Browsing Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking by Title
Now showing items 269-288 of 677
-
«Hva hvis …?» - Resonnerende elever i møte med rike matematiske oppgaver
(Master thesis, 2020)In this master’s thesis I have researched 7th grade students in Norway demonstrating reasoning in engagement with rich mathematical tasks, which conditions the students set to the tasks and how these conditions affected ... -
Hva karakteriserer det matematiske innholdet i programmeringsoppgaver i algebra? En kvalitativ analyse av programmeringsoppgaver i algebra i Matemagisk og Campus Inkrement
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk er en studie hvor programmeringsoppgaver i algebra i læreverkene Matemagisk 8-10 og Campus Inkrement analyseres. Formålet er å finne ut hva som karakteriserer det matematiske ... -
Hva karakteriserer profesjonsutdanninger og hvordan er de vokst frem
(Høgskolen i Bergen. Skriftserien Rapport, Report, 2007) -
Hva kjennetegner populærvitenskapelig formidling av matematikk?
(Master thesis, 2022)Nylige undersøkelser kan tyde på at den norske skolen har behov for mer levende, engasjerende og motiverende metoder for å lære bort matematikk på barne- og ungdomstrinnet. Tradisjonell matematikkundervisning er gjerne ... -
Hvem er jeg? En komparativ studie av litterære karakterers flerkulturelle identitet i tre skandinaviske ungdomsromaner
(Master thesis, 2015-05)Litteraturarbeid i skolen er viktig som et ledd i et identitetsarbeid. Fordi skolen består av barn og unge med ulik kulturell bakgrunn, vil det være et behov for identitetsfortellinger som alle elvene kan kjenne seg igjen ... -
Hvem er Leona? En karakterstudie av transpersoner i norsk barnelitteratur
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven undersøker hvordan karakterer med transidentitet fremstilles i nyere norsk barnelitteratur. Kjønnsidentitet er en tematikk som blir stadig mer aktuell, og som har blitt viet et stort fokus i samfunnsdebatten. ... -
Hvilke muligheter og utfordringer oppfatter lærere at programmering kan gi for grunnskolematematikken?
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven presenteres en studie om hvilke muligheter og utfordringer fire matematikklærere mener at programmering kan gi til matematikkfaget. Masteroppgaven er en del av LATACME-prosjektet ved Høgskulen på ... -
«Hvor smart er Smart Øving?» - Hvordan blir elevers motivasjon påvirket i bruk av et adaptivt digitalt oppgavesystem i matematikk?
(Master thesis, 2022)Denne studien har brukt en kvantitativ spørreundersøkelse til å undersøke hvordan elever blir motivert av det adaptive oppgavesystemet Smart Øving. Elever føler seg i stor grad kompetente i arbeid med Smart Øving, og de ... -
Hvordan blir barn som opplever skilsmisse/samlivsbrudd ivaretatt i barnehagen?
(Bachelor thesis, 2021) -
Hvordan forebygge utbrenthet hos tegnspråktolker? Et studium om muligheter for forebygging.
(Bachelor thesis, 2021) -
Hvordan formidle klassisk litteratur på ungdomstrinnet? En intervjustudie av fire norsklærere
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven handler om hvordan norsklærere på ungdomsskolen underviser om klassisk litteratur, hvilke verk de bruker og hvilke refleksjoner de har rundt hvorfor en bør bruke klassisk litteratur i klasserommet. Oppgavens ... -
Hvordan formidle litteratur gjennom Virtual Reality? - En analyse av VR-filmer som adaptasjon - og elever på 7. 9. og 10. trinns opplevelser og erfaringer i møte med litteraturformidling gjennom VR.
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven undersøker hvordan litteratur kan formidles gjennom mediet Virtual Reality (VR), ved å gjennomføre adaptasjonsanalyse av fire VR-filmer, og ved å analysere elever på 7. 9. og 10. trinns opplevelser og ... -
Hvordan kan tegnspråktolker verne seg mot vikarierende traumatisering?
(Bachelor thesis, 2023) -
Hvordan leser elever skjønnlitteratur kritisk? En kvalitativ studie som undersøker hvordan et utvalg elever leser boken Hva skjedde egentlig med deg? kritisk
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvordan fire elever på 7. trinn leser kritisk. Forskningsmaterialet for studien er den multimodale tegneserieromanen Hva skjedde egentlig med deg? av Jenny Jordahl (2020). Utgangspunktet ... -
Hvordan tolkes og praktiseres idealene fra læreplanen i steinerskolen?
(Master thesis, 2022) -
«Hvorfor er det så vanskelig for deg å bare si hva du tenker?». En litterær analyse av Natt på Frognerbadet i lys av livsmestringsperspektivet.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker hvordan ungdommer kan erfare livsmestring ut fra et skjønnlitterært verk, nærmere bestemt Sverre Henmo sin ungdomsroman Natt på Frognerbadet. Boken handler om Simon som går sisteåret på en ... -
«Hvorfor i huleste måtte du bare dø?» En litterær analyse av tre barnebøkers fremstilling av døden. Komparative aspekter.
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven undersøker hvordan døden som tematikk blir fremstilt i et utvalg moderne bildebøker for barn og unge. Død og sorg har vært underlagt det tabubelagte, men dette er ikke lenger tilfelle i norsk barne- ... -
Hør her da! En litterær analyse av humor og flerkulturell identitet i ungdomsromanen Hør her’a!
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgavens formål er å undersøke hvordan humoristiske virkemiddel påvirker fremstillingen av den flerkulturelle identiteten i Hør her’a!. Oppgaven baserer seg på et teoretisk rammeverk bestående av humorteori ... -
Høyrselshemma elevar i grunnskulen
(Bachelor thesis, 2023)