Økonomisk myndiggjøring i matematikkundervisningen
Abstract
Med bakgrunn i samfunnsutviklingen som stiller store krav til hver enkelte, blir kompetanse om personlig økonomi sett på som nødvendig å ha grunnleggende kunnskaper om (Johansen, 2022). Skolen har et ansvar for å utdanne elever for fremtiden ved å gi dem nødvendig kunnskap og ferdigheter (Opplæringslova, 1998, §1-1) og ved innføringen av læreplanverket for kunnskapsløftet i 2020 fikk derfor personlig økonomi et større fokus. Til tross for et større fokus, er det av vår erfaring at personlig økonomi får varierende grad av mengde og kvalitet i norske klasserom. Dette kan resultere i varierende suksess når det gjelder å utruste elever med nødvendige kunnskaper og ferdigheter for fremtiden i det norske klasserom. Denne studien tar med bakgrunn i samfunnsutviklingen og skolens ansvar for å utdanne elever for fremtiden, sikte på å undersøke tilretteleggingen av økonomisk myndiggjøring av elever i undervisning av personlig økonomi. Med denne tilnærmingen søker vi å utforske det potensielle bidraget økonomiopplæring kan ha for å utjevne sosiale forskjeller og gi elever et styrket utgangspunkt til å anvende økonomiske kunnskaper for å oppnå økonomisk trygghet. For å undersøke hvordan det tilrettelegges for økonomisk myndiggjøring har vi gjennomført en observasjon av undervisningsopplegget Pengefellen som er utviklet av VilVite i samarbeid med Fana Sparebank. I tillegg har vi gjennomført en dokumentanalyse av lærerveiledningen til Pengefellen og utvalgte deler av læreplanverket, LK20. Resultatene av analysen indikerer at undervisningsopplegget legger til rette for både matematisk, sosial og epistemologisk myndiggjøring, men at bidraget er størst til matematisk myndiggjøring. Innenfor matematisk myndiggjøring finner vi at undervisningsopplegget legger til rette for å fremme elevenes selvtillit til å anvende kunnskap om begreper, anvende matematikk i økonomiske kontekster og lese og tolke matematisk tekst. Innenfor sosial myndiggjøring finner vi at undervisningsopplegget kan fremme elevenes selvtillit til å tenke kritisk om egen økonomiske situasjon, mens innenfor epistemologisk myndiggjøring finner vi at undervisningsopplegget hovedsakelig fremmer elevenes selvtillit til å anvende kunnskap i nye situasjoner. Et annet funn vi ønsker å trekke frem er at funn av myndiggjøring i undervisningsopplegget samsvarer med funn av myndiggjøring i læreplanverket da undervisningsopplegget kan bidra til å gi elevene muligheten til å ta ansvarlige livsvalg. Ettersom undervisningsopplegget tilrettelegger for både matematisk, sosial og epistemologisk myndiggjøring, finner vi at det tilrettelegger for økonomisk myndiggjøring, hvor elevene har selvtillit til å anvende sin økonomiske kompetanse.
Description
Master i grunnskolelærerutdanning 5. - 10. trinn, matematikk