Den går berre ikkje bort: Identitetsutvikling i begynneropplæringen. En analyse av bildebøkene Pølsetjuven (2019), Polititjuven (2021) og Verdas rikaste tjuv (2023) av Marianne Gretteberg Engedal
Abstract
De ferske elevene i skolen gjennomgår en stor endring i livet idet de setter beina sine i skolegården for første gang. Den nye hverdagen er preget av nye mennesker, nye relasjoner og nye inntrykk. De vil alle møte på små og store utfordringer i løpet av de neste årene knyttet til venner, familie og egen identitet. Denne masteroppgaven tar for seg identitetsutvikling i begynneropplæringen, basert på en deskriptiv analyse av bildebøkene Pølsetjuven (2019), Polititjuven (2021) og Verdas rikaste tjuv (2023) av Marianne Gretteberg Engedal. Oppgaven tar utgangspunkt i problemstillingen «Hvordan fremstiller bildebøkene Pølsetjuven (2019), Polititjuven (2021) og Verdas rikaste tjuv (2023) problemstillinger knyttet til identitetsutvikling?»
Det teoretiske rammeverket tar for seg ulike teorier som et grunnlag for analyse og diskusjon. Hermeneutikk og resepsjonsteori legges frem først, da hermeneutikken fungerer som et underliggende teoretisk-metodisk perspektiv i denne oppgaven. Resepsjonsteorien vil være relevant for diskusjonen, men også for oppgaven validitet og reliabilitet. Videre legges det frem teori knyttet til barnelitteratur, barn som lesere, bildebøker og bildebok analyse. Disse bidrar med begreper og teorier som er relevante for analysen av de tre bøkene, samt i diskusjonen. Til slutt presenteres det teori knyttet til identitetsutvikling fra et litteraturperspektiv, som er relevant for diskusjonen.
Analysen er delt opp slik at hver bok er undersøkt for seg, og tar utgangspunkt i bøkenes paratekst, person- og miljøskildringer, tematikk og narrative innfallsvinkler. Funnene viste at bildebøkene fremstiller problemstillinger knyttet til identitetsutvikling, gjennom ulike situasjoner barn kan relatere til. I hovedsak gjennom vennskap, familie og det å tørre å skille seg ut. Fremstillingen av tematikken i bøkene blir i hovedsak presentert gjennom samspillet mellom tekst og bilde – ikonoteksten. Oppgaven stiller spørsmål ved om barn i begynneropplæringen vil klare å oppfatte tematikken i bøkene, samtidig konkluderer den med at tematikken er relevant og aktuell for barn i begynneropplæringen, basert på fremstillingen av identitetsutvikling i de tre bildebøkene.
Description
Master i grunnskolelærerutdanning 1. - 7. trinn, begynneropplæring i norsk og matematikk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen