Butikklek i matematikk på førstetrinn
Abstract
Denne master oppgaven omhandler butikklek i matematikk på førstetrinn. Den type lek er et kjent fenomen i skolesammenheng, derimot finnes det lite forskning på hvordan det kan bli koblet opp mot læring av matematikk. Formålet med studien var å få innsikt i butikklek som en metode for å støtte elevers læring i matematikk i begynneropplæring, gitt reintroduksjonen av lek i LK20 (Utdanningsdirektoratet, 2020d). Vår forskning fokuserte på tre forskningsspørsmål som omhandlet elevers anvendelse av matematikk i butikklek, hvilke læringsmuligheter som kan foreligge i butikklek, og til slutt elevenes erfaringer og opplevelsene de hadde med denne metoden. Det sistnevnte inkluderer også påvirkningen av de virkelighetsnære elementene som vi introduserte til vår butikklek.
I denne kvalitative casestudien ble det brukt videoobservasjon og gruppeintervjuer av elever i to førsteklasser på en skole, for innsamling av datamaterialet. Dette datamateriale ble transkribert og disse dokumentene ble analysert, med bruk av det teoretiske rammeverket for å identifisere når matematikk ble brukt, hvor læring kan ha fremkommet, og hvor elevene har gitt uttrykk for erfaringer og opplevelser. For analysen utarbeidet vi også en tabell om seks matematiske aktiviteter; telling, lokalisering, måling, designing, lek og forklaring. Gitt studiens omfang er ikke resultatene generaliserbare, men vi mener studien belyser viktige sider med bruk av butikklek i skolen.
Resultatene viser at butikleken inviterte til matematisk utforskning i samtale, hvor elevene aktivt brukte tall og beregninger når de håndterte varer og penger. De matematiske aktivitetene ble identifisert i interaksjonene i ulik grad. Igjennom dialogen og samhandlingen med hverandre fant vi mange muligheter for både sosial og matematisk læring. Videre ser vi at elevene hadde en positiv opplevelse med vår butikklek, og at de virkelighetsnære elementene vi introduserte hadde en påvirkning på denne opplevelsen. Vi konkluderer med at butikkleken er tett integrert med læring, og ikke en separat aktivitet. Med andre ord kan butikklek brukes i en matematikk time uten at det går på bekostning av læring.
Description
Master i grunnskolelærerutdanning 1. - 7. trinn. begynneropplæring i norsk og matematikk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen