Kritisk matematisk tenkning, et verktøy for å bekjempe rasisme, sosial urettferdighet og klimaskepsis
Abstract
Kritisk matematisk tenkning er begrep som blir brukt i læreplanen og i matematikkdidaktisk forskning. Men begrepet har flere tolkninger og perspektiver, som bidrar til at det er vanskelig å forstå hvordan det i praksis blir undervist. Skovmose (2023) skrev nylig et verk som handler om «Critical Mathematics Education» der han prøver å beskrive hvilke problemstillinger som den kritiske matematiske tenkningen skal etterspørre. Målet med denne studien vil være å undersøke om lærere oppfatter samme betydning for kritisk matematisk tenkning, slik som Skovmose (2023) ser for seg at kritisk matematisk tenkning er og problemstillingene den skal adressere. Betydningen av kritisk matematisk tenkning vil også bli diskutert i forhold til læreplanen. Datamaterialet i denne oppgaven stammer fra fire intervjuer. Studiet baserer seg på kvalitativt forskningsintervju, der semistrukturert intervjuer ble gjennomført. Analysedelen beskriver en todelt analyse. Den første delen av analysen vil betydningen av kritisk matematisk tenkning være i fokus, mens i andre del vil hvilke undervisningsmetoder lærere bruker være i sentrum. På bakgrunn av funn konkluderes det at utvalget av lærerne hadde god forståelse for betydningen av kritisk matematisk tenkning i et danningsperspektiv, og undervisningsmetoder utvalget av lærere brukte baserte seg stort sett på modellering med oppgaver innenfor undersøkende landskap. Studiet påpeker gjennom valg av teori, hvilke betydning kritisk matematisk tenkning har for elever, og nevner noen viktige samfunnsproblemstillinger som kritisk matematisk tenkning må adressere i undervisningssammenheng. Kunnskap, respekt og forståelse skal oppstå gjennom dialog, og gjennom bruken resultere til utvikling av kritisk matematisk tenkning hos elever
Description
Master i grunnskolelærerutdanning 5. - 10. trinn, matematikk