Elevers arbeid med en modelleringsoppgave som omhandler variable størrelser
Abstract
Denne studien tar for seg elevers arbeid med en modelleringsoppgave som omhandler variable størrelser. I forbindelse med fagfornyelsen utgjør modellering en stor del av matematikkfaget. Dette indikerer videre viktigheten av å forske på matematisk modellering i skolen slik det blir mulig å reflektere over hvordan undervisning og læring innen temaet bør foregå. I denne studien ble følgende problemstilling undersøkt: Hvordan arbeider tiendeklassinger seg gjennom en modelleringsoppgave som krever forståelse for variable størrelser, sett i lys av en modelleringssyklus? Det var seks elever fra 10.trinn som deltok i studien. Elevene ble fordelt på to grupper der hver gruppe bestod av tre elever. Det ble utført kvalitativ forskning, et oppgavebasert intervju, med lydopptak, filmkamera og observasjon som sammen muliggjorde innsamling av relevant data. Det ble undersøkt hvordan elevene arbeidet seg gjennom en modelleringsoppgave som krevde forståelse for variable størrelser, sett i lys av modelleringssyklusen til Blum og Leiss (2007). Studiens funn indikerer at elevene i større eller mindre grad kom innom alle stegene i modelleringssyklusen, i tillegg til at de kontinuerlig vekslet fritt mellom stegene, når de arbeidet seg gjennom modelleringsoppgaven. Det viste seg videre å være ulike faktorer som bidro til å forklare hvordan elevene arbeidet seg gjennom modelleringsoppgaven sett i lys av de ulike stegene i modelleringssyklusen. Dette inkluderte faktorer som oppgaveutformingen, elevenes forkunnskaper, bruk av representasjoner og hvordan utfordringer påvirket elevene. Det som imidlertid viste seg å være svært viktig for elevenes arbeid, var alle valideringshandlingene de utførte underveis i prosessen. Disse valideringshandlingene bidro til å gi elevene trygghet og tillitt til det arbeidet de utførte, i tillegg til å hjelpe elevene med å oppdage feil og mangler underveis i arbeidsprosessen. Funnene i denne studien kan bidra til å belyse hvordan elever tenker, resonnerer og modellerer når de arbeider med en modelleringsoppgave i matematikk. Denne studien kan dermed være viktig og relevant for lærerstudenter i matematikk, matematikklærere og forskere i matematikkdidaktikk
Description
Master i grunnskolelærerutdanning 5. - 10. trinn, matematikk.