... -
Utvikling av Profesjonsfagleg digital kompetanse: har det ein verdi for den fyrste skrive- og leseopplæringa?
(Master thesis, 2024)Hensikta med denne studien har vore å tileigne seg kunnskap om korleis utvalde lærarar jobbar for å utvikle si eiga profesjonsfaglege digitale kompetanse, og kva verdi det eventuelt kan ha for den fyrste skrive- og ... -
Utforskende litteraturdidaktikk: En kvalitativ studie av stedsbasert lesing av boka Oskar og eg på andre trinn
(Master thesis, 2024)Hensikten med denne masteroppgaven har vært å vise hvordan man kan benytte litteraturen på mer utforskende måter i begynneropplæringen. Problemstillingen som studien tar utgangspunkt i er: Hvordan kan utforskende ... -
Den går berre ikkje bort: Identitetsutvikling i begynneropplæringen. En analyse av bildebøkene Pølsetjuven (2019), Polititjuven (2021) og Verdas rikaste tjuv (2023) av Marianne Gretteberg Engedal
(Master thesis, 2024)De ferske elevene i skolen gjennomgår en stor endring i livet idet de setter beina sine i skolegården for første gang. Den nye hverdagen er preget av nye mennesker, nye relasjoner og nye inntrykk. De vil alle møte på små ... -
Lek og lekende læring i norskfaget på 1. og 2. trinn: En studie av læreres syn på implementering av lek i norskfaget
(Musical score, 2024)Temaet for denne avhandlingen er lek og lekende læring i norskfaget på 1. og 2. trinn. Formålet med denne studien har vært å se på hvordan lærerne i begynneropplæringen tar i bruk og anvender leken når det kommer til læring ... -
Elevers arbeid med en modelleringsoppgave som omhandler variable størrelser
(Master thesis, 2024)Denne studien tar for seg elevers arbeid med en modelleringsoppgave som omhandler variable størrelser. I forbindelse med fagfornyelsen utgjør modellering en stor del av matematikkfaget. Dette indikerer videre viktigheten ... -
Elevar sin skriftelege argumentasjon i dokumentasjon av koder i programmering
(Master thesis, 2024)I dagens digitale samfunn er kompetanse innanfor programmering blitt framheva og etterspurnad. Difor har dette kome tydeleg inn i matematikkundervisinga, der programmering blir oppfatta som ein kompetanse og eit verktøy ... -
Kritisk matematisk tenkning, et verktøy for å bekjempe rasisme, sosial urettferdighet og klimaskepsis
(Master thesis, 2024)Kritisk matematisk tenkning er begrep som blir brukt i læreplanen og i matematikkdidaktisk forskning. Men begrepet har flere tolkninger og perspektiver, som bidrar til at det er vanskelig å forstå hvordan det i praksis ... -
Økonomisk myndiggjøring i matematikkundervisningen
(Master thesis, 2024)Med bakgrunn i samfunnsutviklingen som stiller store krav til hver enkelte, blir kompetanse om personlig økonomi sett på som nødvendig å ha grunnleggende kunnskaper om (Johansen, 2022). Skolen har et ansvar for å utdanne ... -
Between a rock and a hard place: Introduction Program teachers’ narrated experiences of residency and citizenship language requirements in Scandinavia
(Peer reviewed; Journal article, 2024)This study investigates how language requirements for residency and citizenship influence the professional identities and sense of agency of introduction program language teachers throughout Scandinavia. While Denmark ... -
Kroppslig læring: Kroppslig læring sin innvirkning på matematiske samtaler i geometri
(Master thesis, 2024)Matematikkundervisningen bærer fortsatt preg av en deling mellom kropp og sinn, der bruk av kroppen har en tendens til å bli ekskludert (Fenyvesi et al., 2020). Implementering av kroppslig læring gir elever muligheten til ... -
Universell utforming av digitale læremidler i matematikk
(Master thesis, 2024)I denne studien har jeg undersøkt hvordan oppgavedesign og spesielt representasjoner blir påvirket av krav om universell utforming i digitale læremidler i matematikk. Formålet med studien var blant annet å undersøke hvilke ... -
Læreres bruk av omvendt undervisning
(Master thesis, 2024)Gjennom vår studie av fire matematikklærere på ungdomsskolen har vi undersøkt hvordan lærere tar i bruk omvendt undervisning. Vi har forsøkt å svare på problemstillingen: Hva kjennetegner matematikklæreres undervisning ved ... -
Et innblikk i hvordan bruke kommersielle dataspill i matematikkundervisning
(Master thesis, 2024)Dataspill er i dag blitt en stor del av barn og ungdom sine liv, og i dagens skole har digital kompetanse fått større plass. Dagens samfunn er avhengig av digital kompetanse, og lærere ser på muligheter for å trekke dette ... -
Statistisk kompetanse hjå elevar på 10.trinn
(Master thesis, 2024)Tidlegare forsking viser at det er naudsynt med ulike ferdigheiter i møtet med statistikk, som til dømes å lese av grafar eller tabellar, samt å vere kritisk til statistikken. Læreplanverket seier at nettopp elevar sin ... -
Matematikksamtaler i et tenkende klasserom
(Master thesis, 2024)Formålet med denne studien er å undersøke samtalene til elever som arbeider med problemløsningsoppgaver i et tenkende klasserom. Liljedahls (2016; 2023) tenkende klasserom er en undervisningsform som har fått mer oppmerksomhet ... -
Elevar sine representasjonar i arbeid med tekstoppgåver i matematikk
(Master thesis, 2024)Føremålet med denne masteroppgåva har vore å undersøke kva som kjenneteiknar 10. klasseelevar sin bruk av representasjonar i arbeid med tekstoppgåver i matematikk. I tillegg ser oppgåva på kva eksterne representasjonar ... -
Kjennetegn på algoritmisk tenkning i interaksjon med generativ kunstig intelligens
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker algoritmisk tenkning og kunstig intelligens (KI) i lys av de økende teknologiske kravene til befolkningens kompetanse som deltakende demokratiske borgere i det 21. århundret. Med innføringen ... -
Muligheter for algebraisk tenkning i et norsk digitalt læremiddel i matematikk for mellomtrinnet
(Master thesis, 2024)Jeg har undersøkt hvordan et norsk digitalt læremiddel i matematikk tilrettelegger for algebraisk tenkning på mellomtrinnet. Bakgrunnen for studien var blant annet de siste TIMSS- og PISA-undersøkelsene som indikerer at ...