Hvordan leser elever skjønnlitteratur kritisk? En kvalitativ studie som undersøker hvordan et utvalg elever leser boken Hva skjedde egentlig med deg? kritisk
Master thesis
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3100536Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven undersøker hvordan fire elever på 7. trinn leser kritisk.
Forskningsmaterialet for studien er den multimodale tegneserieromanen Hva skjedde egentlig med deg? av Jenny Jordahl (2020). Utgangspunktet for studien er problemstillingen:
Hvordan leser et utvalg elever på 7. trinn boken Hva skjedde egentlig med deg? kritisk?
Oppgaven bygger på teori fra flere felt, men den inneholder i hovedsak teori om kritisk lesing. Det er mange ulike momenter ved definisjonen av begrepet kritisk lesing, jeg stiller meg bak en del av disse og samler dem. Oppgaven vil også basere seg på teori om litterær kompetanse, grafisk litteratur og litteratursamtaler.
For å svare på problemstillingen benytter jeg en todelt metode: Litterær analyse og
samtaleanalyse. I den litterære analysen vil jeg nærlese boken for å se hvilket potensial den har til å bli lest kritisk. Analysen av nærlesingen og samtalen deles inn i tre kategorier, som jeg har utarbeidet ut fra min forståelse av kritisk lesing, de inneholder ulike elementer av hva jeg mener kritisk lesing er. Kategoriene er:
1) Møter elevene teksten med motstand?
2) Hvordan forholder elevene seg til skjønnlitteratur?
3) Elevenes tolkning av innholdet.
Funn fra studien er at elevene leser boken både kritisk og ukritisk. Spesielt avslutningen av boken, kunne elevene med fordel lest mer kritisk. Studien har gitt ett blikk på hva elevene mestrer og hvor der har et utviklingspotensial. Ved å arbeide med denne oppgaven har jeg funnet ut at begrepet og kompetansen kritisk
lesing, er et begrep som favner vidt. Det er ikke et nytt forskningsfelt, men i Norge finnes det ikke like mye forskning på hvordan elever leser kritisk skjønnlitteratur. Mitt bidrag til forskningsfeltet er et blikk på hvordan elever leser skjønnlitteratur kritisk.
Ettersom min masteroppgave kun tar for seg fire elevers kritiske lesing av en skjønnlitterær bok, vil den ikke kunne trekke noen konklusjon om hvordan elever i skolen leser skjønnlitteratur kritisk. Videre forskning med en større datainnsamling hadde vært interessant å utføre for å se om mine funn også kan gjelde for et større utvalg elever
Beskrivelse
Master i grunnskolelærerutdanning 1. -7. trinn, norsk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen