Blar i Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking på tittel
Viser treff 27-46 av 676
-
«B for borte»: en analyse av hvordan temaet sorg og tap fremstilles visuelt i to bildebøker illustrert av Stian Hole
(Master thesis, 2022)Det er behov for mer forskning som tar i bruk andre tilnærmingsmåter til bildeboken enn narratologiske. Denne masteroppgaven vil være et bidrag til en tilnærming til bildeboken gjennom visuelle, kunstestetiske og poetiske ... -
Barn som hamnar i skuggen av andre
(Bachelor thesis, 2021) -
Barnefellesskap som demokratisk danningsarena : kva kan gje høve til medverknad i leik i barnehagen?
(Peer reviewed; Journal article, 2011) -
Barnehagelærarstudentars refleksjonar over barns fleirsanselege utforsking i naturfaglege samtaler
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Artikkelen presenterer ein casestudie av tre studentar sine transkriberte samtaler om naturfaglege emne med barnehagebarn i alderen 2,5–4 år, og deira refleksjonar rundt desse. Formålet med artikkelen er å belysa korleis ... -
Barnehagens bruk av naturen for motorisk utvikling
(Bachelor thesis, 2021) -
Barnelitteraturens fremstilling av barns rettigheter: En studie av de ti nominerte bøkene til Bokslukerprisen 2022/2023 og voksnes rolle i realiseringen av barns rettigheter
(Master thesis, 2023)Med et ønske om å ta barns rettigheter på alvor, og samtidig komme med et bidrag til et lite undersøkt område innenfor det barnelitterære feltet, undersøker denne masteroppgaven hvordan barns rettigheter blir fremstilt i ... -
Barnelitterære landskapskonstruksjoner. Økokritiske lesninger av tre danningsfortellinger.
(Doctoral thesis, 2022)I denne avhandlingen undersøker jeg fremstillinger av natur og barndom i et utvalg norske barnebøker. Utvalget består av Stian Holes bildeboktrilogi om Garmann (2006; 2008; 2010), den illustrerte barneromanen Tonje Glimmerdal ... -
Barns motstand som demokratisk deltaking i basebarnehagen
(Peer reviewed; Journal article, 2013)New kindergarten architecture in Norway with special rooms designed for specific learning activities are claimed to present space for democratic participation. Assuming that conditions for democratic participation can only ... -
Bearbeiding av kjensler gjennom bildebøker
(Master thesis, 2016-05-16)Oppgåva er ein tekstanalyse av korleis bildebøkene Bak Mumme bor Moni (2000), Snill (2002) og Sinna Mann (2003) av Gro Dahle og Svein Nyhus framstiller sinne og korleis bøkene legg til rette for at barn og unge kan bli ... -
“The Beeches Were their Favourite Trees”: An analysis of peoples’ relationships with Trees in J. R. R. Tolkien’s “The Hobbit”
(Master thesis, 2022)This Master Thesis investigates the relationships the different peoples of J. R. R. Tolkien’s The Hobbit have to trees. Plants exist in nearly all forms of literature, but are often reduced to the background, and seldomly ... -
Begynnaropplæring i norsk for fagleg sterke elevar
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Denne artikkelen byggjer på ein observasjons- og intervjustudie av didaktisk arbeid med ei elevgruppe som har fått heller lite merksemd i forskingslitteraturen: fagleg sterke elevar ibegynnaropplæringa i norsk. Ti ... -
Being and becoming as socialisation in a mathematical activity in preschool
(Peer reviewed; Journal article, 2015) -
Betydningen av læreres digitale kompetanse i bruk av digitale læreverk i matematikkundervisningen
(Master thesis, 2022)Malet med denne masteroppgaven er a belyse hvilken digital kompetanse matematikklarere har, og hvilken betydning kompetansen har for hvordan larere bruker digitale lareverk i matematikkundervisningen. For a undersoke dette ... -
Betydningen av språkmiljøet hjemme for barnehagebarns andrespråklæring
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Hensikten med studien var å undersøke sammenhenger mellom språklige hjemmemiljø og flerspråklige barnehagebarns andrespråkferdigheter. Utvalget bestod av 71 barn med norsk som andrespråk (gjennomsnittsalder: 5,2 år; 33 ... -
Bildebokappen – i gråsonen? En analyse av appen My Very Hungry Caterpillar i et intermedialitetsperspektiv
(Master thesis, 2016-05-16)´Bildebokappen´ byr på utfordringer for forskningsfeltet med sin sammensetning av spill, litteratur, animasjonsklipp og behov for en berøringsskjerm – hvem skal analysere disse appene? Spill- eller litteraturforskeren? ... -
Bildebokens potensiale i undervisning av folkehelse og livsmestring i norskfaget.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har hatt som formål å undersøke følgende problemstilling: Hvordan forstår norsklærere i begynneropplæringen det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring, og hvordan bruker de bildebøker til å ... -
Bilectal Exposure Modulates Neural Signatures to Conflicting Grammatical Properties: Norway as a Natural Laboratory
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The current study investigated gender (control) and number (target) agreement processing in Northern and non-Northern Norwegians living in Northern Norway. Participants varied in exposure to Northern Norwegian (NN) dialect(s), ... -
Bokmålsavvik frå nynorsknorma i sjetteklassetekstar
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Føremålet med artikkelen er å undersøkja bokmålssamanfall som ein faktor i tekstar av elevar med nynorsk som hovudmål, for å leggja eit empirisk grunnlag for å diskutera om nynorskelevar har andre opplæringsbehov når det ... -
Bollebaking som overgangsrite, protest og idyll i Snøfall
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Artikkelen er ei utforsking av bollemotivet i fantasyserien Snøfall, der innføringa i bakehandverket blir tolka som ein overgangsrite for hovudpersonen, Selma. Bollemotivet har også andre funksjonar i forteljinga, då bollar ... -
Boomerang - et upublisert drama av Torborg Nedreaas
(Chapter, 2023)