Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking
Recent Submissions
-
Språkskifte og språkbevaring på norsk: Elevar sine val av skriftspråk på ungdomstrinnet
(Doctoral thesis, 2023)Denne avhandlinga handlar om språkbevaring og språkskifte i ein norsk kontekst. Nærare bestemt utforskar ho skriftspråksvala til eit utval 10.klassingar, med eit særleg blikk på dei elevane som har nynorsk som opplæringsspråk. ... -
The Role of Feedback When Learning with a Digital Artifact: A Theory Networking Case on Multimodal Algebra Learning
(Peer reviewed; Journal article, 2023)How digital feedback supports teaching/learning with a digital tool is not yet well understood. In a networking of theories approach, Activity Theory and the Instrumental Approach are combined to investigate the role of ... -
Read-aloud and writing practices in Nordic preschools
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Preschool teachers’ read-aloud and writing practices were investigated using a questionnaire about how activities were planned and organized, and what their purpose was. The results indicate that early literacy practices ... -
Lesing av artiklar i Store norske leksikon: Ein komparativ studie av lesarane sin bruk av og haldningar til artiklar som er publiserte på høvesvis bokmål og nynorsk
(Peer reviewed; Journal article, 2023)I denne studien har vi freista å kartlegge i kva grad skriftspråket i publiserte tekstar kan påverke lesinga av tekstane, og å undersøke i kva grad lesarar har ulike implisitte og eksplisitte haldningar til tekstar på ... -
Kva skal vi med matematikk? Ein kritisk diskursanalyse om korleis matematikkfaget blir grunngjeve for i den norske læreplanen
(Master thesis, 2023)Matematikkfaget er i dag eit høgt prioritert fag i norsk skule, men likevel stille elevane spørsmål om kvifor dei må lære matematikk. Sjølv om dette spørsmålet kan diskuterast om kvifor elevane stille det, har eg i denne ... -
Et skritt mot økoborgerskap? En økokritisk lesning av Frida Nilssons Linnormenes land (2021)
(Master thesis, 2023)Denne masterstudien undersøker hvordan forholdet mellom mennesker og dyr blir fremstilt i Frida Nilssons skjønnlitterære barnebok Linnormenes land (2021), og hvordan fremstillingen kan bidra til danning til økoborgerskap. ... -
«Forstår du hva jeg føler?» En studie av hvordan empati tematiseres i Sangen om en brukket nese
(Master thesis, 2023)Målet for denne masterstudien er å belyse litteraturens potensiale til å bidra til empatisk utvikling. I dette masterprosjektet undersøker jeg Arne Svingens roman Sangen om en brukket nese (2012). Romanen handler om Bart, ... -
Hvem er Leona? En karakterstudie av transpersoner i norsk barnelitteratur
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven undersøker hvordan karakterer med transidentitet fremstilles i nyere norsk barnelitteratur. Kjønnsidentitet er en tematikk som blir stadig mer aktuell, og som har blitt viet et stort fokus i samfunnsdebatten. ... -
«Jeg ville ha jobbet med/prøvd å finne ut hvorfor det for mange av disse elevene er så vanskelig å produsere f.eks en tekst.» (Camilla): Ein casestudie av utviklingsarbeid for elevar med stort læringspotensial i begynnaropplæringa i norsk
(Master thesis, 2023)Tema for denne masteroppgåva er elevar med stort læringspotensial i begynnaropplæringa i norsk. Elevar med stort læringspotensial er ei gruppe elevar som lenge har blitt nedprioritert og gløymt i norsk utdanningspolitikk. ... -
Økokrim i barnelitteraturen: En økokritisk analyse av barnekrimboken Dei svarte svanene og en drøfting av dens litteraturdidaktiske potensial på barnetrinnet
(Master thesis, 2023)Et overordnet mål for denne masterstudien har vært å belyse hvordan skjønnlitteraturen fremstiller natur og forholdet mellom mennesker og natur, samt å sammenfatte barnekrimbokens danningspotensial i relasjon til bærekraftig ... -
Hvordan leser elever skjønnlitteratur kritisk? En kvalitativ studie som undersøker hvordan et utvalg elever leser boken Hva skjedde egentlig med deg? kritisk
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvordan fire elever på 7. trinn leser kritisk. Forskningsmaterialet for studien er den multimodale tegneserieromanen Hva skjedde egentlig med deg? av Jenny Jordahl (2020). Utgangspunktet ... -
Lærebøkers fremstilling av fortellinger og saktekster: En studie av hvordan lærebøker i norskfaget legger opp til at elever på 5. trinn skal lære å skrive fortellinger og saktekster
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven belyser gjennom en kvalitativ tekstanalyse hvordan to lærebøker i norskfaget legger opp til at elever på 5. trinn skal lære å skrive sjangrene fortelling og saktekst. Lærebøkene som har vært grunnlaget ... -
Utforming av skriveoppgåver: Ein studie med utgangspunkt i to ulike skrivebestillingar
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgåva undersøkjer korleis to ulike skrivebestillingar kan påverka skrivinga til elevane. Utforming av skrivebestillingar spelar ei avgjerande rolle i skriveprosessen for det resultatet elevane leverer. Skriving ... -
Normeringsavvik i ulike skrivesituasjonar: Ei gransking av normeringsavvik hjå eit utval ungdomar i eit fokusert språksamfunn
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgåva undersøkjer eg avvik frå nynorsknorma hjå eit utval elevar i det fokuserte språksamfunnet Voss herad. Eg har studert tekstar som er skrivne i tre ulike skrivesituasjonar med ulik grad av formalitet ... -
Følelser i komplekse familierelasjoner: Tre litterære analyser av hvordan følelser kommer til uttrykk i bildebøkene Akvarium, Dragen og Håret til Mamma
(Master thesis, 2023)Oppgaven er en bildebokanalyse av tre bildebøker: Akvarium (2014), Dragen (2018), og Håret til Mamma (2007). Bøkene er skrevet av Gro Dahle og illustrert av Svein Nyhus, og de handler om vanskelige følelser i komplekse ... -
«Brune føtter rett i baraf» En studie av det demokratiske potensialet i Karpes tekster og musikkvideoer
(Master thesis, 2023)Det er en naturlig kobling mellom det flerkulturelle og raplyrikk. Denne masteroppgaven har som formål å utforske hvordan moderne raplyriske tekster kan knyttes til Læreplanverket av 2020 sin ambisjon om kulturelt mangfold ... -
Hvordan formidle klassisk litteratur på ungdomstrinnet? En intervjustudie av fire norsklærere
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven handler om hvordan norsklærere på ungdomsskolen underviser om klassisk litteratur, hvilke verk de bruker og hvilke refleksjoner de har rundt hvorfor en bør bruke klassisk litteratur i klasserommet. Oppgavens ... -
Ein mangel på kjærleik er som eit liv i fangenskap: ei komparativ analyse av fridomsframstillinga i to bøker
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgåva undersøker korleis fridom vert framstilt i to bøker i norsk litteratur. Fridom er ein viktig del av det å vere eit individ, då meir spesifikt kva type menneske ein ynskjer å vere. Fordi fridom er ein ... -
«Stedet er ikke det samme lenger…»: En økokritisk analyse av spillkarakterers forhold til dyr, planter og naturmiljøer i det samiske dataspillet Skábma - Snowfall
(Master thesis, 2023)I denne oppgaven undersøker jeg hvilket forhold spillkarakterene har til dyr, planter og/eller naturmiljøer i dataspillet Skábma – Snowfall. Jeg har benyttet meg av «Natur-i-Kultur»-matrisen for å diskutere holdninger og ... -
«Det tar liksom veldig mye av meg å lese bok»: En studie av et utvalg tiendeklassingers leseopplevelse ved lesing av skjønnlitteratur på skjerm og papir
(Master thesis, 2023)Papirboken har vært et sentralt medium for underholdning i hundrevis av år, og anses fremdeles som det viktigste mediet for litterær lesing i Norge. Samtidig problematiserer forskningsfeltet og samfunnsdebatten forhold ...