«Hvor smart er Smart Øving?» - Hvordan blir elevers motivasjon påvirket i bruk av et adaptivt digitalt oppgavesystem i matematikk?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3016795Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne studien har brukt en kvantitativ spørreundersøkelse til å undersøke hvordan elever blir motivert av det adaptive oppgavesystemet Smart Øving. Elever føler seg i stor grad kompetente i arbeid med Smart Øving, og de er fornøyde med egen innsats. Følelsen av autonomi er derimot mindre utbredt. Dette på grunn av programmets gjentagende bruk av ytre drivkraft, og at elevene har større tro på lærerens vurdering. Programmet legger lite opp til at elever kan samarbeide og bruke medelever og lærer til hjelp, noe som fører til at følelsen av tilhørighet er minimal. På grunn av liten følelse av tilhørighet og autonomi er det grunn til å tro at Smart Øving ikke gir elever indre motivasjon. Derimot har elever en ytre autonom form for motivasjon i arbeid med programmet, grunnet at selv om en ytre faktor gir utspring til å arbeide med Smart Øving, så er det en sammenheng mellom den ytre faktoren og elevenes mål og verdier.
Beskrivelse
Master i lærerutdanning GLU 5-10
Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett/Institutt for
språk, litteratur, matematikk og tolking
16.06.22