Browsing Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking by Title
Now showing items 273-292 of 677
-
Hvem er jeg? En komparativ studie av litterære karakterers flerkulturelle identitet i tre skandinaviske ungdomsromaner
(Master thesis, 2015-05)Litteraturarbeid i skolen er viktig som et ledd i et identitetsarbeid. Fordi skolen består av barn og unge med ulik kulturell bakgrunn, vil det være et behov for identitetsfortellinger som alle elvene kan kjenne seg igjen ... -
Hvem er Leona? En karakterstudie av transpersoner i norsk barnelitteratur
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven undersøker hvordan karakterer med transidentitet fremstilles i nyere norsk barnelitteratur. Kjønnsidentitet er en tematikk som blir stadig mer aktuell, og som har blitt viet et stort fokus i samfunnsdebatten. ... -
Hvilke muligheter og utfordringer oppfatter lærere at programmering kan gi for grunnskolematematikken?
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven presenteres en studie om hvilke muligheter og utfordringer fire matematikklærere mener at programmering kan gi til matematikkfaget. Masteroppgaven er en del av LATACME-prosjektet ved Høgskulen på ... -
«Hvor smart er Smart Øving?» - Hvordan blir elevers motivasjon påvirket i bruk av et adaptivt digitalt oppgavesystem i matematikk?
(Master thesis, 2022)Denne studien har brukt en kvantitativ spørreundersøkelse til å undersøke hvordan elever blir motivert av det adaptive oppgavesystemet Smart Øving. Elever føler seg i stor grad kompetente i arbeid med Smart Øving, og de ... -
Hvordan blir barn som opplever skilsmisse/samlivsbrudd ivaretatt i barnehagen?
(Bachelor thesis, 2021) -
Hvordan forebygge utbrenthet hos tegnspråktolker? Et studium om muligheter for forebygging.
(Bachelor thesis, 2021) -
Hvordan formidle klassisk litteratur på ungdomstrinnet? En intervjustudie av fire norsklærere
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven handler om hvordan norsklærere på ungdomsskolen underviser om klassisk litteratur, hvilke verk de bruker og hvilke refleksjoner de har rundt hvorfor en bør bruke klassisk litteratur i klasserommet. Oppgavens ... -
Hvordan formidle litteratur gjennom Virtual Reality? - En analyse av VR-filmer som adaptasjon - og elever på 7. 9. og 10. trinns opplevelser og erfaringer i møte med litteraturformidling gjennom VR.
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven undersøker hvordan litteratur kan formidles gjennom mediet Virtual Reality (VR), ved å gjennomføre adaptasjonsanalyse av fire VR-filmer, og ved å analysere elever på 7. 9. og 10. trinns opplevelser og ... -
Hvordan kan tegnspråktolker verne seg mot vikarierende traumatisering?
(Bachelor thesis, 2023) -
Hvordan leser elever skjønnlitteratur kritisk? En kvalitativ studie som undersøker hvordan et utvalg elever leser boken Hva skjedde egentlig med deg? kritisk
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvordan fire elever på 7. trinn leser kritisk. Forskningsmaterialet for studien er den multimodale tegneserieromanen Hva skjedde egentlig med deg? av Jenny Jordahl (2020). Utgangspunktet ... -
Hvordan tolkes og praktiseres idealene fra læreplanen i steinerskolen?
(Master thesis, 2022) -
«Hvorfor er det så vanskelig for deg å bare si hva du tenker?». En litterær analyse av Natt på Frognerbadet i lys av livsmestringsperspektivet.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker hvordan ungdommer kan erfare livsmestring ut fra et skjønnlitterært verk, nærmere bestemt Sverre Henmo sin ungdomsroman Natt på Frognerbadet. Boken handler om Simon som går sisteåret på en ... -
«Hvorfor i huleste måtte du bare dø?» En litterær analyse av tre barnebøkers fremstilling av døden. Komparative aspekter.
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven undersøker hvordan døden som tematikk blir fremstilt i et utvalg moderne bildebøker for barn og unge. Død og sorg har vært underlagt det tabubelagte, men dette er ikke lenger tilfelle i norsk barne- ... -
Hør her da! En litterær analyse av humor og flerkulturell identitet i ungdomsromanen Hør her’a!
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgavens formål er å undersøke hvordan humoristiske virkemiddel påvirker fremstillingen av den flerkulturelle identiteten i Hør her’a!. Oppgaven baserer seg på et teoretisk rammeverk bestående av humorteori ... -
Høyrselshemma elevar i grunnskulen
(Bachelor thesis, 2023) -
“I am part of the group, the others listen to me”: theorising productive listening in mathematical group work
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Although group work is considered beneficial for problem solving, the listening that is needed for jointly solving mathematical problems is under-researched. In this article, the usefulness of two communication frameworks ... -
I begynnelsen var treet. Økokritisk lesning av omformingen fra et stykke tre til gutt i Carlo Collodis Le avventure di Pinocchio. Storia di un burattino (1883)
(Peer reviewed; Journal article, 2017) -
I hvilken grad påvirker omvendt undervisning elevenes læringsutbytte i matematikk på 9. trinn sammenlignet med tradisjonell undervisning?
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Matematikk-kunnskapene til norske elever har fått mye oppmerksomhet de siste årene på grunn av resultatene i TIMSS og PISA. Flere studier viser til at omvendt undervisning gir økt læringsutbytte i matematikk. I denne studien ... -
I kva grad kan ein kort intervensjon med problemløysande undervisning påverke (mis)oppfatningar ungdomsskuleelevar har til matematikk? - Ein intervensjonsstudie med problemløysande aktivitetar
(Master thesis, 2022)Føremålet med denne studien var å undersøke ungdomsskuleelevar sine (mis)oppfatningar knytt til matematikk og forske på om desse oppfatningane går an å påverke. Problemløysing har ei sentral rolle i elevar si læring av ...